Úřady odmítly omezit rychlost v centru obce Kamýk nad Vltavou, nesouhlasí ani s vyznačením přechodů pro chodce
17. září 2019 (06:13)
V centru obce je komunikace zúžena a je bez chodníku, lidé tedy musí vždy sejít na vozovku. Omezení rychlosti je však podle úřadů zbytečné
V centru obce Kamýk nad Vltavou, v místě zúžení hlavní komunikace, nejsou chodníky. Chodci se tu tedy pohybují po vozovce. V okolí prodeje zmrzliny se v letních měsících u hlavní silnice pohybují děti a nejsou tu žádné přechody pro chodce. Starosta obce je s tímto stavem nespokojen, vidí to jako potenciální nebezpečí pro občany. Proto požádal kompetentní úřady o vybudování přechodů pro chodce a snížení průjezdní rychlosti na 30 km/h. Žádal již třikrát, ale nebylo mu vyhověno.
„Úsek v centru obce je nepřehledný a nebezpečný. Není tu chodník a lidé se tak pohybují po vozovce. Nákladní automobil by měl problém zastavit. Vidí to i občané, dostal jsem od nich mnoho podnětů. Bohužel ani Silniční správní úřad, který rozhoduje o umístění dopravního značení, ani dopravní Policie ČR s našimi návrhy nesouhlasí. Podle nich je silnice je bezpečná a není potřeba zde snižovat rychlost,“ uvedl pro pribram.cz Petr Halada, starosta obce.
"Projížděl jsem spoustu obcí v okrese a na mnoha místech je rychlost v obci omezena. Nechápu, proč by nemohla být i u nás," říká starosta.
Podle Policie ČR, Dopravního inspektorátu Příbram, není v daném místě taková intenzita dopravy a poptávka po přecházení, vše je v souladu s platnou normou. Navíc přechody pro chodce lze z jistých hledisek považovat i za nebezpečné.
„Z psychologického hlediska má chodec na přechodu pro chodce „pocit falešného bezpečí“ a není tak ostražitý při vstupování do silnice, než když přechází silnici mimo přechod. Důkazem tohoto jsou i statistické údaje, kdy k nejvíce střetům vozidel s chodci dochází právě na přechodech pro chodce. Vzhledem k intenzitě dopravy v předmětném místě je možné komunikaci bezpečně přejít i mimo přechod,“ uvedla Por. Bc. Monika Schindlová, Dis, tisková mluvčí Policie ČR.
Podle Policie ČR má smysl přechody pro chodce zřizovat v místech, kde intenzita provozu chodcům v podstatě neumožní komunikaci překonat, pokud by vozidla nezastavila a neumožnila chodcům, aby přešli.
Dopravní inspektorát navrhl v Kamýku nad Vltavou místo přechodů pro chodce vybudovat místa pro přecházení.
„Chodec smí komunikaci přejít za splnění podmínek uvedených v zákoně i mimo přechod. Pro možné překonání komunikace jsou dnes zřizována tzv. místa pro přecházení. Tato místa jsou většinou vybavena dlažbou s hmatovými prvky pro nevidomé, ale na silnici není bílé vodorovné dopravní značení. Místa jsou volena tak, aby z nich měl chodec dostatečný rozhled na přijíždějící vozidla, je ale zapotřebí pořádně se rozhlédnout, přesvědčit se, zda je možné s ohledem na vzdálenost přijíždějících automobilů komunikaci bezpečně přejít. Místa pro přecházení nejsou označena žádnou svislou dopravní značkou. Chodec musí být ostražitý, stejně jako když přechází komunikaci mimo přechod,“ dodala Monika Schindlová.
Omezení rychlosti na 30 km/h posoudil Dopravní inspektorát za nadbytečné a neopodstatněné. Odůvodnění: Komunikace je v daném místě široká 7 m, jedná se o přehledný úsek. Pokud řidič vidí chodce ve vozovce, musí dle zákona reagovat tak, aby jej neohrozil, např. snížit rychlost, případně zastavit vozidlo. V daném místě je sice velmi zúžený chodník, nicméně i chodec je povinen dodržovat pravidla silničního provozu a nesmí bezprostředně před blížícím vozidlem vstoupit do vozovky. Pokud potřebuje z důvodu zúženého chodníku do vozovky vstoupit, musí se přesvědčit, zda tak může učinit. Místo omezení rychlosti bylo navrženo umístění výstražného značení upozorňujícího na chodce vstupující do komunikace.
„Úsek v centru obce je nepřehledný a nebezpečný. Není tu chodník a lidé se tak pohybují po vozovce. Nákladní automobil by měl problém zastavit. Vidí to i občané, dostal jsem od nich mnoho podnětů. Bohužel ani Silniční správní úřad, který rozhoduje o umístění dopravního značení, ani dopravní Policie ČR s našimi návrhy nesouhlasí. Podle nich je silnice je bezpečná a není potřeba zde snižovat rychlost,“ uvedl pro pribram.cz Petr Halada, starosta obce.
"Projížděl jsem spoustu obcí v okrese a na mnoha místech je rychlost v obci omezena. Nechápu, proč by nemohla být i u nás," říká starosta.
Podle Policie ČR, Dopravního inspektorátu Příbram, není v daném místě taková intenzita dopravy a poptávka po přecházení, vše je v souladu s platnou normou. Navíc přechody pro chodce lze z jistých hledisek považovat i za nebezpečné.
„Z psychologického hlediska má chodec na přechodu pro chodce „pocit falešného bezpečí“ a není tak ostražitý při vstupování do silnice, než když přechází silnici mimo přechod. Důkazem tohoto jsou i statistické údaje, kdy k nejvíce střetům vozidel s chodci dochází právě na přechodech pro chodce. Vzhledem k intenzitě dopravy v předmětném místě je možné komunikaci bezpečně přejít i mimo přechod,“ uvedla Por. Bc. Monika Schindlová, Dis, tisková mluvčí Policie ČR.
Podle Policie ČR má smysl přechody pro chodce zřizovat v místech, kde intenzita provozu chodcům v podstatě neumožní komunikaci překonat, pokud by vozidla nezastavila a neumožnila chodcům, aby přešli.
Dopravní inspektorát navrhl v Kamýku nad Vltavou místo přechodů pro chodce vybudovat místa pro přecházení.
„Chodec smí komunikaci přejít za splnění podmínek uvedených v zákoně i mimo přechod. Pro možné překonání komunikace jsou dnes zřizována tzv. místa pro přecházení. Tato místa jsou většinou vybavena dlažbou s hmatovými prvky pro nevidomé, ale na silnici není bílé vodorovné dopravní značení. Místa jsou volena tak, aby z nich měl chodec dostatečný rozhled na přijíždějící vozidla, je ale zapotřebí pořádně se rozhlédnout, přesvědčit se, zda je možné s ohledem na vzdálenost přijíždějících automobilů komunikaci bezpečně přejít. Místa pro přecházení nejsou označena žádnou svislou dopravní značkou. Chodec musí být ostražitý, stejně jako když přechází komunikaci mimo přechod,“ dodala Monika Schindlová.
Omezení rychlosti na 30 km/h posoudil Dopravní inspektorát za nadbytečné a neopodstatněné. Odůvodnění: Komunikace je v daném místě široká 7 m, jedná se o přehledný úsek. Pokud řidič vidí chodce ve vozovce, musí dle zákona reagovat tak, aby jej neohrozil, např. snížit rychlost, případně zastavit vozidlo. V daném místě je sice velmi zúžený chodník, nicméně i chodec je povinen dodržovat pravidla silničního provozu a nesmí bezprostředně před blížícím vozidlem vstoupit do vozovky. Pokud potřebuje z důvodu zúženého chodníku do vozovky vstoupit, musí se přesvědčit, zda tak může učinit. Místo omezení rychlosti bylo navrženo umístění výstražného značení upozorňujícího na chodce vstupující do komunikace.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: mir foto jap