V Příbrami se rozhořel spor kvůli novému ceníku parkovného
Doprava
18. února 2020 (17:54)
V Příbrami se rozhořel spor kvůli novému ceníku parkovného. Radnice snížila minimální platbu v parkomatech, zkrátila však odpovídající dobu parkování. Ceník v jednotlivých oblastech upravila podle jejich atraktivity. Opozice namítá, že parkování vyjde řidiče ve výsledku dráž. Vedení města nový systém hájí a chce opozici zapojit do dalších jednání o parkovací politice ve městě, řekl dnes novinářům starosta Jan Konvalinka (za ANO).
Parkovací automaty ve městě byly dosud nastavené na minimální platbu za jednu hodinu, řadě řidičů přitom podle Konvalinky v centru stačí na vyřízení záležitostí kratší doba. V nejvytíženější červené zóně na náměstí T. G. Masaryka bude proto možné zaplatit jen 20 minut a ušetřit. Konvalinka uvedl, že základní platba bude ve všech zónách stejná, vždy půjde o desetikorunu. V centru ale za ni řidiči získají méně minut.
V takzvané modré zóně, která je rovněž velmi vytížená, si motoristé za desetikorunu zaplatí půlhodinové stání. V zelené a oranžové zóně, které jsou vzdálenější od středu města, to bude již hodina.
Opozici se nový ceník nelíbí. "Nesouhlasíme se zvýšením hodinové sazby parkovného a s ignorováním návrhu dopravní komise," stojí ve společném prohlášení Šance pro Příbram, TOP 09 a Pirátů. Zastupitel za TOP 09 Václav Švenda tvrdí, že řidiči často za parkování neplatí a změna ceníku bude jen bičem na ty poctivé. Podle něj by se mělo v centru platit deset korun na první hodinu a řidič by měl být motivován, aby si parkování neprodlužoval. Město by se zároveň mělo zaměřit na efektivní kontrolu a výběr.
Místostarosta Martin Buršík (ANO) míní, že opozice poukazuje jen na to, co je mediálně vděčné a nedívá se na problém v celé šíři. "My jsme se těmi podněty zabývali, některé jsme vyhodnotili jako proveditelné. Budeme otevírat širokou diskusi, širokou názorovou platformu, abychom celou politiku parkování vedli, pokud možno ne v konfrontačním duchu, ale na bázi širší shody," řekl k návrhům opozice Konvalinka. Dodal, že je již plánováno neformální setkání se zastupiteli napříč politickým spektrem, jehož tématem bude parkovací politika.
V úvodu pondělního jednání zastupitelstva zmínil Konvalinka otázku první hodiny zdarma na parkovištích bez závory. V této souvislosti upozornil na to, že by tento krok zvýšil nedostupnost parkovacích míst ve městě. Dále uvedl, že je velmi těžké zkontrolovat čas příjezdu, a tím změřit celkovou dobu parkování. Městská policie, která se dlouhodobě potýká s nedostatkem personálu, navíc není schopna provádět dostatečnou kontrolu. Připustil však, že město aktuálně prověřuje, zda by "parkomaty" dokázaly vydat hodinový lístek i s nulovou cenou.
Hovořilo se i o platbě parkovného pomocí SMS. Tento systém byl v minulosti testován, avšak neosvědčil se. Jednalo se o nejdražší způsob placení parkovného, jelikož k parkovnému byla připočtena částka za odeslanou SMS. Spousta lidí navíc měla u svých operátorů blokována zpoplatněná čísla. Pokud by město tento způsob plateb obnovilo, představovalo by to další investice v řádu šedesáti až sta tisíc korun.
Diskutovány byly i parkovací automaty, u kterých musí řidič zadat SPZ svého vozidla. K tomuto bodu se mimo jiné vyjádřil Ing. Jindřich Vařeka (ANO), který toto řešení považuje za obtěžování občanů a je zásadně proti. Podle slov Vařeky nelze parkování nikdy vyřešit ke spokojenosti všech.
„Parkování nikdy nebude vyřešeno, vždy to bude politický nástroj. I kdybychom postavili dva parkovací domy za 200 milionů, tak do každého se vejde sto aut, a to se nevyrovná ani několikaměsíčnímu přírůstku automobilů v Příbrami. V budoucnu budeme stále muset volit mezi zelení a parkováním,“ uvedl.
Přestože mají lidé možnost uhradit parkovné více způsoby, procento úhrad jinými, než hotovostními metodami, je podle starosty stále mizivé. V loňském roce vybralo město na parkovném částku 9 355 736 korun, z toho 96,2 procent bylo provedeno v hotovosti. V současné době je ve městě šest parkovacích automatů, které přijímají platební karty. V případě pořízení každého dalšího terminálu se jedná o investici v řádu 120 tisíc korun bez DPH.
Město Příbram si nechalo zpracovat detailní analýzu parkování na území celého města. Ta by měla být kompletně hotova do jednoho měsíce. Poté se zastupitelé nad tímto tématem sejdou znovu, tentokrát na pracovním jednání mimo zastupitelstvo.
„Co se týče koncepce parkování, momentálně připravujeme projekty na odstavná parkoviště, která by měla vzniknout na Flusárně a u Fialky. Ve fázi příprav je i parkovací dům na nádraží a projekt parkování ve staré Příbrami,“ uvedl na závěr Jan Konvalinka.
Parkovací automaty ve městě byly dosud nastavené na minimální platbu za jednu hodinu, řadě řidičů přitom podle Konvalinky v centru stačí na vyřízení záležitostí kratší doba. V nejvytíženější červené zóně na náměstí T. G. Masaryka bude proto možné zaplatit jen 20 minut a ušetřit. Konvalinka uvedl, že základní platba bude ve všech zónách stejná, vždy půjde o desetikorunu. V centru ale za ni řidiči získají méně minut.
V takzvané modré zóně, která je rovněž velmi vytížená, si motoristé za desetikorunu zaplatí půlhodinové stání. V zelené a oranžové zóně, které jsou vzdálenější od středu města, to bude již hodina.
Opozici se nový ceník nelíbí. "Nesouhlasíme se zvýšením hodinové sazby parkovného a s ignorováním návrhu dopravní komise," stojí ve společném prohlášení Šance pro Příbram, TOP 09 a Pirátů. Zastupitel za TOP 09 Václav Švenda tvrdí, že řidiči často za parkování neplatí a změna ceníku bude jen bičem na ty poctivé. Podle něj by se mělo v centru platit deset korun na první hodinu a řidič by měl být motivován, aby si parkování neprodlužoval. Město by se zároveň mělo zaměřit na efektivní kontrolu a výběr.
Místostarosta Martin Buršík (ANO) míní, že opozice poukazuje jen na to, co je mediálně vděčné a nedívá se na problém v celé šíři. "My jsme se těmi podněty zabývali, některé jsme vyhodnotili jako proveditelné. Budeme otevírat širokou diskusi, širokou názorovou platformu, abychom celou politiku parkování vedli, pokud možno ne v konfrontačním duchu, ale na bázi širší shody," řekl k návrhům opozice Konvalinka. Dodal, že je již plánováno neformální setkání se zastupiteli napříč politickým spektrem, jehož tématem bude parkovací politika.
V úvodu pondělního jednání zastupitelstva zmínil Konvalinka otázku první hodiny zdarma na parkovištích bez závory. V této souvislosti upozornil na to, že by tento krok zvýšil nedostupnost parkovacích míst ve městě. Dále uvedl, že je velmi těžké zkontrolovat čas příjezdu, a tím změřit celkovou dobu parkování. Městská policie, která se dlouhodobě potýká s nedostatkem personálu, navíc není schopna provádět dostatečnou kontrolu. Připustil však, že město aktuálně prověřuje, zda by "parkomaty" dokázaly vydat hodinový lístek i s nulovou cenou.
Hovořilo se i o platbě parkovného pomocí SMS. Tento systém byl v minulosti testován, avšak neosvědčil se. Jednalo se o nejdražší způsob placení parkovného, jelikož k parkovnému byla připočtena částka za odeslanou SMS. Spousta lidí navíc měla u svých operátorů blokována zpoplatněná čísla. Pokud by město tento způsob plateb obnovilo, představovalo by to další investice v řádu šedesáti až sta tisíc korun.
Diskutovány byly i parkovací automaty, u kterých musí řidič zadat SPZ svého vozidla. K tomuto bodu se mimo jiné vyjádřil Ing. Jindřich Vařeka (ANO), který toto řešení považuje za obtěžování občanů a je zásadně proti. Podle slov Vařeky nelze parkování nikdy vyřešit ke spokojenosti všech.
„Parkování nikdy nebude vyřešeno, vždy to bude politický nástroj. I kdybychom postavili dva parkovací domy za 200 milionů, tak do každého se vejde sto aut, a to se nevyrovná ani několikaměsíčnímu přírůstku automobilů v Příbrami. V budoucnu budeme stále muset volit mezi zelení a parkováním,“ uvedl.
Přestože mají lidé možnost uhradit parkovné více způsoby, procento úhrad jinými, než hotovostními metodami, je podle starosty stále mizivé. V loňském roce vybralo město na parkovném částku 9 355 736 korun, z toho 96,2 procent bylo provedeno v hotovosti. V současné době je ve městě šest parkovacích automatů, které přijímají platební karty. V případě pořízení každého dalšího terminálu se jedná o investici v řádu 120 tisíc korun bez DPH.
Město Příbram si nechalo zpracovat detailní analýzu parkování na území celého města. Ta by měla být kompletně hotova do jednoho měsíce. Poté se zastupitelé nad tímto tématem sejdou znovu, tentokrát na pracovním jednání mimo zastupitelstvo.
„Co se týče koncepce parkování, momentálně připravujeme projekty na odstavná parkoviště, která by měla vzniknout na Flusárně a u Fialky. Ve fázi příprav je i parkovací dům na nádraží a projekt parkování ve staré Příbrami,“ uvedl na závěr Jan Konvalinka.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz_Jakub Pečenka
autor: Miloslava Ritschlová, Tomáš Pečenka