Žluté cedule nestačí. Ani cyklostezky vedoucí odnikud nikam. Stane se Příbram cykloměstem?
8. března 2020 (06:54)
foto: pribram.cz
Příbram pracuje na cyklokoncepci města. Páteřní cyklostezka povede podél Příbramského potoka a spojí průmyslovou zónu se zahrádkářskou kolonií
„Vaše cyklostezky, to je jako když hrajete fotbal suprově 85 minut, ale dostanete dva góly v posledních pěti minutách. Máte sice geniální potenciál, ale strašně špatné koncovky,“ řekl o cyklistické situaci v Příbrami Jaroslav Martínek ze spolku Partnerství pro městskou mobilitu. Jeho poznatku ostatně odpovídá i výsledek dotazníkového šetření, kterého se loni v květnu zúčastnilo bezmála pět stovek respondentů. Dotazovaní ohodnotili podmínky pro cyklistiku známkou tři až čtyři (známkování jako ve škole).
Za problém někteří považují například pejskaře s dlouhým vodítkem a rodiny, které zaberou celou cestu. Dále elektrokola, která nejsou slyšet. Objevil se dokonce i názor, že město Příbram není vhodné pro jízdu na kole. V čem se však respondenti nejvíce shodli, bylo to, že ve městě je hned několik cyklostezek, které vedou odnikud nikam.
Žluté cedule nestačí
V rámci průzkumu si lidé nejvíce přáli cyklistické propojení Příbrami s okolními obcemi a Brdy. Padl i návrh vybudovat cyklostezku podél Litavky do Berouna a také kolem přehrady Orlík. Po vzoru Barcelony, Kaprunu či Zell am See.
„Kolem Příbrami jsou cyklostezky, které se jimi staly jen tím, že se přidala žlutá cedule. Konkrétně například ta, která začíná mezi Bohutínem a Pecí. Po prohlášení cyklostezkou se na ní nezměnilo vůbec nic. To se mi nelíbí,“ stojí dále v jednom z dotazníků.
V rámci průzkumu si lidé nejvíce přáli cyklistické propojení Příbrami s okolními obcemi a Brdy. Padl i návrh vybudovat cyklostezku podél Litavky do Berouna a také kolem přehrady Orlík. Po vzoru Barcelony, Kaprunu či Zell am See.
„Kolem Příbrami jsou cyklostezky, které se jimi staly jen tím, že se přidala žlutá cedule. Konkrétně například ta, která začíná mezi Bohutínem a Pecí. Po prohlášení cyklostezkou se na ní nezměnilo vůbec nic. To se mi nelíbí,“ stojí dále v jednom z dotazníků.
Kam s nimi?
Chodci nechtějí společné stezky s cyklisty, protože se na nich necítí bezpečně právě kvůli cyklistům. Řidiči zase nechtějí cyklisty na silnici. Vybudovat síť cyklostezek ve městě není jednoduchý úkol. Ze zmíněného průzkumu však vyplývá, že větší část veřejnosti se přiklání k variantě cyklistických pruhů na komunikaci.
Chodci nechtějí společné stezky s cyklisty, protože se na nich necítí bezpečně právě kvůli cyklistům. Řidiči zase nechtějí cyklisty na silnici. Vybudovat síť cyklostezek ve městě není jednoduchý úkol. Ze zmíněného průzkumu však vyplývá, že větší část veřejnosti se přiklání k variantě cyklistických pruhů na komunikaci.
Nápady jsou
Páteřní trasa uvnitř města vede podél Příbramského potoka z Brodu na Balonku. Podle slov místostarosty Ing. Martina Buršíka (ANO) jsou dvě třetiny této trasy již hotovy, maximálně dojde k úpravě značek a vodorovného značení. „Z páteřní trasy chceme odklon na obě dvě náměstí, a to bude nejvíce problematické,“ uvedl místostarosta.
„Nápady, jak napojit náměstí T. G. Masaryka na Ryneček jsou, ale budou se teprve rozpracovávat. Stejně jako potřebný přejezd komunikace od Q-klubu ve směru na náměstí 17. listopadu,“ dodala Eva Švehlová, tisková mluvčí MěÚ Příbram.
Páteřní trasa uvnitř města vede podél Příbramského potoka z Brodu na Balonku. Podle slov místostarosty Ing. Martina Buršíka (ANO) jsou dvě třetiny této trasy již hotovy, maximálně dojde k úpravě značek a vodorovného značení. „Z páteřní trasy chceme odklon na obě dvě náměstí, a to bude nejvíce problematické,“ uvedl místostarosta.
„Nápady, jak napojit náměstí T. G. Masaryka na Ryneček jsou, ale budou se teprve rozpracovávat. Stejně jako potřebný přejezd komunikace od Q-klubu ve směru na náměstí 17. listopadu,“ dodala Eva Švehlová, tisková mluvčí MěÚ Příbram.
Půjč si mě. Ale až bude hotovo
Pokud se v Příbrami propojí jednotlivé cyklistické trasy a vznikne ucelená cyklistická síť, mohl by ve městě podle vypracovaného dokumentu fungovat i bike sharing. Zákazník by měl možnost si kolo na určitou dobu vypůjčit a po ukončení jízdy jej opět uzamknout na dalším záchytném parkovišti. Pevná stanoviště vybavená automaty by sloužila k zaplacení a manipulaci s jízdním kolem. S projektem sdílených kol je však podle tiskové mluvčí možné se zabývat až v okamžiku vyřešení infrastruktury. „V současné době je na podobné úvahy zatím příliš brzy," uvedla.
Cyklokoncepce se zmiňuje i o elektrokolech, která jsou pro města s velkými výškovými rozdíly optimálním řešením. Navrhuje v Příbrami vybudovat pevná parkoviště pro elektrokola, a to na významných přepravních uzlech jako jsou nádraží, náměstí 17. listopadu a v samotném centru. Součástí těchto parkovišť by byly nabíjecí stanice.
Pokud se v Příbrami propojí jednotlivé cyklistické trasy a vznikne ucelená cyklistická síť, mohl by ve městě podle vypracovaného dokumentu fungovat i bike sharing. Zákazník by měl možnost si kolo na určitou dobu vypůjčit a po ukončení jízdy jej opět uzamknout na dalším záchytném parkovišti. Pevná stanoviště vybavená automaty by sloužila k zaplacení a manipulaci s jízdním kolem. S projektem sdílených kol je však podle tiskové mluvčí možné se zabývat až v okamžiku vyřešení infrastruktury. „V současné době je na podobné úvahy zatím příliš brzy," uvedla.
Cyklokoncepce se zmiňuje i o elektrokolech, která jsou pro města s velkými výškovými rozdíly optimálním řešením. Navrhuje v Příbrami vybudovat pevná parkoviště pro elektrokola, a to na významných přepravních uzlech jako jsou nádraží, náměstí 17. listopadu a v samotném centru. Součástí těchto parkovišť by byly nabíjecí stanice.
foto: pribram.cz
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Miloslava Ritschlová