Známky nebo slovní hodnocení. Ve hře o podobu pololetních vysvědčení je několik variant
10. ledna 2021 (07:11)
foto: pribram.cz
Ministerstvo školství doporučilo hodnotit žáky za první pololetí školního roku zejména slovně. Jak bude vypadat pololetní vysvědčení na některých příbramských základních školách?
Hned po vánočních prázdninách se k ředitelům základních škol, středních škol a konzervatoří dostala zpráva ministerstva školství (MŠMT) s doporučením pro hodnocení za první pololetí školního roku 2020/2021. „Na vysvědčení je možné hodnotit klasifikací, slovně i kombinací obou způsobů. Za stávajících okolností lze doporučit zejména hodnocení slovní, případně klasifikaci doplněnou slovním hodnocením,“ stojí v dokumentu ministerstva.
„Doporučení MŠMT vnímáme jako doporučení, se kterým jsme se všichni seznámili, prodiskutovali nabízené možnosti a společně našli konečnou variantu hodnocení,“ říká ředitelka z příbramské ZŠ Bratří Čapků Alena Mašiková. Obdobně se ke zprávě ministerstva staví ředitel ZŠ pod Svatou Horou v Příbrami Roman Behún: „Budeme hodnotit podle pravidel pro hodnocení vzdělávání žáků, která jsou součástí školního řádu.“
Způsob, jakým jsou žáci hodnoceni, mají ve školním řádu v pravidlech pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků popsány všechny školy. „V případě, že škola nemá slovní hodnocení ukotveno ve školním řádě a chtěla by tento způsob hodnocení nově využívat, je třeba adekvátně upravit školní řád, předložit jej školské radě ke schválení (lze využít možnost hlasovat korespondenčně) a následně informovat o schválené úpravě školního řádu zaměstnance, žáky školy i zákonné zástupce,“ vyjadřuje se MŠMT k jedné z doporučených variant.
Ve školním řádu ZŠ pod Svatou Horou je hodnocení výsledků vzdělávání žáků vyjádřeno klasifikačním stupněm nebo kombinací klasifikace a slovního hodnocení. „Žáky tedy ohodnotíme klasifikačním stupněm, některým z nich jejich vyučující doplní známku slovním hodnocením,“ konstatuje Roman Behún.
„Klasické“ vysvědčení se známkami dostanou také žáci v ZŠ Bratří Čapků. „Hodnocení jsou jasná a jasně definovaná nejenom ve vnitřní dokumentaci školy. Slovní hodnocení mimo vysvědčení běžně naše škola využívá. Během konzultací, které proběhly v prvním lednovém týdnu, získali zákonní zástupci hodnocení prospěchu a chování svého dítěte za první pololetí. Ve většině případů obdrželi i slovní shrnutí všeho, co jejich dítě zvládlo, v čem vyniká či má naopak určité rezervy a jakou kompetenci potřebuje posílit,“ doplňuje Alena Mašiková.
Dokument MŠMT vydaný 4. ledna řeší také způsob předávání vysvědčení, pokud bude 28. ledna stále trvat distanční výuka. V případě, že poslední školní den pololetí děti do škol nepůjdou, prodloužilo ministerstvo termín pro fyzické předání vysvědčení. Školy ovšem musí 28. ledna sdělit obsah vysvědčení žákům a zákonným zástupcům jinou formou např. prostřednictvím školního informačního systému.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková