Vladimír Karpíšek: Zavádění parkovacích zón je nepopulární, ale město není nafukovací
ROZHOVOR
28. října 2023 (14:36)
foto: Vladimír Karpíšek / se souhlasem
Výstavba parkovacího domu v Milínské ve spolupráci se soukromým investorem. Snaha o změnu parkovacích návyků. Nutnost regulace. Zavádění parkovacích zón v městské části Příbram II. Nastavování souvisejících pravidel. Komunikace s občany. O náročných výzvách jsme hovořili v druhé části rozhovoru s místostarostou města, Bc. Vladimírem Karpíškem.
Jak vnímáte nedávný podnět od soukromého investora, developerské společnosti LDM Group Development, na zafinancování výstavby a následného provozu parkovacího domu v Milínské?
Zmíněný investor přišel s nabídkou vybudovat společně s městem parkovací dům v Milínské. Založili bychom společný podnik (s.r.o.) s tím, že oni by investovali 2/3 ceny parkovacího domu, město 1/3 a k tomu pozemek s právem stavby. Rozhodovací práva by byla 50/50. My, jakožto město bychom tímto krokem mohli získat 177 parkovacích míst za pouhou třetinu finančního vkladu. Budova by měla být třípodlažní, přičemž město by mělo jedno patro, které by bylo určené pro stávající rezidenty, kteří teď parkují venku. Parkování v tomto patře by fungovalo na bázi, kdo dřív přijde, ten dřív mele/parkuje. Další 2 patra, která by provozoval soukromý investor, budou rovněž určená pro rezidenty, kteří za pravidelný poplatek získají jistotu stálého parkovacího místa. Na celém příběhu je zajímavé to, že po uplynutí sjednané lhůty (max. 99 let) by parkovací dům zůstal městu. Vše teď bude záležet na tom, jestli záměr odsouhlasí zastupitelstvo. Jedná se o model, který mi přijde zajímavý, a hlavně by pomohl relativně rychlým a efektivním způsobem vyřešit v důležité části města problém s parkováním. Bude ovšem záležet na osobní odvaze a názoru jednotlivých zastupitelů.
Zmíněný investor přišel s nabídkou vybudovat společně s městem parkovací dům v Milínské. Založili bychom společný podnik (s.r.o.) s tím, že oni by investovali 2/3 ceny parkovacího domu, město 1/3 a k tomu pozemek s právem stavby. Rozhodovací práva by byla 50/50. My, jakožto město bychom tímto krokem mohli získat 177 parkovacích míst za pouhou třetinu finančního vkladu. Budova by měla být třípodlažní, přičemž město by mělo jedno patro, které by bylo určené pro stávající rezidenty, kteří teď parkují venku. Parkování v tomto patře by fungovalo na bázi, kdo dřív přijde, ten dřív mele/parkuje. Další 2 patra, která by provozoval soukromý investor, budou rovněž určená pro rezidenty, kteří za pravidelný poplatek získají jistotu stálého parkovacího místa. Na celém příběhu je zajímavé to, že po uplynutí sjednané lhůty (max. 99 let) by parkovací dům zůstal městu. Vše teď bude záležet na tom, jestli záměr odsouhlasí zastupitelstvo. Jedná se o model, který mi přijde zajímavý, a hlavně by pomohl relativně rychlým a efektivním způsobem vyřešit v důležité části města problém s parkováním. Bude ovšem záležet na osobní odvaze a názoru jednotlivých zastupitelů.
Ve světle diskutovaných záležitostí se zdají být momentálně trochu stranou zájmu zamýšlené parkovací zóny. Jak to vypadá v této oblasti a jaké nejbližší kroky plánujete?
Toto je nejtěžší výzva, se kterou se aktuálně potýkám. Ač to zní, že bych se měl bát, tak se na ní naopak těším. Je to o tom, že stávající nařízení města z hlediska parkování nějakým způsobem funguje. Máme červenou, modrou a zelenou zónu. Každá zóna má své parametry. My nyní přicházíme s tzv. fialovou zónou, kterou jsme se rozhodli spustit jako co by pilotní projekt nejprve na území Příbrami II. Jsme si vědomi, že lokalit s problematickým parkováním je v Příbrami celá řada. V okolí Spartaku však situace v posledních měsících vyeskalovala v důsledku uzavření parkoviště u Kostek (administrativní budova Kostky Pb) soukromým vlastníkem. Kolabuje též parkoviště naproti Spartaku, kde k tamnímu koloniálu nezajede ani zásobování. Je to způsobené množstvím zaparkovaných aut lidí z okolních obcí, kteří zde nechávají auto a pokračují dále do Prahy.
Ve snaze uvolnit kapacitu pro místní bude parkoviště u Spartaku v nejbližší době zpoplatněno (předpoklad půlka listopadu) a zároveň budou v této lokalitě zavedeny zmíněné parkovací zóny. Přespolním bude nabídnuta alternativní možnost parkování na jednom ze záchytných parkovišť. V této souvislosti bych rád zmínil, že jsme se domluvili s PID (Pražská integrovaná doprava), že autobus č. 393 jedoucí do Prahy, bude zajíždět i na záchytné parkoviště na Flusárně. Jsme si ovšem vědomi, že část lidí toto nebude akceptovat a budou se snažit přesunout své vozidlo do okolních ulic a také směrem na Novou Hospodu. To bude další oblast, kde chystáme zavést parkovací zóny s cílem ochránit rezidenty a takto budeme postupovat dále do centra. Praxe nám ukáže, jak rychle se nám podaří zóny zprocesovat.
Toto je nejtěžší výzva, se kterou se aktuálně potýkám. Ač to zní, že bych se měl bát, tak se na ní naopak těším. Je to o tom, že stávající nařízení města z hlediska parkování nějakým způsobem funguje. Máme červenou, modrou a zelenou zónu. Každá zóna má své parametry. My nyní přicházíme s tzv. fialovou zónou, kterou jsme se rozhodli spustit jako co by pilotní projekt nejprve na území Příbrami II. Jsme si vědomi, že lokalit s problematickým parkováním je v Příbrami celá řada. V okolí Spartaku však situace v posledních měsících vyeskalovala v důsledku uzavření parkoviště u Kostek (administrativní budova Kostky Pb) soukromým vlastníkem. Kolabuje též parkoviště naproti Spartaku, kde k tamnímu koloniálu nezajede ani zásobování. Je to způsobené množstvím zaparkovaných aut lidí z okolních obcí, kteří zde nechávají auto a pokračují dále do Prahy.
Ve snaze uvolnit kapacitu pro místní bude parkoviště u Spartaku v nejbližší době zpoplatněno (předpoklad půlka listopadu) a zároveň budou v této lokalitě zavedeny zmíněné parkovací zóny. Přespolním bude nabídnuta alternativní možnost parkování na jednom ze záchytných parkovišť. V této souvislosti bych rád zmínil, že jsme se domluvili s PID (Pražská integrovaná doprava), že autobus č. 393 jedoucí do Prahy, bude zajíždět i na záchytné parkoviště na Flusárně. Jsme si ovšem vědomi, že část lidí toto nebude akceptovat a budou se snažit přesunout své vozidlo do okolních ulic a také směrem na Novou Hospodu. To bude další oblast, kde chystáme zavést parkovací zóny s cílem ochránit rezidenty a takto budeme postupovat dále do centra. Praxe nám ukáže, jak rychle se nám podaří zóny zprocesovat.
Zřízení parkovacích zón ve městech bývá často problematické z důvodu nedostatečné šíře některých ulic. Konkrétně na území Příbrami II je takových ulic celá řada. Nemůže v této souvislosti paradoxně dojít ke snížení počtu parkovacích míst pro rezidenty?
Jedná se o nesmírně složitý proces, a to nejen ve smyslu komunikace s místními rezidenty, ale právě i z hlediska zmíněných technických omezení. Obecně platná vyhláška stanovuje parametry, jak má být příjezdová komunikace široká a za jakých podmínek je možné na ní parkovat. V řadě ulic, kde se dnes parkuje po obou stranách a auta se při průjezdu různě vyhýbají, je šířka komunikace nedostatečná. Nelze proto vyloučit, že se zavedením parkovacích zón budeme muset v některých ulicích změnit provoz na jednosměrný či snížit počet parkovacích míst, což místní ponesou přirozeně s nelibostí. Budeme se ovšem snažit postupovat maximálně citlivě a hledat kompromis, který bude akceptovatelný jak pro místní, tak i pro dopravní policii.
Jedná se o nesmírně složitý proces, a to nejen ve smyslu komunikace s místními rezidenty, ale právě i z hlediska zmíněných technických omezení. Obecně platná vyhláška stanovuje parametry, jak má být příjezdová komunikace široká a za jakých podmínek je možné na ní parkovat. V řadě ulic, kde se dnes parkuje po obou stranách a auta se při průjezdu různě vyhýbají, je šířka komunikace nedostatečná. Nelze proto vyloučit, že se zavedením parkovacích zón budeme muset v některých ulicích změnit provoz na jednosměrný či snížit počet parkovacích míst, což místní ponesou přirozeně s nelibostí. Budeme se ovšem snažit postupovat maximálně citlivě a hledat kompromis, který bude akceptovatelný jak pro místní, tak i pro dopravní policii.
Teď už chápu, proč se zavádění parkovacích zón ve městě táhne tolik let. Jedná se z politického hlediska o relativně nevděčný úkol, který naštve řadu voličů. Jak hodláte zamýšlené kroky lidem vysvětlit a obhájit?
Jedná se opravdu o nepopulární kroky, které už ovšem nemůžeme dále odkládat. Je třeba si uvědomit, že dříve bylo zpravidla jedno auto na domácnost, nyní jsou často dvě a k tomu ještě služební. Město ale není nafukovací, a proto je potřeba přistoupit k regulaci, neboť zatím nikdo nic lepšího nevymyslel. Je nutné situaci popsat a řešit. Jsou místa v Příbrami, kde je problém s parkováním přes den a jinde naopak přes noc. Každá oblast vyžaduje trochu jiný přístup, a proto půjdeme postupně. Snažíme se v rámci možností co nejvíce komunikovat navenek. Proto například 29. října v 16 hod chceme na parkovišti u Spartaku udělat takové veřejné slyšení, resp. sousedské setkání, na kterém budeme vysvětlovat, co je cílem plánovaných opatření. Pokud najdeme společnou řeč, tak si troufám říct, že budeme mít dobrou referenci, abychom s respektem dokázali naší vizi rozšiřovat i dál. Navštívili jsme v této souvislosti řadu míst a všude byl základní problém komunikace s veřejností. Tamní starostové a místostarostové mě varovali, abych to nedělal a najmul si na to nějakou firmu, že si na tom vylámu zuby. Já se toho ale nebojím už jen pro to, že mám výbornou kolegyni, se kterou na procesu spolupracujeme a věřím, že když naši myšlenku lidem rozumně vysvětlíme, tak to určitě pochopí. Naše návrhy se opírají o odbornou diskusi v rámci dopravní komise a poté jsou podrobeny diskusi s radními města. Všude ale opakuji, že základní vizí je chránit rezidenty s cílem regulovat parkování.
Jedná se opravdu o nepopulární kroky, které už ovšem nemůžeme dále odkládat. Je třeba si uvědomit, že dříve bylo zpravidla jedno auto na domácnost, nyní jsou často dvě a k tomu ještě služební. Město ale není nafukovací, a proto je potřeba přistoupit k regulaci, neboť zatím nikdo nic lepšího nevymyslel. Je nutné situaci popsat a řešit. Jsou místa v Příbrami, kde je problém s parkováním přes den a jinde naopak přes noc. Každá oblast vyžaduje trochu jiný přístup, a proto půjdeme postupně. Snažíme se v rámci možností co nejvíce komunikovat navenek. Proto například 29. října v 16 hod chceme na parkovišti u Spartaku udělat takové veřejné slyšení, resp. sousedské setkání, na kterém budeme vysvětlovat, co je cílem plánovaných opatření. Pokud najdeme společnou řeč, tak si troufám říct, že budeme mít dobrou referenci, abychom s respektem dokázali naší vizi rozšiřovat i dál. Navštívili jsme v této souvislosti řadu míst a všude byl základní problém komunikace s veřejností. Tamní starostové a místostarostové mě varovali, abych to nedělal a najmul si na to nějakou firmu, že si na tom vylámu zuby. Já se toho ale nebojím už jen pro to, že mám výbornou kolegyni, se kterou na procesu spolupracujeme a věřím, že když naši myšlenku lidem rozumně vysvětlíme, tak to určitě pochopí. Naše návrhy se opírají o odbornou diskusi v rámci dopravní komise a poté jsou podrobeny diskusi s radními města. Všude ale opakuji, že základní vizí je chránit rezidenty s cílem regulovat parkování.
Vzhledem k průměrnému počtu vozidel na jednu domácnost a omezenému počtu parkovacích míst v dané lokalitě je zjevné, že budou muset fungovat určitá pravidla, podle kterých budou rezidenti moct v zónách parkovat. Máte už jasno, jak budou tato pravidla vypadat?
Máte pravdu, že určitě nebude místo na zaparkování pro všechny. Nesmíme zapomínat, že řada lidí parkuje před domem například i služební vozidlo. Pravidla, která nastavíme, budou extrémně vstřícná. Projeli jsme opravdu hodně míst a srovnatelně velkých měst po republice a můžu říct, že Příbram bude jedno z mála míst, které bude mít parkování prvního vozidla (napsaného na sebe) zdarma. To platí samozřejmě pro rezidenty s trvalým místem pobytu přihlášeným v dané lokalitě. Má-li druhé auto v domácnosti na sebe napsané manželka, bude mít parkování rovněž zdarma. Pokud budete namísto vlastního auta používat služební vozidlo, jež vám zaměstnavatel umožní používat i pro soukromé účely a budete to mít ve smlouvě, tak to bude rovněž zdarma. Z toho je patrné, že opravdu nechceme prioritně plnit městskou pokladnu, ale jde nám opravdu jen o regulaci. Případné další vozidlo, nesplňující výše uvedené předpoklady, bude za roční poplatek 2000 Kč. Regulace lze dosáhnout jen tak, že něco zpoplatníte, aby to například motivovalo lidi, aby si uklidili garáž nebo parkovali auto třeba na zahradě. Zóna se nebude vztahovat pouze na vybranou ulici, ale na celou oblast, takže by neměl být případně problém zaparkovat o blok dále, když nebude místo přímo před vaším domem.
Máte pravdu, že určitě nebude místo na zaparkování pro všechny. Nesmíme zapomínat, že řada lidí parkuje před domem například i služební vozidlo. Pravidla, která nastavíme, budou extrémně vstřícná. Projeli jsme opravdu hodně míst a srovnatelně velkých měst po republice a můžu říct, že Příbram bude jedno z mála míst, které bude mít parkování prvního vozidla (napsaného na sebe) zdarma. To platí samozřejmě pro rezidenty s trvalým místem pobytu přihlášeným v dané lokalitě. Má-li druhé auto v domácnosti na sebe napsané manželka, bude mít parkování rovněž zdarma. Pokud budete namísto vlastního auta používat služební vozidlo, jež vám zaměstnavatel umožní používat i pro soukromé účely a budete to mít ve smlouvě, tak to bude rovněž zdarma. Z toho je patrné, že opravdu nechceme prioritně plnit městskou pokladnu, ale jde nám opravdu jen o regulaci. Případné další vozidlo, nesplňující výše uvedené předpoklady, bude za roční poplatek 2000 Kč. Regulace lze dosáhnout jen tak, že něco zpoplatníte, aby to například motivovalo lidi, aby si uklidili garáž nebo parkovali auto třeba na zahradě. Zóna se nebude vztahovat pouze na vybranou ulici, ale na celou oblast, takže by neměl být případně problém zaparkovat o blok dále, když nebude místo přímo před vaším domem.
A co když nebudu v dané lokalitě bydlet, ale budu zde mít firmu či provozovnu, ve které podnikám?
Pak se jedná o tzv. abonenty, kteří zde budou mít možnost první auto parkovat za částku buďto 500 Kč měsíčně nebo 5000 Kč ročně. Existují i další možnosti, například přenosná karta, která bude za vyšší poplatek, zkrátka ale bude na výběr. Typickým zájemcem o tuto kartu bude podnikatel, který obchoduje s auty a potřebuje parkovat na veřejné komunikaci. Bude se ale jednat o jednotky případů.
Pak se jedná o tzv. abonenty, kteří zde budou mít možnost první auto parkovat za částku buďto 500 Kč měsíčně nebo 5000 Kč ročně. Existují i další možnosti, například přenosná karta, která bude za vyšší poplatek, zkrátka ale bude na výběr. Typickým zájemcem o tuto kartu bude podnikatel, který obchoduje s auty a potřebuje parkovat na veřejné komunikaci. Bude se ale jednat o jednotky případů.
Co ostatní Příbramáci či jiní návštěvníci, kteří si budou v daném místě potřebovat něco vyřídit? Budou zde moct parkovat a za kolik?
V zónách samozřejmě bude možnost zaparkovat i když nebudete rezident. V tomto případě bude návštěvník hradit poplatek 10 Kč za hodinu. Provozní hodiny budou PO - PÁ od 7:00 - 18:00 hod a v sobotu od 7:00 – 12:00 hod. Věříme, že v souvislosti se zavedením parkovacích zón v této oblasti se začne více využívat i parkoviště pod Svatou Horou (např. studenti průmyslové školy), kde je nastaven poplatek 90 Kč za den.
V zónách samozřejmě bude možnost zaparkovat i když nebudete rezident. V tomto případě bude návštěvník hradit poplatek 10 Kč za hodinu. Provozní hodiny budou PO - PÁ od 7:00 - 18:00 hod a v sobotu od 7:00 – 12:00 hod. Věříme, že v souvislosti se zavedením parkovacích zón v této oblasti se začne více využívat i parkoviště pod Svatou Horou (např. studenti průmyslové školy), kde je nastaven poplatek 90 Kč za den.
Jakým způsobem bude možné za parkování v zóně zaplatit?
Nakoupili jsme moderní parkovací automaty, které budou postupně v celé zóně instalovány. V těch se bude dát zaplatit parkovné v hotovosti, případně platební kartou po zadání SPZ vozidla. Současně bude možné zaplatit parkovné komfortně telefonem prostřednictvím QR kódu. Stávající legislativa je nastavena tak, že při první registraci bude jakýkoliv zájemce o vydání parkovací karty muset navštívit Odbor silničního hospodářství na Městském úřadě naproti Sokolovně, kde mu bude po formální kontrole osobních údajů vydána elektronická, řekněme virtuální karta. Na jaře příštího roku bychom službu rádi rozšířili o možnost využívání městského shop webu, kde bude možné jednoduchým způsobem provádět změny, platby a nebo například uhradit parkovné návštěvníkům. Zmíněná virtuální karta proto, že se nejedná o kartičky, které by byly fyzicky vytištěné, ale budou v elektronické databázi. Městská policie bude mít při kontrole dané zóny nahranou aplikaci v mobilním telefonu a po naskenování SPZ se jí automaticky zobrazí, jestli dané vozidlo parkuje v místě oprávněně či nikoliv.
Nakoupili jsme moderní parkovací automaty, které budou postupně v celé zóně instalovány. V těch se bude dát zaplatit parkovné v hotovosti, případně platební kartou po zadání SPZ vozidla. Současně bude možné zaplatit parkovné komfortně telefonem prostřednictvím QR kódu. Stávající legislativa je nastavena tak, že při první registraci bude jakýkoliv zájemce o vydání parkovací karty muset navštívit Odbor silničního hospodářství na Městském úřadě naproti Sokolovně, kde mu bude po formální kontrole osobních údajů vydána elektronická, řekněme virtuální karta. Na jaře příštího roku bychom službu rádi rozšířili o možnost využívání městského shop webu, kde bude možné jednoduchým způsobem provádět změny, platby a nebo například uhradit parkovné návštěvníkům. Zmíněná virtuální karta proto, že se nejedná o kartičky, které by byly fyzicky vytištěné, ale budou v elektronické databázi. Městská policie bude mít při kontrole dané zóny nahranou aplikaci v mobilním telefonu a po naskenování SPZ se jí automaticky zobrazí, jestli dané vozidlo parkuje v místě oprávněně či nikoliv.
Parkování je téma, které bude vždy vzbuzovat emoce a řadu otazníků. Mají občané možnost se někam se svými dotazy či podněty obracet?
Zřídili jsme pro tyto účely e-mailovou adresu parkovani@pribram.eu, kam můžou lidé posílat své nápady, návrhy, připomínky, ale i stížnosti. Rád bych zmínil, že většina lidí vnímá změny pozitivně a podněty některých občanů jsou natolik zajímavé, že se s nimi rád scházím osobně, abychom záležitosti vzájemně prodiskutovali. Parkování je dynamický proces a my budeme určitě rádi za každou konstruktivní zpětnou vazbu, za kterou dopředu děkujeme.
Zřídili jsme pro tyto účely e-mailovou adresu parkovani@pribram.eu, kam můžou lidé posílat své nápady, návrhy, připomínky, ale i stížnosti. Rád bych zmínil, že většina lidí vnímá změny pozitivně a podněty některých občanů jsou natolik zajímavé, že se s nimi rád scházím osobně, abychom záležitosti vzájemně prodiskutovali. Parkování je dynamický proces a my budeme určitě rádi za každou konstruktivní zpětnou vazbu, za kterou dopředu děkujeme.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Oldřich Kozák
Související
•Vladimír Karpíšek: Se vstupem do politiky jsem přišel o to nejcennější, a to je čas. Ničeho ale rozhodně nelituji
•Příbram v listopadu zavede v části města parkovací zónu
•Praha a Středočeský kraj uzavřely desetiletou smlouvu s dopravci veřejné dopravy