V rámci dostavby dálnice D4 začínají odstřely skalního masivu u Milína, odtěžený materiál se znovu použije
AKTUALIZOVÁNO
25. října 2022 (12:18)
foto: Jiří Janoušek/se souhlasem
Na stavbě dálnice D4 Via Salis, která je prvním českým PPP projektem v oblasti infrastruktury, odstartovala jedna z nejvýznamnějších akcí letošního roku. Dojde k odtěžení velkého skalního masivu u obce Milín, který tvoří překážku v budoucí trase komunikace.
Stavbaři pracující na dostavbě dálnice D4 začínají tento týden u Milína na Příbramsku s odstřely skal. Velký skalní masiv tvoří překážku v trase budoucí dálnice a je ho potřeba odtěžit. Během příštích osmi až devíti měsíců je u Milína plánováno kolem 70 odstřelů. Rozsah každého posoudí experti, kteří podle geologické situace určí přesné množství trhaviny. Při odstřelu bude vždy doprava na silnici I/4 na půl hodiny omezena, provoz bude na nezbytnou dobu odkloněn přes Milín. V tiskové zprávě o tom dnes za stavební firmy informovala Daniela Pedret.
Nynější silnice I/4, která se postupně mění na dálnici D4, vede na své trase kolem Milína v úzkém zářezu kolem 577 metrů vysokého vrchu Běleč. Kvůli rozšíření I/4 na dálnici a přístavbě levého jízdního pásu musí stavbaři část vrchu odtěžit. Celkem půjde o 43.000 metrů krychlových horniny, která pak použijí při terénních úpravách na D4.
Odstřely jsou podle Pedret plánovány s maximálním ohledem na místní obyvatele a řidiče. Dělníci využijí takzvanou skandinávskou metodu drill and blast, která výrazně snižuje hluk, prašnost a otřesy z prací. Při každém odstřelu použijí speciální ochranné rohože, které zabrání rozletu rozvolněné horniny.
Nový úsek D4 buduje konsorcium DIVia, jež tvoří firmy Vinci a Meridiam. Via Salis je dceřiná společnost firmy Vinci. Po dostavbě bude konsorcium dálnici a navazující části silnice I/20 provozovat a udržovat 25 let, za což mu stát bude platit. Stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy Kč. Jde o první stavbu dálnice formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, takzvanou PPP (Public Private Partnership) v České republice.
Dostavba 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem začala loni v červnu. Všechny úseky se staví najednou. Náklady budou téměř deset miliard Kč bez DPH. Firmy zároveň modernizují 16 kilometrů už zprovozněných částí. V provozu má být celá D4 v prosinci 2024. Trasa dlouhá 32 kilometrů je rozdělená do devíti úseků mezi Příbramí a Pískem.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz/ČTK
autor: Jakub Pečenka
Související
•Senior v Příbrami srazil na přechodu dvě děti, dívku musel do nemocnice přepravit vrtulník
•Auta o sebe škrtla zrcátky. Jeden z řidičů ujížděl a havaroval do stromu. Dechovou zkoušku na alkohol odmítl
•Zimní pneumatiky v průměru zdražily o 13 procent, ty levnější i o čtvrtinu