Václava Procházková, zakladatelka Amálky: Cílem bylo vytvořit společné místo pro rodiče a jejich děti
ROZHOVOR
6. dubna 2025 (16:18)

foto: Zakladatelka Amálky Václava Procházková. / archiv V. Procházkové / se souhlasem
Václava Procházková ještě před narozením první dcery pracovala jako instruktor kojeneckého plavání v Praze. Tuto možnost chtěla zprostředkovat i rodičům v Příbrami. Tak vznikl nápad na založení Rodinného centra Amálka.
Jaké byly cíle vzniku centra?
Cílem bylo vytvořit místo, kde by rodiče s dětmi (v počátcích takřka výhradně maminky) měli možnost trávit aktivně čas se svými dětmi, vyměňovat si zkušenosti, navazovat nová přátelství, a hlavně vytvořit dětem návyk pravidelného zdravého pohybu a následně na těchto základech rozvinout nejen plavání, ale i další druhy sportu.
Cílem bylo vytvořit místo, kde by rodiče s dětmi (v počátcích takřka výhradně maminky) měli možnost trávit aktivně čas se svými dětmi, vyměňovat si zkušenosti, navazovat nová přátelství, a hlavně vytvořit dětem návyk pravidelného zdravého pohybu a následně na těchto základech rozvinout nejen plavání, ale i další druhy sportu.
Pro koho jsou určeny všechny programy?
Dalším z cílů bylo a je podpořit zdravý psychomotorický vývoj dítěte, zapojit aktivně do péče o děti též tatínky, což se opravdu podařilo a nyní již k nám přichází stále více tatínků. Čas, kdy plavete s dítětem v bazénu je výjimečný blízkostí a plnou pozorností, kterou si vzájemně věnujete bez jakýchkoli rušivých zevních vlivů zvonících telefonů. Také nám šlo o vytvoření vhodného prostředí a program pro maminky od prenatálního období - pořádáme předporodní kurzy, cvičení pro těhotné, dále máme program pro batolecí věk, předškoláky až po školní děti, které navazují na základní dovednosti výukou plaveckých stylů již na velkých bazénech.
Na jakých principech vlastně stavíte?
Naše principy při práci s dětmi jsou postavené na respektu k zdravému psychomotorickému vývoji dětí, který podporujeme, korigujeme lehké odchylky, ale v žádném případě nijak násilně neakcelerujeme - s dětmi pracujeme vlídnou formou.
Jak zajišťujete bezpečné prostředí pro rodiče a děti?
Co se týká místa, bezpečné prostředí je zajištěno velmi pečlivým dohledem hygienické stanice, nejmodernější technologií úpravy vody. Co se týká práce s dětmi, naše lektorky a lektoři jsou pravidelně proškolováni a máme velmi propracovanou metodiku výuky odborně vypracovanou naší dlouholetou lektorkou a spolupracovnicí fyzioterapeutkou Ptáčkovou, kde stavíme na zdravém psychomotorickém vývoji dítěte a odráží se zde i naše dlouholeté zkušenosti.
Zmínila jste, že jsou lektoři pravidelně proškolováni. Jak často a čemu všemu se na školeních věnujete?
Lektorky a lektoři jsou doškolováni pravidelně interně, minimálně jednou za kurz (3 měsíce). Zásadní je upevňování stávajících poznatků, řešíme také zpětné vazby z probíhajících kurzů a lektoři sdílí své zkušenosti. Probíhá samozřejmě také vyhodnocení cílů jednotlivých kurzů. Školení se dále věnují metodice plavání, psychomotorickému vývoji a problematice první pomoci, ale také novinkám ze světa kojeneckého plavání z ostatních klubů a nové poznatky a trendům nejen ve výuce plavání, ale i ve výchově a péči o děti. Další školení absolvujeme externě v rámci kurzů různými agenturami nejen v oblasti kojeneckého plavání, ale také pedagogiky, psychologie, rehabilitace, sportu, aromaterapie...
Jak by se tedy práce lektorů měla posouvat dále?
Práce lektorů by se měla posouvat získáváním informací o nových trendech, ne vždy se s nimi ztotožníme a ne vždy je do naší metodiky zařadíme, ale je dobré mít přehled o tom, s čím se můžeme u rodičů přicházejících z jiných klubů setkat.
Kromě kurzů plavání nabízí Amálka celou řadu dalších aktivit. Váš záběr je velmi široký, co všechno momentálně nabízíte?
Pořádáme pobyty, příměstské tábory, účastníme se také na akcích Divadlo patří dětem. Nepravidelně nabízíme maminkám i přednášky a workshopy, masáže s dětmi, sezónní dílny, také handling nebo znakování. Aktuálně máme tyto kurzy v nabídce převážně na našem pracovišti v Praze Řepích v Tvrdonické, kde máme k dispozici kromě kurzů vaniček též „suchý“ prostor na cvičení a další tvořivé dílny.
Dalším z cílů bylo a je podpořit zdravý psychomotorický vývoj dítěte, zapojit aktivně do péče o děti též tatínky, což se opravdu podařilo a nyní již k nám přichází stále více tatínků. Čas, kdy plavete s dítětem v bazénu je výjimečný blízkostí a plnou pozorností, kterou si vzájemně věnujete bez jakýchkoli rušivých zevních vlivů zvonících telefonů. Také nám šlo o vytvoření vhodného prostředí a program pro maminky od prenatálního období - pořádáme předporodní kurzy, cvičení pro těhotné, dále máme program pro batolecí věk, předškoláky až po školní děti, které navazují na základní dovednosti výukou plaveckých stylů již na velkých bazénech.
Na jakých principech vlastně stavíte?
Naše principy při práci s dětmi jsou postavené na respektu k zdravému psychomotorickému vývoji dětí, který podporujeme, korigujeme lehké odchylky, ale v žádném případě nijak násilně neakcelerujeme - s dětmi pracujeme vlídnou formou.
Jak zajišťujete bezpečné prostředí pro rodiče a děti?
Co se týká místa, bezpečné prostředí je zajištěno velmi pečlivým dohledem hygienické stanice, nejmodernější technologií úpravy vody. Co se týká práce s dětmi, naše lektorky a lektoři jsou pravidelně proškolováni a máme velmi propracovanou metodiku výuky odborně vypracovanou naší dlouholetou lektorkou a spolupracovnicí fyzioterapeutkou Ptáčkovou, kde stavíme na zdravém psychomotorickém vývoji dítěte a odráží se zde i naše dlouholeté zkušenosti.
Zmínila jste, že jsou lektoři pravidelně proškolováni. Jak často a čemu všemu se na školeních věnujete?
Lektorky a lektoři jsou doškolováni pravidelně interně, minimálně jednou za kurz (3 měsíce). Zásadní je upevňování stávajících poznatků, řešíme také zpětné vazby z probíhajících kurzů a lektoři sdílí své zkušenosti. Probíhá samozřejmě také vyhodnocení cílů jednotlivých kurzů. Školení se dále věnují metodice plavání, psychomotorickému vývoji a problematice první pomoci, ale také novinkám ze světa kojeneckého plavání z ostatních klubů a nové poznatky a trendům nejen ve výuce plavání, ale i ve výchově a péči o děti. Další školení absolvujeme externě v rámci kurzů různými agenturami nejen v oblasti kojeneckého plavání, ale také pedagogiky, psychologie, rehabilitace, sportu, aromaterapie...
Jak by se tedy práce lektorů měla posouvat dále?
Práce lektorů by se měla posouvat získáváním informací o nových trendech, ne vždy se s nimi ztotožníme a ne vždy je do naší metodiky zařadíme, ale je dobré mít přehled o tom, s čím se můžeme u rodičů přicházejících z jiných klubů setkat.
Kromě kurzů plavání nabízí Amálka celou řadu dalších aktivit. Váš záběr je velmi široký, co všechno momentálně nabízíte?
Pořádáme pobyty, příměstské tábory, účastníme se také na akcích Divadlo patří dětem. Nepravidelně nabízíme maminkám i přednášky a workshopy, masáže s dětmi, sezónní dílny, také handling nebo znakování. Aktuálně máme tyto kurzy v nabídce převážně na našem pracovišti v Praze Řepích v Tvrdonické, kde máme k dispozici kromě kurzů vaniček též „suchý“ prostor na cvičení a další tvořivé dílny.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
autor: Irena Kadlecová
Další články








