Vláda vybere konsorcium pro stavbu a provoz D4 v prosinci
12. listopadu 2020 (06:46)
Přípravy a výběr konsorcia pro výstavbu a provoz části dálnice D4, kterou chce stát stavět formou PPP za soukromé peníze, se blíží ke konci, vláda by ho měla vybrat v prosinci. Po schválení Sněmovnou by pak mělo následovat uzavření smlouvy. Vyplývá to z dokumentů ministerstva dopravy, které má ČTK k dispozici. Stavba dálnice by měla začít v březnu.
O výstavbu a provoz dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem mají zájem dvě konsorcia, která už dříve v tendru prokázala kvalifikaci a absolvovala čtyři kola soutěžního dialogu. Cenově nižší nabídku za 16,55 miliardy Kč, která představuje hodnotu plateb za dostupnost nových úseků, podalo konsorcium DIVia, tvořené společnostmi VINCI Highways SAS, VINCI Concessions SAS a Meridiam Investments SAS. Druhou nabídku za 18,28 miliardy Kč podalo konsorcium Via 4 - jižní spojení, tvořené společnostmi PORR Beteiligungen und Management, Macquarie Corporate Holdings, Obrascon Huarte Lain, Egis Projects a SK Engineering&Construction.
Podle současného harmonogramu by vítězné konsorcium měla vláda zvolit příští měsíc. Završí tak pětileté přípravy prvního projektu výstavby dálnice formou PPP. Návrh smlouvy s vítězem pak dostane ke schválení ještě Poslanecká sněmovna, poté by měl stát s vítězem uzavřít smlouvu. Samotná stavba by od března měla trvat tři a půl roku.
Vítězné konsorcium postaví 32 nových kilometrů dálnice, které následně bude 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými navazujícími 16 kilometry. Zároveň bude zodpovědné za rekonstrukci a dovybavení stávajících úseků o nové technologie. Stát bude moci při snížení kvality dálnice nebo omezení jízdních pruhů provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek. Ty bude vítěznému konsorciu posílat po zprovoznění dálnice. Samotné úseky přitom bude vlastnit stát, který je po 25 letech zcela převezme.
PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době i zcela převzít. V partnerství veřejného a soukromého sektoru stát spatřuje významnou příležitost pro obě strany. Zatímco stát získá nový zdroj financí, soukromý investor může počítat s finančním ziskem nejen ze státních splátek za stavbu, ale i z jejího dočasného provozu. V minulosti všechny pokusy o dálniční stavby formou PPP neuspěly.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz_Jakub Pečenka
autor: Jakub Pečenka