Začalo se v Příbrami. První český masokombinát vyrábí veganské produkty
17. června 2020 (08:51)
foto: pribram.cz
"Vyrábíme veganský burger a veganské mleté. V blízké době se zákazníci mohou těšit na veganské párky, tyčinky na gril nebo vegetariánské variace měkkých salámů," řekla Nikola Vlastníková, manažerka společnosti Masokombinát Uzeniny Příbram.
Masokombinát a veganské výrobky? Jak tohle jde dohromady? Uzeniny Příbram jako vůbec první v České republice ukazují, že veganská strava již není jen okrajovým životním stylem. Svým zákazníkům teď nabízejí i veganské mleté nebo burgery. Reagují tím na rostoucí popularitu rostlinných alternativ konvenčních produktů. Motivem pro jejich zařazování do jídelníčku bývá zdraví, ohledy k zatížené planetě či zvířatům. Firmy na tento trend reagují. A zatímco příbramští se stali průkopníky mezi masokombináty, pozadu nejsou ani české mlékárny. Ty nabízejí například rostlinné jogurty.
„Jsme rádi, že masokombinát Uzeniny Příbram je první vlaštovkou mezi masnými firmami a rozhodl se inovovat své produktové portfolio. Pevně věříme, že další firmy je budou následovat,” sdělil předseda České veganské společnosti Martin Ranninger. „Rozšiřující se sortiment rostlinných produktů a zařazování rostlinných produktů firmami, které se do té doby specializovaly pouze na živočišnou výrobu, svědčí o tom, že se pro tyto produkty vytvořil dostatečný odbyt a jde o dlouhodobý trend,” dodává Martin Ranninger.
U burgerů pro vegany to nekončí
Na trh udržitelnějších výrobků vstoupil Masokombinát Uzeniny Příbram letos. Pro začátek představil dva čistě rostlinné produkty: veganský burger a veganské mleté. Oba jsou dostupné v řetězci Penny. „Ač jsme v masném průmyslu již spoustu let i generací, vidíme, že budoucnost rostlinných výrobků začíná být na vzestupu a budeme se i nadále snažit uvádět na trh více těchto chutných výrobků, jak z řad veganských, tak vegetariánských. V blízké době se zákazníci mohou těšit na veganské párky, tyčinky na gril nebo vegetariánské variace měkkých salámů, vše pod naší značkou Vegedelikates,” sdělila PR manažerka společnosti Nikola Vlastníková.
Na trh udržitelnějších výrobků vstoupil Masokombinát Uzeniny Příbram letos. Pro začátek představil dva čistě rostlinné produkty: veganský burger a veganské mleté. Oba jsou dostupné v řetězci Penny. „Ač jsme v masném průmyslu již spoustu let i generací, vidíme, že budoucnost rostlinných výrobků začíná být na vzestupu a budeme se i nadále snažit uvádět na trh více těchto chutných výrobků, jak z řad veganských, tak vegetariánských. V blízké době se zákazníci mohou těšit na veganské párky, tyčinky na gril nebo vegetariánské variace měkkých salámů, vše pod naší značkou Vegedelikates,” sdělila PR manažerka společnosti Nikola Vlastníková.
Jogurty z kokosu
Zatímco Uzeniny Příbram jsou průkopníkem mezi masokombináty, trend rostlinné stravy je velmi patrný také v dostupnosti mléčných alternativ. České mlékárny vyvíjejí vlastní produkty: v prodejnách Tesco seženete sójové jogurty od české mlékárny Schreiber. Další česká společnost Dairy 4 Fun zase představuje novou značku Vege 4 Fun vyrábějící jogurty na bázi kokosu dostupné v řetězcích od poloviny června.
Zatímco Uzeniny Příbram jsou průkopníkem mezi masokombináty, trend rostlinné stravy je velmi patrný také v dostupnosti mléčných alternativ. České mlékárny vyvíjejí vlastní produkty: v prodejnách Tesco seženete sójové jogurty od české mlékárny Schreiber. Další česká společnost Dairy 4 Fun zase představuje novou značku Vege 4 Fun vyrábějící jogurty na bázi kokosu dostupné v řetězcích od poloviny června.
„Naší hlavní snahou je rozšířit na trhu stále dosti omezený výběr ve světě rostlinných produktů. Reagujeme tak také na celosvětový trend rostoucího zájmu o zdravější, vědomější a ekologičtější způsob při výběru stravy,” vysvětluje business manager společnosti Dairy 4 Fun Milan Šír.
O tom, že nové rostlinné produkty nekupují výhradně vegan-i a veganky svědčí i reakce lidí na sociálních sítích. „Měli jsme burger a chutnal i manželovi, který na maso nedá dopustit,” sděluje na Facebooku paní Alžběta. „To mleté je skvělé a navíc bez lepku a sóji, to alergici jako já ocení,” chválí zase pan David.
Na veganské vlně vzhůru až na 6,3 miliardy
Tržní hodnota alternativ masa aktuálně přesahuje 4,5 miliard dolarů a výhledy analytiků naznačují, že v horizontu následujících 3 let stoupne tato hodnota na 6,3 miliardy. Rostoucí zisky přitom negenerují jen veganské firmy a startupy. Na veganské vlně se vezou i velké masné či mléčné korporace. Trend, který v zahraničí registrují již delší dobu, je nyní patrný také v České republice.
Tržní hodnota alternativ masa aktuálně přesahuje 4,5 miliard dolarů a výhledy analytiků naznačují, že v horizontu následujících 3 let stoupne tato hodnota na 6,3 miliardy. Rostoucí zisky přitom negenerují jen veganské firmy a startupy. Na veganské vlně se vezou i velké masné či mléčné korporace. Trend, který v zahraničí registrují již delší dobu, je nyní patrný také v České republice.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Eva Hemmerová_Jakub Pečenka
autor: Tomáš Pečenka