Strejc: Do školství musíme dát více peněz, ne pouze lepit záplaty
VOLBY/PR
21. září 2022 (19:05)
foto: Příbram 2030/PR
Josef Strejc (39) vede jednu z příbramských základních škol, ve které zavádí atraktivnější a inovativnější způsoby výuky. “Škola by pro děti měla být zábava a hodnocení pak co nejvíce pozitivní a motivující,“ říká ředitel a také fotbalový trenér, který za volební uskupení Příbram 2030 kandiduje do příbramského zastupitelstva.
Jste ředitelem březohorské základní školy. Jakou má podle vás kvalitu příbramské školství?
Děti jsou naše budoucnost. Tomu bohužel neodpovídá přístup ke vzdělávání v Příbrami, ale ani na úrovni státu. Školství trpí dlouhodobým podfinancováním a z rozpočtů se pouze lepí záplaty, které ve školách vznikají. Jako společnost pořád opakujeme, že vzdělávání musí být hlavní prioritou, ale skutečností je, že peníze na dlouhodobý rozvoj škol nezbývají. Děti musí škola bavit, nesmí to pro ně být každodenní utrpení. Jejich vědomosti musíme rozvíjet co nejefektivněji, pouhé poslouchání výkladu učitele a biflování není správnou cestou.
Děti jsou naše budoucnost. Tomu bohužel neodpovídá přístup ke vzdělávání v Příbrami, ale ani na úrovni státu. Školství trpí dlouhodobým podfinancováním a z rozpočtů se pouze lepí záplaty, které ve školách vznikají. Jako společnost pořád opakujeme, že vzdělávání musí být hlavní prioritou, ale skutečností je, že peníze na dlouhodobý rozvoj škol nezbývají. Děti musí škola bavit, nesmí to pro ně být každodenní utrpení. Jejich vědomosti musíme rozvíjet co nejefektivněji, pouhé poslouchání výkladu učitele a biflování není správnou cestou.
Jste znám tím, že ve škole prosazujete jiný styl. Jak se učí na březohorské škole?
Snažíme se děti připravovat na život, který je čeká, nikoliv ten, který jsme zažili my jako rodiče nebo prarodiče. Považuju za zbytečné biflování vědomostí, jejichž znalost prověří jeden test, a potom většina těžko naučených informací stejně mizí jak pára nad hrncem. Děti se musí učit v souvislostech. Nejde o to pamatovat si data bitev před půl tisíciletím. Aby se děti zorientovaly v budoucím životě, musí umět s informacemi pracovat, tedy hledat je, vyhodnocovat, porovnávat, ale nikoliv je všechny nosit v hlavě. Žáci se musí aktivně podílet na průběhu hodiny, učitel by měl být takovým nápomocným moderátorem, který určuje téma a směr hodiny. Děti je třeba nechat pracovat ve skupinách, díky čemuž budeme rozvíjet jejich kreativitu, spolupráci a komunikaci. To jsou vlastnosti, které budou v životě a na budoucím trhu práce opravdu potřebovat. Nesmíme se bát dát dětem více možností podílet se na chodu školy, skvělý příklad je školní participativní rozpočet, který je u dětí velmi oblíbený. Za neméně důležitý považuji pohyb dětí a jejich vztah ke sportu, proto máme ostatně v naší škole mnohem větší počet hodin tělesné výchovy na prvním stupni.
Snažíme se děti připravovat na život, který je čeká, nikoliv ten, který jsme zažili my jako rodiče nebo prarodiče. Považuju za zbytečné biflování vědomostí, jejichž znalost prověří jeden test, a potom většina těžko naučených informací stejně mizí jak pára nad hrncem. Děti se musí učit v souvislostech. Nejde o to pamatovat si data bitev před půl tisíciletím. Aby se děti zorientovaly v budoucím životě, musí umět s informacemi pracovat, tedy hledat je, vyhodnocovat, porovnávat, ale nikoliv je všechny nosit v hlavě. Žáci se musí aktivně podílet na průběhu hodiny, učitel by měl být takovým nápomocným moderátorem, který určuje téma a směr hodiny. Děti je třeba nechat pracovat ve skupinách, díky čemuž budeme rozvíjet jejich kreativitu, spolupráci a komunikaci. To jsou vlastnosti, které budou v životě a na budoucím trhu práce opravdu potřebovat. Nesmíme se bát dát dětem více možností podílet se na chodu školy, skvělý příklad je školní participativní rozpočet, který je u dětí velmi oblíbený. Za neméně důležitý považuji pohyb dětí a jejich vztah ke sportu, proto máme ostatně v naší škole mnohem větší počet hodin tělesné výchovy na prvním stupni.
Co byste změnil, pokud byste se stal příbramským zastupitelem?
Posílil bych finanční příspěvky základním školám na opravy, vybavení i personální kapacity. Dále bych podpořil i další školy, aby mohly zavést badatelský přístup k vyučování a základy programování. Tak můžeme u dětí rozvíjet způsob myšlení, který už nyní zaměstnavatelé požadují. Rovněž bych finančně posílil vznik školních kroužků. Všechny děti by měly mít možnost navštěvovat kroužky dle svého zájmu, aby rozvíjely svůj talent. Kroužek by navazoval na výuku, díky tomu ubydou starosti i rodičům, kteří musí děti převážet jinam. Ve sportu je potřeba se zaměřit na sportovní oddíly a ty co nejvíce podpořit. Klíčem k financování by neměla být úroveň soutěže, kterou děti hrají, ale zábava a radost, se kterou sportují.
Posílil bych finanční příspěvky základním školám na opravy, vybavení i personální kapacity. Dále bych podpořil i další školy, aby mohly zavést badatelský přístup k vyučování a základy programování. Tak můžeme u dětí rozvíjet způsob myšlení, který už nyní zaměstnavatelé požadují. Rovněž bych finančně posílil vznik školních kroužků. Všechny děti by měly mít možnost navštěvovat kroužky dle svého zájmu, aby rozvíjely svůj talent. Kroužek by navazoval na výuku, díky tomu ubydou starosti i rodičům, kteří musí děti převážet jinam. Ve sportu je potřeba se zaměřit na sportovní oddíly a ty co nejvíce podpořit. Klíčem k financování by neměla být úroveň soutěže, kterou děti hrají, ale zábava a radost, se kterou sportují.
Některé příbramské školy narážejí na strop svých prostorových kapacit. Lze s tím něco dělat?
Myslím, že ano. Nemělo by být velkou překážkou zajistit, že zdejší školy budou schopny přijmout všechny příbramské, přespolní i zahraniční žáky, kteří o to požádají. Chybějící kapacity družin, jídelen a odborných učeben na základních školách doplníme přístavbami. Nelze je postavit na všech školách, ale u dvou třech určitě ano. Sportovní vyžití a volnočasové aktivity zprostředkujeme všem dětem, aniž bychom finančně a časově zatížili jejich rodiče.
Myslím, že ano. Nemělo by být velkou překážkou zajistit, že zdejší školy budou schopny přijmout všechny příbramské, přespolní i zahraniční žáky, kteří o to požádají. Chybějící kapacity družin, jídelen a odborných učeben na základních školách doplníme přístavbami. Nelze je postavit na všech školách, ale u dvou třech určitě ano. Sportovní vyžití a volnočasové aktivity zprostředkujeme všem dětem, aniž bychom finančně a časově zatížili jejich rodiče.
Co dalšího považujete za důležité?
Měli bychom se více zabývat přechodem dětí z mateřských do základních škol, aby se předškolní děti seznámily se školním prostředím v předstihu. Mohou k tomu sloužit zábavné výchovné aktivity jako zpívání, tělocvik nebo malování přímo v základních školách. Dnes určitá příprava a seznámení probíhá, ale část dětí potřebuje výraznější zapojení. Přechod na „základku“ pak pro ně bude přirozenější, což se projeví v jejich školních výsledcích. Zásadní školní faktor je hodnocení, každá škola má jiný přístup, který plně respektuji. U nás ve škole jdeme cestou pozitivní motivace, k dětem přistupujeme individuálně a snažíme se je podpořit v jejich studijní i životní cestě. Chyby by neměly být trestány, ale naopak je musíme brát jako možnost se z nich poučit a pracovat na nich. Známé heslo: “Chybami se člověk učí“, ve školách bohužel často neplatí.
Měli bychom se více zabývat přechodem dětí z mateřských do základních škol, aby se předškolní děti seznámily se školním prostředím v předstihu. Mohou k tomu sloužit zábavné výchovné aktivity jako zpívání, tělocvik nebo malování přímo v základních školách. Dnes určitá příprava a seznámení probíhá, ale část dětí potřebuje výraznější zapojení. Přechod na „základku“ pak pro ně bude přirozenější, což se projeví v jejich školních výsledcích. Zásadní školní faktor je hodnocení, každá škola má jiný přístup, který plně respektuji. U nás ve škole jdeme cestou pozitivní motivace, k dětem přistupujeme individuálně a snažíme se je podpořit v jejich studijní i životní cestě. Chyby by neměly být trestány, ale naopak je musíme brát jako možnost se z nich poučit a pracovat na nich. Známé heslo: “Chybami se člověk učí“, ve školách bohužel často neplatí.
Jaký máte vztah k Příbrami?
Ve městě jsem se narodil a po studiu na vysoké škole jsem se do Příbrami vrátil a založil zde rodinu. Chtěl bych se podílet na změně vnímání Příbrami na město, kde se pohodově a bezpečně žije, kde je vzdělání a volný čas občanů a dětí brán velmi vážně.
Ve městě jsem se narodil a po studiu na vysoké škole jsem se do Příbrami vrátil a založil zde rodinu. Chtěl bych se podílet na změně vnímání Příbrami na město, kde se pohodově a bezpečně žije, kde je vzdělání a volný čas občanů a dětí brán velmi vážně.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Příbram 2030
autor: Příbram 2030
Související
•Petra Novotná: Chceme lokální potraviny do příbramských škol a školek
•Video: Je důležité jít k volbám. Společně rozhodujeme o budoucnosti našeho města
•Příbram vybuduje Na Cihelně hřiště za téměř 11 milionů