Zkrotí Příbram karneval nevkusu? Město chce bojovat s vizuálním smogem
8. ledna 2021 (07:08)
foto: pribram.cz
Agresivní reklama, billboardy, přemíra tabulek u provozoven, velkoformátové reklamní stojany umístěné na městské zeleni. Taková je dnešní realita v příbramských ulicích. Podle odborníků právě vizuální smog ovlivňuje nejen samotné město, ale i životy občanů v nich.
Příbram vyráží do boje s vizuálním smogem. V hledáčku má nejen nevkusnou reklamu, ale třeba i stará zábradlí, nefunkční trafiky, navigační panely, nevzhledné vitríny a výlohy obchodů. Radnice do města v minulém roce pozvala grafickou designérku Veroniku Rút Novákovou, která rušivý vizuální smog dokázala zkrotit ve druhém největším městě v zemi, v Brně. Vzhledem k tomu, že tento problém nebyl doposud na příbramské radnici systematicky řešen, radnice se postupně pouští do boje.
Veronika Rút strávila v Příbrami celý den, s vedením města prošla problematická místa a později radnici předložila návrh.
Veronika Rút strávila v Příbrami celý den, s vedením města prošla problematická místa a později radnici předložila návrh.
Ačkoliv však uplynul od návštěvy designérky téměř rok, v Příbrami se nic nezměnilo. Nevkusná a často neaktuální reklama nadále oblepuje nejen centrum obce. Kromě jiného můžeme vidět i reklamní poutače kandidátů do parlamentu, i když volby proběhly v minulém roce na podzim.
Nové reklamní plochy se však začínají objevovat i na pozemcích města
„Vzhled města utváří celkovou kulturu života v něm. Možná si ani neuvědomujeme, kolem jakých ošklivostí denně chodíme. Časem člověk ustoupí a nevnímá, že je něco špatně. Naším cílem je, aby se postupně zlepšila vizuální stránka našeho města a aby tu na nás z každého rohu nekoukala nějaká ohyzdnost,“ řekl pribram.cz starosta Příbrami Jan Konvalinka.
„Vzhled města utváří celkovou kulturu života v něm. Možná si ani neuvědomujeme, kolem jakých ošklivostí denně chodíme. Časem člověk ustoupí a nevnímá, že je něco špatně. Naším cílem je, aby se postupně zlepšila vizuální stránka našeho města a aby tu na nás z každého rohu nekoukala nějaká ohyzdnost,“ řekl pribram.cz starosta Příbrami Jan Konvalinka.
foto: pribram.cz
Další rušivou reklamou, s níž si legislativa tápe, jsou například polepy výloh nebo reklama umístěná na prodejnách a provozovnách. Podle pravidel, které zavádí například v Praze, by mělo firemní označení na výloze tvořit nejvýše 20 % skleněné plochy, z firemních štítů by měly zmizet celoplošné fotografie, výrazné barevné grafické motivy a další ilustrace.
foto: pribram.cz
V Brně se agresivní reklamu a jiné rušivé elementy podařilo již takřka vymýtit. Radnice dala na doporučení architektů, grafiků a památkářů, kteří poradili, jak by se mělo historické jádro města s reklamou popasovat. Cílem přitom nebyly shodně vypadající výlohy a vývěsní štíty, ale to, aby byly jednotlivé prvky esteticky sjednocené v rámci jednotlivých domů. Na stostránkovém manuálu, který problematiku vizuálního smogu v Brně řeší, spolupracovala i Veronika Rút. Ta rovněž založila facebookové stránky Brno bez vizuálního smogu, prostřednictvím nichž se snaží naučit veřejnost vnímat prostor ulic kolem sebe.
foto: pribram.cz
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz_Jakub Pečenka
autor: Tomáš Pečenka