Středočeští cestáři hlásí plné sklady a nachystané vozy, teď už jen aby nebyli zaskočení, že sněží
2. listopadu 2024 (15:00)
foto: Technické služby Příbram / se souhlasem
Cestáři a ŘSD zajišťují zimní údržbu na téměř 9 tisících kilometrů silnic, a to za pomoci nové techniky, meteostanic a kamerového systému.
Krajští silničáři ve Středočeském kraji mají na zimu připraveno 40.903 tun posypové soli a 37.705 tun drti. Dalších téměř 11.000 tun posypového materiálu má nachystáno Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které se stará o dálnice a silnice první třídy. V uplynulé zimní sezoně krajští cestáři najeli 345.876 kilometrů a spotřebovali 25.234 tun chemického a 14.139 tun inertního posypu, vyplynulo z informací mluvčí středočeských silničářů Petry Kučerové a Jiřího Veselého z ŘSD.
Krajští cestáři se ve středních Čechách starají o 8693 kilometrů silnic. K dispozici mají 203 sypačů, 115 traktorů s radlicí, 78 nakladačů a další techniky nutné k zimní údržbě. Chemicky ošetřují 6548 kilometrů silnic a inertním, tedy ekologickým posypem 1711 kilometrů. Dalších 155 kilometrů projíždějí jen pluhy a 278 kilometrů silnic je bez zimní údržby.
ŘSD má na zimu na dálničních střediscích přichystáno téměř 60 sypačů, deset nakladačů a dalších vozidel. Oproti loňsku přibylo sypačů, dispečerů a řidičů. Zimní údržba je náročná hlavně na dálnici D1 v úseku kolem 100. kilometru, o který se dělí středočeské středisko Bernartice a středisko Velký Beranov na území Kraje Vysočina. Úsekem denně projede kolem 36.000 vozidel, z toho nákladní a kamionová doprava tvoří zhruba 40 procent. O tuto část dálnice D1 se bude starat v zimní sezoně 12 dispečerů a 32 řidičů.
ŘSD má na zimu na dálničních střediscích přichystáno téměř 60 sypačů, deset nakladačů a dalších vozidel. Oproti loňsku přibylo sypačů, dispečerů a řidičů. Zimní údržba je náročná hlavně na dálnici D1 v úseku kolem 100. kilometru, o který se dělí středočeské středisko Bernartice a středisko Velký Beranov na území Kraje Vysočina. Úsekem denně projede kolem 36.000 vozidel, z toho nákladní a kamionová doprava tvoří zhruba 40 procent. O tuto část dálnice D1 se bude starat v zimní sezoně 12 dispečerů a 32 řidičů.
"Při zimní údržbě využíváme 48 našich meteostanic, které sdílíme na společném serveru s Ředitelstvím silnic a dálnic. Vidíme tedy veškeré meteostanice ve Středočeském kraji, i ty, které naopak provozuje ŘSD. Všechny meteostanice mají kalibraci a jsou připravené na zimu," uvedla Kučerová.
Dispečeři prostřednictvím meteostanic okamžitě vědí, jaká je teplota vzduchu, povrchu vozovky, rosný bod, znají teplotu namrzání, srážky, rychlost větru a stav na silnici - zda je zasněžená, mokrá či namrzlá. "Na základě toho pak dispečer rozhoduje o výjezdu a ošetření vozovek. Meteostanice jsme loni také doplnili o systém kamer, takže dispečeři na místo i vidí v reálném čase," dodala Kučerová.
Údržba silnic v minulé zimní sezoně vyšla krajské cestáře na 358 milionů korun, o rok dříve to bylo 336 milionů a v zimní sezoně 2021/2022 na údržbu vynaložili 297 milionů korun. Zima v letech 2020 a 2021 je vyšla podstatně dráž, a to na 420 milionů korun. Nejdražší zimní sezonu pamatují v letech 2005/2006, kdy se náklady na údržbu vyšplhaly na 508 milionů korun. Finančně náročná byla i sezona 2008/2009, která je stála 479 milionů korun, a 2009/2010 s náklady 426 milionů Kč.
Dispečeři prostřednictvím meteostanic okamžitě vědí, jaká je teplota vzduchu, povrchu vozovky, rosný bod, znají teplotu namrzání, srážky, rychlost větru a stav na silnici - zda je zasněžená, mokrá či namrzlá. "Na základě toho pak dispečer rozhoduje o výjezdu a ošetření vozovek. Meteostanice jsme loni také doplnili o systém kamer, takže dispečeři na místo i vidí v reálném čase," dodala Kučerová.
Údržba silnic v minulé zimní sezoně vyšla krajské cestáře na 358 milionů korun, o rok dříve to bylo 336 milionů a v zimní sezoně 2021/2022 na údržbu vynaložili 297 milionů korun. Zima v letech 2020 a 2021 je vyšla podstatně dráž, a to na 420 milionů korun. Nejdražší zimní sezonu pamatují v letech 2005/2006, kdy se náklady na údržbu vyšplhaly na 508 milionů korun. Finančně náročná byla i sezona 2008/2009, která je stála 479 milionů korun, a 2009/2010 s náklady 426 milionů Kč.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz / ČTK
autor: Oldřich Kozák