V okolí Mníšku budou jezdit autobusy na vodík, kraj uzavřel smlouvu s dopravcem
7. prosince 2023 (11:53)
foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy/PR
Nová smlouva navazuje na dříve uzavřené memorandum a nedávný souhlas krajského zastupitelstva.
V okolí Mníšku pod Brdy budou jezdit na pravidelných linkách autobusy s pohonem na zelený vodík. Počítá s tím smlouva o spolupráci, kterou uzavřela organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) s dopravcem Martin Uher Bus. Pořízení deseti vodíkových autobusů vyjde odhadem na 242 milionů korun, většinu nákladů by měla pokrýt dotace z EU. Nasazení nových autobusů je plánováno na konci roku 2025 nebo v roce 2026. Záležet bude na tom, jak rychle budou výrobci novou techniku schopni dodat, informoval dnes Josef Holek z krajského úřadu.
Nová smlouva navazuje na dříve uzavřené memorandum a nedávný souhlas krajského zastupitelstva. "Nyní je tedy možné rozjet výběrové řízení na dodavatele deseti autobusů s vodíkovým pohonem," uvedl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).
Vodík by autobusy měly čerpat přímo v centrále firmy Martin Uher Bus v Mníšku pod Brdy. Kvůli tomu tu společnost ČEZ vybuduje plnicí stanici. K elektrolýze bude využívat elektrickou energii z vodní elektrárny ve Vraném nad Vltavou. Půjde tedy o zelený vodík, který má původ v obnovitelných zdrojích. Termín vydání stavebního povolení na plničku zatím není znám.
Mníšek byl pro pilotní projekt vybrán mimo jiné kvůli kopcovitému terénu, který bude testem pro zatížení vodíkových autobusů a ověření jejich reálného dojezdu v jednotlivých ročních obdobích. Zvyšování podílu bezemisních vozidel ve veřejné dopravě nařizuje směrnice EU, přičemž v autobusové dopravě se za bezemisní považují elektrobusy, vodíkové autobusy a trolejbusy. Vodíkový pohon je však oproti dieselům výrazně dražší, respektive vyšší je i pořizovací cena autobusů. Nevýhodou je nízká energetická účinnost a stejně tak i nutná výstavba plniček a nedostatek dodavatelů zeleného vodíku. Na druhé straně je výhodou rychlé doplňování paliva, vysoký dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz/ČTK
autor: Tomáš Pečenka
Související
•Roční dálniční známku koupíte do konce února výhodněji
•MHD Příbram se propojí s PID, změní se názvy zastávek a číslování linek
•Nový jízdní řád ve středních Čechách rozšíří PID a spojí region s dalšími kraji