Výrobce koupelen Ravak letos očekává tržby přes dvě miliardy Kč
7. července 2016 (14:37)
Přední výrobce vybavení pro koupelny Ravak očekává v letošním roce tržby přes dvě miliardy korun. Příbramská firma, která si letos připomíná čtvrtstoletí od svého založení, se přes tuto hranici naposledy dostala před nástupem hospodářské krize. Loni utržila 1,9 miliardy Kč. Spolumajitel Ravaku Patrik Kreysa ČTK řekl, že společnosti se v prvním pololetí velmi dařilo na všech trzích s výjimkou Ruska a Spojených arabských emirátů. Je ale potřeba vyčkat, jak se bude vyvíjet zbytek roku.
Firma podle něj od roku 2009 nedělá příliš srdnaté predikce, protože aktuální trh je velice proměnlivý. Kreysa poukázal na přistěhovaleckou krizi, brexit a další vlivy, které se mohou promítnout do chování spotřebitelů. "To, že se nám v prvním pololetí daří velmi dobře a všechny trhy kromě Ruska a Emirátů nám rostou, neznamená, že to tak bude v pololetí druhém. Ten optimismus z let 1999 až 2008 se nám už do duše asi nevrátí," podotkl s poukazem na období, jež bylo pro stavebnictví velmi příznivé. S následným příchodem krize musela firma restrukturalizovat sortiment a zavřít některé dceřiné společnosti.
Zlom nastal na začátku roku 2013, kdy Ravak v rámci nové sedmileté etapy do svých výrobků zahrnul celé odvětví sanitární techniky. "Nezůstali jsme už jenom u van a sprchových koutů, ale začali jsme dělat nábytek, baterie, teď vstupujeme do sanitární keramiky a pokoušíme se na trhy, na kterých fungujeme, dát celou koupelnu jako produkt," uvedl Kreysa. Úspěšný je podle něj například koncept 10°, který získal ceny Red Dot či iF Design Award a který společnosti podle Kreysy otevírá nové trhy.
Při vývoji produktů zohledňuje firma, spolupracující deset let s vlastním designérem, životní styl spotřebitelů i teritorium. Úplně jiné funkční a designové požadavky jsou v Číně, jiné ve východní a západní Evropě. Zatímco zákazníci v evropských zemích upřednostňují minimalismus, subtilní tvary a ostré linie, Číňané si potrpí na honosnost a ornamentální styl. Rozdíly jsou i mezi severem a jihem - jižní národy tráví hodně času venku, severní jsou častěji doma a investují víc do interiérů.
Ravak má pobočky ve většině zemí střední a východní Evropy, ale například i v Dubaji a v Šanghaji; vyváží do více než pěti desítek zemí. Je lídrem na většině středoevropských trhů, dominantní je zejména v tuzemsku, na Slovensku a v Maďarsku, velmi aktivní je ve Španělsku, Francii či Belgii. "Všude jdeme cestou brand zón, snažíme se budovat vlastní obchody v obchodech partnerských firem," uvedl Kreysa, podle nějž firma naposledy navázala nová partnerství v Bulharsku a Norsku.
Úspěšně si vede přes složitou politickou situaci na Ukrajině, kde má v obchodním týmu přes 80 lidí. Naopak Rusko, které donedávna rostlo, kvůli oslabení rublu stagnuje. Také v Emirátech, kde se po útlumu v roce 2009 podařilo rozjet nové zakázky v luxusních rezidencích šejků, letos tamní trh stagnuje, pokles souvisí hlavně s cenou ropy.
Firma se účastní i několika velkých projektů v Číně, kde posiluje svůj obchodní tým, a zahajuje aktivity ve Vietnamu. Obchodní zástupce získala v Česku mezi příslušníky vietnamské komunity. "Řada mladých lidí se chce vrátit do Vietnamu a zúročit tam zkušenosti z Evropy," podotkl Kreysa.
V ČR firma zaměstnává v závodech v Příbrami, Rožmitále pod Třemšínem a pobočce na Moravě 450 až 500 lidí a dalších 300 až 350 pracovníků působí v zahraničí. "Aktuálně přijímáme lidi, přijímáme obchodníky, zvětšujeme exportní útvar," řekl Kreysa. Podobně jako ostatní společnosti má ale Ravak za nynější příznivé ekonomické situace potíže s hledáním pracovníků.
Počátky firmy sahají do roku 1991, kdy se tři společníci rozhodli založit podnikatelský projekt nazvaný podle počátečních písmen jejich příjmení. Třetí společník z něj odstoupil, zbylé rodiny Vařeků a Kreysů společnost ovládají dodnes. Zakladatelé Jiří Kreysa a Jindřich Vařeka starší se na řízení firmy stále aktivně podílejí. "Máme to rozdělené oborově. Můj otec je šéf výroby a technický ředitel, pan Vařeka starší je předsedou představenstva a věnoval se vždy financím a investicím. A my s Jindřichem Vařekou (mladším) jsme se věnovali obchodu, marketingu a rozvoji společnosti do světa," dodal Kreysa.
Firma podle něj od roku 2009 nedělá příliš srdnaté predikce, protože aktuální trh je velice proměnlivý. Kreysa poukázal na přistěhovaleckou krizi, brexit a další vlivy, které se mohou promítnout do chování spotřebitelů. "To, že se nám v prvním pololetí daří velmi dobře a všechny trhy kromě Ruska a Emirátů nám rostou, neznamená, že to tak bude v pololetí druhém. Ten optimismus z let 1999 až 2008 se nám už do duše asi nevrátí," podotkl s poukazem na období, jež bylo pro stavebnictví velmi příznivé. S následným příchodem krize musela firma restrukturalizovat sortiment a zavřít některé dceřiné společnosti.
Zlom nastal na začátku roku 2013, kdy Ravak v rámci nové sedmileté etapy do svých výrobků zahrnul celé odvětví sanitární techniky. "Nezůstali jsme už jenom u van a sprchových koutů, ale začali jsme dělat nábytek, baterie, teď vstupujeme do sanitární keramiky a pokoušíme se na trhy, na kterých fungujeme, dát celou koupelnu jako produkt," uvedl Kreysa. Úspěšný je podle něj například koncept 10°, který získal ceny Red Dot či iF Design Award a který společnosti podle Kreysy otevírá nové trhy.
Při vývoji produktů zohledňuje firma, spolupracující deset let s vlastním designérem, životní styl spotřebitelů i teritorium. Úplně jiné funkční a designové požadavky jsou v Číně, jiné ve východní a západní Evropě. Zatímco zákazníci v evropských zemích upřednostňují minimalismus, subtilní tvary a ostré linie, Číňané si potrpí na honosnost a ornamentální styl. Rozdíly jsou i mezi severem a jihem - jižní národy tráví hodně času venku, severní jsou častěji doma a investují víc do interiérů.
Ravak má pobočky ve většině zemí střední a východní Evropy, ale například i v Dubaji a v Šanghaji; vyváží do více než pěti desítek zemí. Je lídrem na většině středoevropských trhů, dominantní je zejména v tuzemsku, na Slovensku a v Maďarsku, velmi aktivní je ve Španělsku, Francii či Belgii. "Všude jdeme cestou brand zón, snažíme se budovat vlastní obchody v obchodech partnerských firem," uvedl Kreysa, podle nějž firma naposledy navázala nová partnerství v Bulharsku a Norsku.
Úspěšně si vede přes složitou politickou situaci na Ukrajině, kde má v obchodním týmu přes 80 lidí. Naopak Rusko, které donedávna rostlo, kvůli oslabení rublu stagnuje. Také v Emirátech, kde se po útlumu v roce 2009 podařilo rozjet nové zakázky v luxusních rezidencích šejků, letos tamní trh stagnuje, pokles souvisí hlavně s cenou ropy.
Firma se účastní i několika velkých projektů v Číně, kde posiluje svůj obchodní tým, a zahajuje aktivity ve Vietnamu. Obchodní zástupce získala v Česku mezi příslušníky vietnamské komunity. "Řada mladých lidí se chce vrátit do Vietnamu a zúročit tam zkušenosti z Evropy," podotkl Kreysa.
V ČR firma zaměstnává v závodech v Příbrami, Rožmitále pod Třemšínem a pobočce na Moravě 450 až 500 lidí a dalších 300 až 350 pracovníků působí v zahraničí. "Aktuálně přijímáme lidi, přijímáme obchodníky, zvětšujeme exportní útvar," řekl Kreysa. Podobně jako ostatní společnosti má ale Ravak za nynější příznivé ekonomické situace potíže s hledáním pracovníků.
Počátky firmy sahají do roku 1991, kdy se tři společníci rozhodli založit podnikatelský projekt nazvaný podle počátečních písmen jejich příjmení. Třetí společník z něj odstoupil, zbylé rodiny Vařeků a Kreysů společnost ovládají dodnes. Zakladatelé Jiří Kreysa a Jindřich Vařeka starší se na řízení firmy stále aktivně podílejí. "Máme to rozdělené oborově. Můj otec je šéf výroby a technický ředitel, pan Vařeka starší je předsedou představenstva a věnoval se vždy financím a investicím. A my s Jindřichem Vařekou (mladším) jsme se věnovali obchodu, marketingu a rozvoji společnosti do světa," dodal Kreysa.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: Jan Kholl hj