Tři oříšky pro Popelku: Pohádka, která okouzluje už padesát let
25. prosince 2024 (14:00)
foto: Filmové studio Barrandov / PR
Kultovní pohádka Tři oříšky pro Popelku zůstává nedílnou součástí českých Vánoc. Kombinace romantiky, zimní pohádkové krajiny, skvělého hereckého obsazení a nezapomenutelné hudby Karla Svobody okouzluje diváky napříč generacemi.
Kdo z vás si na Štědrý večer nenechal ujít legendární československou pohádku Tři oříšky pro Popelku? Přiznám se, že mě obecně příliš nebaví koukat rok co rok stále dokola na stejné pohádky, ale Popelku a S čerty nejsou žerty zkrátka nikdy nevynechám. Miluji tu nadčasovou kombinaci kouzel, zimní krajiny, romantiky a lidskosti. Skvělý casting v čele s kouzelnou Libuší Šafránkovou, výborně a vtipně napsané dialogy, pohádková výprava a nezapomenutelná hudba Karla Svobody budou zkrátka vytvořili nadčasové dílo, které bude oslovovat i další generace po nás.
Pohádka Tři oříšky pro Popelku byla natočena v roce 1973 v koprodukci mezi Filmovým studiem Barrandov v tehdejším Československu a DEFA (Deutsche Film-Aktiengesellschaft), což bylo filmové studio bývalé Německé demokratické republiky. Hlavním producentem z československé strany byl Josef Vinklář, který pracoval na mnoha pohádkách a filmech té doby. Společný projekt s Němci byl také důvodem, proč se pohádka natáčela částečně v Německu (např. na zámku Moritzburg) a proč je tak populární i v německy mluvících zemích, kde získala kultovní status.
V roce 2015 prošla legendární pohádka důkladným digitálním restaurováním. Tento náročný proces, který zahrnoval práci s originálním negativem a dalšími archivními materiály, vedl k výraznému zlepšení kvality obrazu a zvuku, čímž se film přiblížil původnímu záměru tvůrců.
V roce 2015 prošla legendární pohádka důkladným digitálním restaurováním. Tento náročný proces, který zahrnoval práci s originálním negativem a dalšími archivními materiály, vedl k výraznému zlepšení kvality obrazu a zvuku, čímž se film přiblížil původnímu záměru tvůrců.
Digitalizace probíhala na základě originálních filmových materiálů. Restaurace zahrnovala odstranění fyzických poškození – škrábance, praskliny nebo nečistoty na filmovém pásu byly digitálně opraveny. Nezbytná byla i barevná korekce, aby barvy odpovídaly původnímu záměru tvůrců a eliminovaly barevné změny způsobené stárnutím materiálu. Film byl převeden do vysokého rozlišení (HD) a později i do 4K kvality, což umožňuje jeho projekci na moderních zařízeních bez ztráty kvality.
Cílem bylo zpřístupnit pohádku dalším generacím v co nejvyšší kvalitě. Digitalizace je časově náročný proces, který obvykle zabere 6 až 12 měsíců, ale výsledek stojí bezpochyby za to. Restaurování bylo realizováno s finanční a technickou podporou z Norska prostřednictvím grantů EHP a Norska, které přispěly k digitalizaci deseti starších českých filmů. Díky tomu se Tři oříšky pro Popelku dočkaly moderní obrazové kvality, což umožnilo jejich uvedení v českých kinech v prosinci 2015 a následně i v Německu a Norsku.
Cílem bylo zpřístupnit pohádku dalším generacím v co nejvyšší kvalitě. Digitalizace je časově náročný proces, který obvykle zabere 6 až 12 měsíců, ale výsledek stojí bezpochyby za to. Restaurování bylo realizováno s finanční a technickou podporou z Norska prostřednictvím grantů EHP a Norska, které přispěly k digitalizaci deseti starších českých filmů. Díky tomu se Tři oříšky pro Popelku dočkaly moderní obrazové kvality, což umožnilo jejich uvedení v českých kinech v prosinci 2015 a následně i v Německu a Norsku.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz / AI
autor: Oldřich Kozák