Za vzděláním do Evropy. Učitelé z příbramské základní školy se zapojili do programu Erasmus+
18. ledna 2022 (06:42)
foto: archiv Michaely Kvasnicové / se souhlasem
Studijní pobyt se zaměřením na rozvoj jazykových nebo digitálních znalostí absolvovali pedagogové ze ZŠ Školní v Madridu, Splitu a na Maltě.
Učíme se po celý život, říká ne vždy vítaná pravda, kterou ale řada z nás s nástupem nových technologií a změnami v zaběhnutých pracovních návycích musí vzít za svou. Nutnost prohlubovat profesní kompetence se přirozeně týká i těch, kteří vzdělávají ostatní. Také pedagogům je určen program Evropské unie Erasmus+, díky němuž se mohou věnovat studijním aktivitám v zahraniční. „Získání grantu je poměrně náročné a je zapotřebí nadšeného učitele či učitelky, kteří tomuto procesu obětují energii a volný čas. Naší kolegyni Martině Čmuchařové se to podařilo,“ říká Michaela Kvasnicová, která spolu s kolegy ze základní školy v příbramské Školní ulici v létě minulého roku vyjela za vzděláním do několika zajímavých destinací.
Spolu do Evropy
„Dnes existuje mnoho seminářů, školení a dalších možností, jak se dovzdělávat v různých oblastech. Studium v rámci programu Erasmus+, jehož jsme se s kolegy zúčastnili, jsme nazvali Spolu do Evropy,“ vysvětluje Michaela Kvasnicová. Původní plány s cestou do Finska a Velké Británie se vzhledem k pandemii neuskutečnily, loňské léto už bylo příznivější a učitele z Příbrami zavedlo do Madridu, Splitu a na ostrov Malta. „Přestože jsme rok čekali, byly naše výjezdy nakonec i tak silně ovlivněny různými restrikcemi a speciálními požadavky cílových zemí,“ konstatuje Michaela Kvasnicová.
„Dnes existuje mnoho seminářů, školení a dalších možností, jak se dovzdělávat v různých oblastech. Studium v rámci programu Erasmus+, jehož jsme se s kolegy zúčastnili, jsme nazvali Spolu do Evropy,“ vysvětluje Michaela Kvasnicová. Původní plány s cestou do Finska a Velké Británie se vzhledem k pandemii neuskutečnily, loňské léto už bylo příznivější a učitele z Příbrami zavedlo do Madridu, Splitu a na ostrov Malta. „Přestože jsme rok čekali, byly naše výjezdy nakonec i tak silně ovlivněny různými restrikcemi a speciálními požadavky cílových zemí,“ konstatuje Michaela Kvasnicová.
Madridský pobyt byl věnován rozvoji jazykových kompetencí English for Teachers a metodě CLIL (Content and Language Integrated Learning), která je zaměřena na rychlou, zábavnou a efektivní výuku angličtiny prostřednictvím specifických předmětů – přírodních věd, historie, nebo matematiky. „S kolegyněmi jsme studovaly teoretický základ metody i praktické využití. Na naší škole CLIL již praktikujeme, ale ve velmi omezené míře. Cílem výjezdu tudíž bylo rozšířit si obzory konkrétního využití a seznámení se s dalšími. Současně jsme se zlepšily v anglickém jazyce,“ vysvětluje pedagožka. Kurz zabral deset pracovních dnů, během nichž se našel také čas na kulturní poznávání Madridu a dalších míst ve Španělsku.
Digitálně na Maltě
Srpnovými edukačními destinacemi byly Split a Malta. „Výjezd do Splitu zastřešoval kurz výukových metod pro venkovní vyučování Broadening Horizons Through Outdoor Learning. Covid-19 umí být velmi nepříjemným aspektem našich životů, v kolegově případě se však stal poněkud komickým faktorem, jelikož kromě další účastnice z Polska se na kurz nikdo z dříve přihlášených nedostavil. Tudíž měl soukromé hodiny,“ přibližuje Michaela Kvasnicová studijní reálie v přímořském letovisku.
Srpnovými edukačními destinacemi byly Split a Malta. „Výjezd do Splitu zastřešoval kurz výukových metod pro venkovní vyučování Broadening Horizons Through Outdoor Learning. Covid-19 umí být velmi nepříjemným aspektem našich životů, v kolegově případě se však stal poněkud komickým faktorem, jelikož kromě další účastnice z Polska se na kurz nikdo z dříve přihlášených nedostavil. Tudíž měl soukromé hodiny,“ přibližuje Michaela Kvasnicová studijní reálie v přímořském letovisku.
V maltské Alpha School, kam směřovaly poslední tři studijní výpravy, učitelé rozvíjeli digitální dovednosti. Pracovalo se s různými aplikacemi, které mohou přiblížit technologie i samotným žákům. Používané aplikace jsou podle Michaely Kvasnicové velmi interaktivní, a tudíž je nutné zapojení všech zúčastněných. Z těch zaměřených na prezentaci lze jmenovat např. prezi.com, canva.com, adobespark.com, další představují alternativy pro běžné žákovské práce jako tvorbu čtenářských deníků pomocí aplikace bookcreator.com, prostřednictvím plickers.com je možné vytvářet a pracovat s QR kódy.
Poslat dál
„Kurzy, jež jsme absolvovali, a zejména ty zaměřené na rozvoj digitálních kompetencí, nám přišly, a podle mého názoru ještě přijdou, velmi vhod. Školní vzdělávací programy prochází velkou revizí za účelem začlenění nové kompetence, a to právě digitální,“ shrnuje získané zkušenosti Michaela Kvasnicová. Nabyté poznatky si učitelé předávají nejen mezi sebou, s výsledky seznamují také neodbornou veřejnost, např. rodiče žáků.
„Kurzy, jež jsme absolvovali, a zejména ty zaměřené na rozvoj digitálních kompetencí, nám přišly, a podle mého názoru ještě přijdou, velmi vhod. Školní vzdělávací programy prochází velkou revizí za účelem začlenění nové kompetence, a to právě digitální,“ shrnuje získané zkušenosti Michaela Kvasnicová. Nabyté poznatky si učitelé předávají nejen mezi sebou, s výsledky seznamují také neodbornou veřejnost, např. rodiče žáků.
„Projekt považujeme za velmi přínosný a doufáme, že se nám v budoucnu opět podaří získat grant a cenné zkušenosti v rámci evropské spolupráce. Zároveň třeba inspirujeme ostatní kolegy, aby se s námi v budoucnu do programu zapojili,“ dodává Michaela Kvasnicová.
foto: archiv Michaely Kvasnicové / se souhlasem
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková