Základní škola v Milíně zkouší finský program Proti šikaně
22. ledna 2023 (07:25)
foto: ilustrační, Pixabay (Anemone123)
„Podrobnou metodiku preventivních her a aktivit ve vybraných třídách jsme začali využívat v letošním školním roce,“ říká Tomáš Bílek ze ZŠ Milín, která je jednou ze 24 českých škol zapojených do programu KiVa.
Kiusaamisen Vastainen (KiVa) neboli Proti šikaně je finský program, který pomáhá eliminovat nevhodné chování ve školách. Mezi 24 českých škol, jež mají ověřit jeho přínos v praxi, patří i základní škola v Milíně. Nabídku účastnit se projektu KiVa pod záštitou vzdělávací organizace Schola empirica dostalo vedení školy koncem roku 2020. „Projekt nás zaujal natolik, že jsme se rozhodli do něj zapojit, přihlásili se a nebyli vybráni. Naštěstí pro nás jedna z vybraných škol odstoupila, a ZŠ Milín se tak dostala mezi několik málo škol v republice, v nichž je testován projekt Proti šikaně,“ říká Tomáš Bílek ze ZŠ Milín.
Školy byly rozděleny na dvě skupiny, první z nich program zahájila již ve školním roce 2021/2022. ZŠ Milín do projektu vstoupila až v druhé vlně o rok později. „V letošním školním roce jsme tedy začali využívat podrobnou metodiku preventivních her a aktivit ve vybraných třídách. Vznikl KiVa tým řešící všechny vztahové problémy mezi žáky,“ popisuje start programu pedagog.
Lekce vedou školáky k sebepoznávání, místo adorace chování agresorů se učí podpořit oběť šikany. KiVa je rozdělena do tří preventivních metodik pro 1.–3., 4.–6. a 7.–9. ročník. Zvolená třída pak v průběhu deseti školních měsíců probere během třídnických hodin různé preventivní aktivity. Například u nejstarších žáků se jedná o seznamování, posilování soudržnosti a komunikaci v kolektivu, téma „já a ostatní“, podoby, mechanismy a následky šikany, v neposlední řadě pak boj proti ní. „Všechna cvičení a hry jsou cíleny prakticky. Velká část projektu využívá improvizační cvičení zaměřená nikoli divadelně, ale introspektivně k porozumění sebe sama a uvědomění si jedinečnosti každého z nás,“ vysvětluje Tomáš Bílek.
Podněty o konfliktech nebo výchovných problémech získává KiVa tým od žáků, rodičů a učitelů. S dítětem, které potřebuje pomoci, pak proběhne podpůrný rozhovor a analýza, zda jde o šikanu nebo o jednorázovou hádku, nedorozumění či agresivní chování. Tým se s žákem po určité době znovu sejde a ověří, jestli je vše v pořádku a k problému již nedochází.
Během školního roku 2021/2022 se v některých třídách 4. a 5. ročníku uskutečnilo dotazníkové šetření. Obdobné se zopakuje v závěru aktuálního školního období, a škola tak bude moci zhodnotit dílčí výsledky projektu. „Co se týká celoškolního dopadu programu, je to otázka dlouhodobější práce. Za sebe ale vidím, že je smysluplná,“ dodává Tomáš Bílek.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková
Související
•Příbram zrušila adaptační skupiny pro dětské uprchlíky z Ukrajiny
•Středoškoláci budou dnes a ve čtvrtek nanečisto volit prezidenta
•Jaké návykové látky užívají školáci a na co si dát pozor?