Většina příbramských základních škol přiznává zkušenost s kyberšikanou
24. května 2019 (06:32)
Kyberšikana se odehrává ve virtuálním světě, kterým dnešní děti žijí. Ponižující informace jsou dostupné komukoli, odkudkoli a kdykoli
Pět ze sedmi dotazovaných příbramských základních škol má zkušenost s kyberšikanou. S touto novodobou formou šikany se přitom nesetkaly pouze základní umělecké školy, všechny ostatní přiznaly, že tento problém již v minulosti někdy řešily. Díky regulaci používání mobilů ve školách dochází ke kyberšikaně většinou v mimoškolním čase, odtud se však lehce problém přenáší i do školních lavic.
“Samozřejmě, že dnes má každá škola zkušenosti s kyberšikanou. A ta, která tvrdí, že ne, bohužel nemá pravdu. V této oblasti máme v PC učebnách systém, že můžeme zjistit, kdy, v kterou hodinu a z kterého PC se žák připojil na sítě a případně dehonestoval nějaké spolužáky, kamarády a jiné osoby. Řešili jsme několik případů nevhodné dehonestující komunikace mezi žáky. Všechny ale měly původ mimo školu a teprve poté se přenesly i mezi žáky školy a došlo k přenesení informací pomocí mobilních telefonů. Vše okamžitě řešíme se zákonnými zástupci, žáky a případně dalšími institucemi jako např. OSPOD. V letošním roce (nechci to zakřiknout) jsme zatím žádný případ kyberšikany nemuseli řešit,” uvádí paní Mgr. Dagmar Moravcová, zástupkyně ředitele ZŠ Jiráskovy Sady.
Paní Mgr. Alena Mašiková, ředitelka ZŠ Bratří Čapků, k tématu uvádí: “Ano, zkušenosti s kyberšikanou máme. Řešili jsme v minulém období tři případy, kdy v mimoškolním čase a prostředí žáci přes své osobní sociální sítě atakovali jiné nebo byli naopak napadáni. Po zjištění této skutečnosti jsme vždy neprodleně kontaktovali a informovali zákonné zástupce, navrhli řešení (oznámení na Policii) a s kolektivy provedli preventivní programy zaměřené právě na tuto problematiku.”
Kyberšikana se dnes týká převážně dětí a mladistvých, kteří s technologiemi umí zacházet, mají tendenci upevňovat své postavení, uspokojují svoji potřebu – upoutat pozornost. Útočník si svou oběť může najít kdykoli a kdekoli, za spolupachatele se považují i šiřitelé zprávy na netu. Ti znásobí dopad útoku na oběť a mohou tím více uškodit, než samotný útočník. Obět může být i náhodná. Ve virtuálním prostředí zůstávají uložené diskriminující materiály, které mohou kyberšikanu opakovaně rozviřovat. Za kyberšikanu se považuje i vyloučení z virtuální komunity, např. ze skupiny přátel.
“Samozřejmě, že dnes má každá škola zkušenosti s kyberšikanou. A ta, která tvrdí, že ne, bohužel nemá pravdu. V této oblasti máme v PC učebnách systém, že můžeme zjistit, kdy, v kterou hodinu a z kterého PC se žák připojil na sítě a případně dehonestoval nějaké spolužáky, kamarády a jiné osoby. Řešili jsme několik případů nevhodné dehonestující komunikace mezi žáky. Všechny ale měly původ mimo školu a teprve poté se přenesly i mezi žáky školy a došlo k přenesení informací pomocí mobilních telefonů. Vše okamžitě řešíme se zákonnými zástupci, žáky a případně dalšími institucemi jako např. OSPOD. V letošním roce (nechci to zakřiknout) jsme zatím žádný případ kyberšikany nemuseli řešit,” uvádí paní Mgr. Dagmar Moravcová, zástupkyně ředitele ZŠ Jiráskovy Sady.
Paní Mgr. Alena Mašiková, ředitelka ZŠ Bratří Čapků, k tématu uvádí: “Ano, zkušenosti s kyberšikanou máme. Řešili jsme v minulém období tři případy, kdy v mimoškolním čase a prostředí žáci přes své osobní sociální sítě atakovali jiné nebo byli naopak napadáni. Po zjištění této skutečnosti jsme vždy neprodleně kontaktovali a informovali zákonné zástupce, navrhli řešení (oznámení na Policii) a s kolektivy provedli preventivní programy zaměřené právě na tuto problematiku.”
Kyberšikana se dnes týká převážně dětí a mladistvých, kteří s technologiemi umí zacházet, mají tendenci upevňovat své postavení, uspokojují svoji potřebu – upoutat pozornost. Útočník si svou oběť může najít kdykoli a kdekoli, za spolupachatele se považují i šiřitelé zprávy na netu. Ti znásobí dopad útoku na oběť a mohou tím více uškodit, než samotný útočník. Obět může být i náhodná. Ve virtuálním prostředí zůstávají uložené diskriminující materiály, které mohou kyberšikanu opakovaně rozviřovat. Za kyberšikanu se považuje i vyloučení z virtuální komunity, např. ze skupiny přátel.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: www.pribram.cz
autor: mir foto pixabay