Vodní nádrž Pilskou v CHKO Brdy čeká oprava a VD Orlík dokonce dvě
25. února 2018 (07:27)
Dalších 13 fotografií v galerii
foto: am.cz
Podobně jako Orlík, čeká v letošním roce oprava i hojně navštěvovanou vodní nádrž v Chráněné krajinné oblasti Brdy na Příbramsku
Každý, kdo se příležitostně toulá oblastí CHKO Brdy, ať již na kole, nebo pěšky, zná vodní nádrž Pilská. Ta se nachází 2,6 km vzdušnou čarou severozápadně od obce Bohutín, v lesnatém údolí v Brdech. Je vybudována na Pilském potoce a původně byla pojmenována po arcivévodkyni Sofii, manželce arcivévody Františka Karla - Sofiin rybník. Byla postavena v roce 1853 pro napájení důlních a hutních provozů v okolí Příbrami, v současnosti představuje největší rezervoár pitné vody pro Příbramsko.
Současná šířka hráze je v koruně 5 m, její délka je 380 m, kóta koruny hráze je 672,7 m a výška hráze je 19 m. Nádrž zadržuje 1 600 000 m³ vody, typické vysokou kyselostí. Plocha zcela zalesněného povodí je 6,6 km² a zatopená plocha je 20,79 ha.
V r. 1854 zde po dlouhodobých deštích došlo k těžké havárii. Hráz se před půlnocí 21. června zcela protrhla, přívalová vlna způsobila veliké materiální škody zejména v Bohutíně, kde také 2 osoby zahynuly. Od té doby procházela nádrž řadou různých rekonstrukcí s omezeným provozem až do r. 1956, kdy byla zahájena zásadní rekonstrukce díla. Až do r. 1983 pak probíhal opět omezený provoz. Teprve 31. 12. 1985 byla nádrž poprvé naplněna až na přelivovou hranu.
Současná šířka hráze je v koruně 5 m, její délka je 380 m, kóta koruny hráze je 672,7 m a výška hráze je 19 m. Nádrž zadržuje 1 600 000 m³ vody, typické vysokou kyselostí. Plocha zcela zalesněného povodí je 6,6 km² a zatopená plocha je 20,79 ha.
V r. 1854 zde po dlouhodobých deštích došlo k těžké havárii. Hráz se před půlnocí 21. června zcela protrhla, přívalová vlna způsobila veliké materiální škody zejména v Bohutíně, kde také 2 osoby zahynuly. Od té doby procházela nádrž řadou různých rekonstrukcí s omezeným provozem až do r. 1956, kdy byla zahájena zásadní rekonstrukce díla. Až do r. 1983 pak probíhal opět omezený provoz. Teprve 31. 12. 1985 byla nádrž poprvé naplněna až na přelivovou hranu.
foto: am.cz
Drobné opravy a rekonstrukce pak proběhly ještě několikrát, naposledy v roce 2007. V tomto roce čeká toto vodní dílo další oprava. Ve výběrovém řízení v rámci veřejných zakázek byla vybrána firma z Českých Budějovic, která práce provede.
Předmětem díla je oprava betonových konstrukcí funkčních objektů hráze VD Pilská. Jedná se o opravu bezpečnostního přelivu, skluzu od bezpečnostního přelivu a vývaru formou kotvených přibetonávek a reprofilací betonových konstrukcí. Dále bude opraveno opevnění návodního líce hráze z dlažeb z lomového kamene. Hodnota zakázky je téměř 5 milionů korun.
Předmětem díla je oprava betonových konstrukcí funkčních objektů hráze VD Pilská. Jedná se o opravu bezpečnostního přelivu, skluzu od bezpečnostního přelivu a vývaru formou kotvených přibetonávek a reprofilací betonových konstrukcí. Dále bude opraveno opevnění návodního líce hráze z dlažeb z lomového kamene. Hodnota zakázky je téměř 5 milionů korun.
foto: am.cz
Oprava Pilské je jednou z oprav, které na Příbramsku bude Povodí Vltavy realizovat. Současně se v tomto roce dočká modernizace i lodní výtah sportovní plavby na Orlické přehradě. Daleko většími stavebními pracemi však bude zasažena doprava u Orlíku, kdy se bude provádět další zabezpečení hráze před velkou vodou. Projektová dokumentace již byla zadána vítězi veřejné zakázky z Brna a samotná hodnota zpracování je přes 14 milionů korun.
Celková hodnota výstavby nového bezpečnostního přelivu, který bude zbudován na pravé straně hráze, hned vedle výtahu, bude okolo 800 milionů korun.
Daleko zajímavější je však skutečnost, že práce budou probíhat po dobu zhruba 2 let, ale především informace, že v průběhu téměř jednoho roku bude uzavřena komunikace vedoucí po koruně hráze VD Orlík. Dle vyjádření Povodí Vltavy nenaruší zřejmě tyto stavební práce letošní období rekreace. Následně pak po uzavření silnice budou moci pěší využít lávku v Solenicích a autobusy i osobní vozidla budou nucena využívat objízdných tras.
Velký zájem u našich čtenářů vzbudila téměř celodenní reportáž právě od Orlické přehradní hráze, kdy byl při události použit i jeden z výtahů na malá plavidla: Právě teď: Hasiči loví auto z přehrady! Průběh zásahu pro vás budeme sledovat po celou dobu.
Celková hodnota výstavby nového bezpečnostního přelivu, který bude zbudován na pravé straně hráze, hned vedle výtahu, bude okolo 800 milionů korun.
Daleko zajímavější je však skutečnost, že práce budou probíhat po dobu zhruba 2 let, ale především informace, že v průběhu téměř jednoho roku bude uzavřena komunikace vedoucí po koruně hráze VD Orlík. Dle vyjádření Povodí Vltavy nenaruší zřejmě tyto stavební práce letošní období rekreace. Následně pak po uzavření silnice budou moci pěší využít lávku v Solenicích a autobusy i osobní vozidla budou nucena využívat objízdných tras.
Velký zájem u našich čtenářů vzbudila téměř celodenní reportáž právě od Orlické přehradní hráze, kdy byl při události použit i jeden z výtahů na malá plavidla: Právě teď: Hasiči loví auto z přehrady! Průběh zásahu pro vás budeme sledovat po celou dobu.
foto: am.cz
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: mip