Značení turistických tras v Brdech stále nezačalo, chybí povolení
8. dubna 2016 (09:09)
Značení turistických tras v Chráněné krajinné oblasti Brdy, která vznikla počátkem roku na území bývalého vojenského újezdu, se nejméně o měsíc posouvá. Klub českých turistů (KČT) chtěl začít s vyznačením prvních 70 kilometrů pěších tras v těchto dnech, nemá ale ještě povolení od ministerstva životního prostředí. Podle předsedy rady značení KČT Karla Markvarta se věc protahuje, protože musejí být dodrženy všechny zákonné lhůty. Pokud bude správní řízení postupovat hladce, mohli by turisté povolení získat v květnu a trasy vyznačit do konce června. Vedoucí CHKO Brdy Bohumil Fišer namítl, že návrh tras byl projednán už v únoru a klub měl žádost podat dřív.
Markvart se domníval, že povolení bude vydávat správa CHKO, jak bylo původně avizováno, ta ale věc postoupila ministerstvu. "Jsou tam nějaké lhůty, které se musejí dodržet, a trvá to strašně dlouho. Já jsem netušil, že musí rozhodovat ministerstvo o tom, že můžeme v Brdech malovat turistické značky," řekl dnes Markvart ČTK. Podle Fišera se v případě Brd věcí zabývá ministerstvo, protože část bývalého újezdu je objektem důležitým pro obranu státu. Připustil, že se původně říkalo, že trasy bude schvalovat správa CHKO. Turisté ale mohli podle Fišera podat žádost dříve než před Velikonocemi. "Ty lhůty by byly stejné, i kdybychom rozhodovali my jako správa CHKO," podotkl Fišer.
Zákon stanovuje lhůty pro vyjádření dotčených obcí, nahlížení do spisu a případné odvolání. Markvart nepředpokládá, že bude někdo proti návrhu tras. Poukázal na to, že ho klub předjednal s obcemi, Vojenskými lesy a statky i správou CHKO.
Klub chtěl se značením začít už loni, tehdy to ale nebylo možné, protože území bylo stále vojenským újezdem. Turisté plánují v Brdech vyznačit celkem 170 kilometrů pěších tras. Kromě toho se počítá s cyklostezkami, ty mají měřit asi 200 kilometrů. V minulosti se hovořilo o 450 až 500 kilometrech cyklostezek, podle Fišera ale půjde spíše o "cyklovýlety" než o klasické cyklistické trasy.
Markvart míní, že s vyznačením cyklotras nemá cenu pospíchat, protože centrální území Brd je kvůli pyrotechnické očistě stále nepřístupné. "To by byly okruhy na hodinu, to nemá cenu. Asi budeme muset počkat do příštího roku, až bude možné přejet Brdy po silničkách z jedné strany na druhou," řekl. Podle Fišera zbývá také vyřešit, kdo cyklostezky vybuduje. Obvykle to bývá nějaká regionální rozvojová agentura, která si požádá o dotaci, svazek obcí či jiná organizace. Fišer ale zatím nemá informaci o tom, že by si kdokoliv o dotaci požádal.
Markvart připomněl, že nějaké cyklotrasy vznikly v Brdech už před lety při částečném zpřístupnění újezdu, vedou třeba k Padrťským rybníkům. Fišer poukázal na to, že v okrajových částech je to podobné i s pěšími trasami.
Markvart se domníval, že povolení bude vydávat správa CHKO, jak bylo původně avizováno, ta ale věc postoupila ministerstvu. "Jsou tam nějaké lhůty, které se musejí dodržet, a trvá to strašně dlouho. Já jsem netušil, že musí rozhodovat ministerstvo o tom, že můžeme v Brdech malovat turistické značky," řekl dnes Markvart ČTK. Podle Fišera se v případě Brd věcí zabývá ministerstvo, protože část bývalého újezdu je objektem důležitým pro obranu státu. Připustil, že se původně říkalo, že trasy bude schvalovat správa CHKO. Turisté ale mohli podle Fišera podat žádost dříve než před Velikonocemi. "Ty lhůty by byly stejné, i kdybychom rozhodovali my jako správa CHKO," podotkl Fišer.
Zákon stanovuje lhůty pro vyjádření dotčených obcí, nahlížení do spisu a případné odvolání. Markvart nepředpokládá, že bude někdo proti návrhu tras. Poukázal na to, že ho klub předjednal s obcemi, Vojenskými lesy a statky i správou CHKO.
Klub chtěl se značením začít už loni, tehdy to ale nebylo možné, protože území bylo stále vojenským újezdem. Turisté plánují v Brdech vyznačit celkem 170 kilometrů pěších tras. Kromě toho se počítá s cyklostezkami, ty mají měřit asi 200 kilometrů. V minulosti se hovořilo o 450 až 500 kilometrech cyklostezek, podle Fišera ale půjde spíše o "cyklovýlety" než o klasické cyklistické trasy.
Markvart míní, že s vyznačením cyklotras nemá cenu pospíchat, protože centrální území Brd je kvůli pyrotechnické očistě stále nepřístupné. "To by byly okruhy na hodinu, to nemá cenu. Asi budeme muset počkat do příštího roku, až bude možné přejet Brdy po silničkách z jedné strany na druhou," řekl. Podle Fišera zbývá také vyřešit, kdo cyklostezky vybuduje. Obvykle to bývá nějaká regionální rozvojová agentura, která si požádá o dotaci, svazek obcí či jiná organizace. Fišer ale zatím nemá informaci o tom, že by si kdokoliv o dotaci požádal.
Markvart připomněl, že nějaké cyklotrasy vznikly v Brdech už před lety při částečném zpřístupnění újezdu, vedou třeba k Padrťským rybníkům. Fišer poukázal na to, že v okrajových částech je to podobné i s pěšími trasami.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: khj jpt