Volnost bez odpovědnosti? Cyklista mezi pravidly a realitou českých silnic
27. července 2025 (14:30)

foto: Ilustrační foto. / Pixabay
Na českých silnicích se odehrává tichý konflikt. Řidiči, chodci, cyklisté — každý má svůj prostor, ale málokdy je jasné, kde začíná a kde končí. Zatímco auto má SPZ, STK, ručení i bodový systém, cyklista jede bez registrace, bez pojištění — a často i bez postihu. Aspoň to tak působí.
Na křižovatce se cyklista rozhlédne, červená. Tak to vezme přes chodník, přejede přechod a pokračuje dál. Podle zákona tam nemá přednost, pokud kolo nevede. Ale v praxi? Málokdy se to řeší. A napětí mezi účastníky provozu sílí.
Prostor pro cyklisty? Jen když ho někdo neobsadí
Ve větších městech se objevují cyklistické boxy na křižovatkách — vyhrazené prostory, které mají chránit cyklisty při rozjezdu. Běžně je ale obsazují auta, která si jich nevšimnou nebo je ignorují, a pak vzniká chaos. Cyklista pak často objíždí překážku nebo sjíždí na chodník. Ukazuje to, že cyklisté to ani v městském provozu nemají snadné — i tam, kde jim infrastruktura přisoudí místo, se musí potýkat s nedostatkem respektu ze strany motoristů.
Elektrokoloběžky: rychlost bez pravidel
Elektrokoloběžky se řídí stejnými pravidly jako kola. Ale realita je jiná: žádná přilba, žádná kontrola, jízda po chodníku, klidně i 30 km/h mezi lavičkami. Policie většinou nezasahuje. A tak se z koloběžky stává tichý stín pravidel.
Cyklisté a nehody v Česku za rok 2024 (zdroj: Policie ČR)
Ve větších městech se objevují cyklistické boxy na křižovatkách — vyhrazené prostory, které mají chránit cyklisty při rozjezdu. Běžně je ale obsazují auta, která si jich nevšimnou nebo je ignorují, a pak vzniká chaos. Cyklista pak často objíždí překážku nebo sjíždí na chodník. Ukazuje to, že cyklisté to ani v městském provozu nemají snadné — i tam, kde jim infrastruktura přisoudí místo, se musí potýkat s nedostatkem respektu ze strany motoristů.
Elektrokoloběžky: rychlost bez pravidel
Elektrokoloběžky se řídí stejnými pravidly jako kola. Ale realita je jiná: žádná přilba, žádná kontrola, jízda po chodníku, klidně i 30 km/h mezi lavičkami. Policie většinou nezasahuje. A tak se z koloběžky stává tichý stín pravidel.
Cyklisté a nehody v Česku za rok 2024 (zdroj: Policie ČR)
- Nehody s účastí cyklisty 4 326
- Zaviněné cyklistou 2 900 (67 %)
- Smrtelných cyklonehod 38 (z toho 19 bez přilby)
- Nehody pod vlivem alkoholu 28,2 % cyklistů
- Nehody elektrokoloběžek 643 (z toho 507 zaviněných jezdci)
- Koloběžkáři pod vlivem alkoholu 35 %
- Střety cyklistů s chodci 21
Přilba: není povinná pro dospělé
Ačkoliv přilba může zachránit život, zákon ji vyžaduje jen u cyklistů mladších 18 let. Dospělí ji nosí dobrovolně — a často ji nechávají doma. V roce 2024 zemřelo při nehodách 38 cyklistů, z toho 19 nemělo přilbu.
Co říkají lidé z Příbrami?
Karel, řidič z Příbrami: „Cyklisty ve městě moc rád nepotkávám, zvlášť když sedím za volantem. Já si cestu zkrátit nebo obejít pravidla nemůžu, ale oni často ano. Byl bych pro, aby se jim policie věnovala víc. Zajímalo by mě, jestli vůbec dostávají pokuty, když si zkracují cestu třeba jednosměrkou z Husovy ulice kolem Lilky.“
Jízda cyklisty v protisměru jednosměrkou je povolena jen pokud je pod značkou dodatková tabulka s piktogramem kola. Pokud tam není, jde o přestupek. Pokuta může být až 2 000 Kč, ale často se řeší domluvou.
Radka, cyklistka z Příbrami: „Tak samozřejmě, že nejraději jezdím do přírody mimo město. Ale na kole jezdím i do práce. Ve městě se pruhy pro cyklisty rozšířily, což je super, ale celou mou trasu nepokryjí. Někdy musím improvizovat.“
Jak se to řeší v Příbrami?
Podle informací z Policie ČR cyklisté v Příbrami porušují pravidla jako jízda po chodníku, bez osvětlení nebo pod vlivem alkoholu. V přímém kontaktu může policie uložit pokutu — u alkoholu až 20 000 Kč, u odmítnutí testu 50 000 Kč. Jízda v protisměru, po přechodu nebo chodníku může být pokutována do 2 000 Kč.
Přesto je vymáhání komplikované: cyklisté nemají SPZ ani body. Pokud přestupek není viděn na místě, je jeho postih prakticky nemožný.
Mezi svobodou a odpovědností
Cyklistická infrastruktura v Česku se postupně rozvíjí — i díky projektům jako je Cyklovize 2030, která usiluje o bezpečnější a propojenější síť pro aktivní dopravu. V Příbrami vznikla vlastní cyklistická koncepce, která definuje cíle a opatření pro lepší podmínky pro jízdu na kole. Zda se koncepce promění v realitu, záleží i na nás. Sdílený prostor totiž tvoříme společně.
Ačkoliv přilba může zachránit život, zákon ji vyžaduje jen u cyklistů mladších 18 let. Dospělí ji nosí dobrovolně — a často ji nechávají doma. V roce 2024 zemřelo při nehodách 38 cyklistů, z toho 19 nemělo přilbu.
Co říkají lidé z Příbrami?
Karel, řidič z Příbrami: „Cyklisty ve městě moc rád nepotkávám, zvlášť když sedím za volantem. Já si cestu zkrátit nebo obejít pravidla nemůžu, ale oni často ano. Byl bych pro, aby se jim policie věnovala víc. Zajímalo by mě, jestli vůbec dostávají pokuty, když si zkracují cestu třeba jednosměrkou z Husovy ulice kolem Lilky.“
Jízda cyklisty v protisměru jednosměrkou je povolena jen pokud je pod značkou dodatková tabulka s piktogramem kola. Pokud tam není, jde o přestupek. Pokuta může být až 2 000 Kč, ale často se řeší domluvou.
Radka, cyklistka z Příbrami: „Tak samozřejmě, že nejraději jezdím do přírody mimo město. Ale na kole jezdím i do práce. Ve městě se pruhy pro cyklisty rozšířily, což je super, ale celou mou trasu nepokryjí. Někdy musím improvizovat.“
Jak se to řeší v Příbrami?
Podle informací z Policie ČR cyklisté v Příbrami porušují pravidla jako jízda po chodníku, bez osvětlení nebo pod vlivem alkoholu. V přímém kontaktu může policie uložit pokutu — u alkoholu až 20 000 Kč, u odmítnutí testu 50 000 Kč. Jízda v protisměru, po přechodu nebo chodníku může být pokutována do 2 000 Kč.
Přesto je vymáhání komplikované: cyklisté nemají SPZ ani body. Pokud přestupek není viděn na místě, je jeho postih prakticky nemožný.
Mezi svobodou a odpovědností
Cyklistická infrastruktura v Česku se postupně rozvíjí — i díky projektům jako je Cyklovize 2030, která usiluje o bezpečnější a propojenější síť pro aktivní dopravu. V Příbrami vznikla vlastní cyklistická koncepce, která definuje cíle a opatření pro lepší podmínky pro jízdu na kole. Zda se koncepce promění v realitu, záleží i na nás. Sdílený prostor totiž tvoříme společně.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
autor: Ludmila Zelenková
Další články









