Středočeskému kraji chybí klíčové dopravní stavby, hejtman vyzval ministra k urychlení prací
25. srpna 2016 (11:32)
Středočeskému kraji chybí klíčové dopravní stavby, zpoždění má zahájení výstavby dálnice D3 na jih Čech a výstavba silnice 511, takzvané Běchovické spojky. Ta má propojit dálnici D1 s hradeckou dálnicí D11 a mladoboleslavskou dálnicí D10. Hejtman Miloš Petera (ČSSD) o urychlení dostavby nedávno požádal dopisem ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO). Stát před několika týdny vyřadil dostavbu úseku 511 ze seznamu staveb, jejichž příprava posudku vlivu na životní prostředí (EIA) by měl být řešen ve zrychleném řízení. Taková je situace na konci funkčního období nynějšího vedení kraje před říjnovými krajskými volbami.
Podle lídra středočeské krajské kandidátky ODS Martina Kupky by kraj v případě klíčových komunikací, především zbývající části Pražského okruhu, dálnici D3 a také další části D6 měl zvýšil tlak na vládu a pomoci s koordinací dalších přípravných prací. "Nejaktuálnější je teď vrátit stavbu Pražského okruhu mezi D1 a D11 mezi prioritní stavby. Co nejdříve je nutné zajistit nový posudek EIA," uvedl Kupka.
Také opravy silnic II. a III. tříd, které jsou ve vlastnictví kraje a řada z nich je ve špatném stavu, není podle hejtmana bez pomoci státu či Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) hejtmanství schopné uskutečnit. "Přesto ale musím říct, že za poslední čtyři roky šlo do oprav přes osm miliard korun," sdělil ČTK hejtman.
V dalších letech budou mezi nejdůležitější dopravní stavby patřit opravy mostů a udržení průjezdu důležitých silnic, které slouží jako náhradní komunikace v případech uzavírky silnic I. tříd a dálnic. V plánu je v nejbližší době vybudování několika obchvatů: Čelákovic, Staré Boleslavi a jižního obchvatu Berouna.
Hejtmanství připravuje například vybudování přeložky II/101 u Brandýsa nad Labem, rekonstrukci silnice II/126 vedoucí mezi Trhovým Štěpánovem a Kutnou Horou, propojení dálnice D1 se silnicí I/2 přes Opatovický potok, připojení silnice II/229 Rakovník na D6 a další.
Loni činil vklad investorů ve středních Čechách více než osm miliard korun, což byla mezi kraji druhá největší částka. Nejvyšší investicí zprostředkovanou agenturou CzechInvest v roce 2015 do regionu bylo testovací centrum strojírenské společnosti Solar Turbines v obci Žebrák na Berounsku, v roce 2014 byly významnými investicemi rozšíření výroby zamraženého pečiva společnosti La Lorraine v Kladně nebo vybudování distribučního centra společnosti Amazon v Dobrovízi u Prahy.
Podle Kupky je nejdůležitější pomocí pro investory kvalitnější silniční síť, což vyplývá i z debat při přípravách velkých projektů. "Kraj tu má bohužel obrovské dluhy i ve stavu svých vlastních komunikací a mostů. Silnice II. a III. třídy na mnoha místech pořád připomínají tankodrom. Scházejí obchvaty měst a obcí," shrnul Kupka.
Podle Petery jsou podmínky pro investory v kraji dobré a kontakt s obcemi funguje. Ty právě často spolupracují například při přípravě projektů obchvatů. "Klademe zároveň velký důraz na to, aby se nezabíral zemědělský půdní fond, ale aby se využívaly tzv. brownfieldy," doplnil hejtman.
Kupka vidí jako jednu z důležitých pomocí investorům například vybudování lepšího dopravního napojení kladenské průmyslové zóny, která znovu ožívá. "Jde přitom o nové využití existující průmyslové zóny - proměna tzv. brownfieldu. To je nejlepší možná forma krajské podpory a je škoda, že kraj stále přešlapuje na místě," dodal Kupka.
V oblasti ekologie je pro současné vedení kraje prioritou zařízení na energetické využití odpadů, které se buduje v Mělníku. Investorem spalovny s kapacitou až 400.000 tun odpadu ročně je společnost ČEZ. Hotovo by mělo být v roce 2024. Množství spalovaného odpadu by mělo být nižší, Středočeši ročně vyprodukují 450.000 tun odpadu, ale počítá se se stoupající recyklací.
Kraj chce také získat další peníze pro dotace na výměnu kotlů za ty více ekologické. Podle lídra ODS je třeba také řešit nedostatek vody v krajině a účinnou obranu před povodněmi. Cestou je podle Kupky obnova rybníků a budování menších nádrží.
Mezi největší investice do ekologie patřily v uplynulých letech v regionu ty do kanalizací a čistíren odpadních vod, jednalo se o modernizace i budování nových. Celkem za období 2012 až 2016 kraj investoval více než 460 milionů korun, z toho letos téměř 160 milionů korun a ještě se plánuje navýšení této sumy.
Podle lídra středočeské krajské kandidátky ODS Martina Kupky by kraj v případě klíčových komunikací, především zbývající části Pražského okruhu, dálnici D3 a také další části D6 měl zvýšil tlak na vládu a pomoci s koordinací dalších přípravných prací. "Nejaktuálnější je teď vrátit stavbu Pražského okruhu mezi D1 a D11 mezi prioritní stavby. Co nejdříve je nutné zajistit nový posudek EIA," uvedl Kupka.
Také opravy silnic II. a III. tříd, které jsou ve vlastnictví kraje a řada z nich je ve špatném stavu, není podle hejtmana bez pomoci státu či Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) hejtmanství schopné uskutečnit. "Přesto ale musím říct, že za poslední čtyři roky šlo do oprav přes osm miliard korun," sdělil ČTK hejtman.
V dalších letech budou mezi nejdůležitější dopravní stavby patřit opravy mostů a udržení průjezdu důležitých silnic, které slouží jako náhradní komunikace v případech uzavírky silnic I. tříd a dálnic. V plánu je v nejbližší době vybudování několika obchvatů: Čelákovic, Staré Boleslavi a jižního obchvatu Berouna.
Hejtmanství připravuje například vybudování přeložky II/101 u Brandýsa nad Labem, rekonstrukci silnice II/126 vedoucí mezi Trhovým Štěpánovem a Kutnou Horou, propojení dálnice D1 se silnicí I/2 přes Opatovický potok, připojení silnice II/229 Rakovník na D6 a další.
Loni činil vklad investorů ve středních Čechách více než osm miliard korun, což byla mezi kraji druhá největší částka. Nejvyšší investicí zprostředkovanou agenturou CzechInvest v roce 2015 do regionu bylo testovací centrum strojírenské společnosti Solar Turbines v obci Žebrák na Berounsku, v roce 2014 byly významnými investicemi rozšíření výroby zamraženého pečiva společnosti La Lorraine v Kladně nebo vybudování distribučního centra společnosti Amazon v Dobrovízi u Prahy.
Podle Kupky je nejdůležitější pomocí pro investory kvalitnější silniční síť, což vyplývá i z debat při přípravách velkých projektů. "Kraj tu má bohužel obrovské dluhy i ve stavu svých vlastních komunikací a mostů. Silnice II. a III. třídy na mnoha místech pořád připomínají tankodrom. Scházejí obchvaty měst a obcí," shrnul Kupka.
Podle Petery jsou podmínky pro investory v kraji dobré a kontakt s obcemi funguje. Ty právě často spolupracují například při přípravě projektů obchvatů. "Klademe zároveň velký důraz na to, aby se nezabíral zemědělský půdní fond, ale aby se využívaly tzv. brownfieldy," doplnil hejtman.
Kupka vidí jako jednu z důležitých pomocí investorům například vybudování lepšího dopravního napojení kladenské průmyslové zóny, která znovu ožívá. "Jde přitom o nové využití existující průmyslové zóny - proměna tzv. brownfieldu. To je nejlepší možná forma krajské podpory a je škoda, že kraj stále přešlapuje na místě," dodal Kupka.
V oblasti ekologie je pro současné vedení kraje prioritou zařízení na energetické využití odpadů, které se buduje v Mělníku. Investorem spalovny s kapacitou až 400.000 tun odpadu ročně je společnost ČEZ. Hotovo by mělo být v roce 2024. Množství spalovaného odpadu by mělo být nižší, Středočeši ročně vyprodukují 450.000 tun odpadu, ale počítá se se stoupající recyklací.
Kraj chce také získat další peníze pro dotace na výměnu kotlů za ty více ekologické. Podle lídra ODS je třeba také řešit nedostatek vody v krajině a účinnou obranu před povodněmi. Cestou je podle Kupky obnova rybníků a budování menších nádrží.
Mezi největší investice do ekologie patřily v uplynulých letech v regionu ty do kanalizací a čistíren odpadních vod, jednalo se o modernizace i budování nových. Celkem za období 2012 až 2016 kraj investoval více než 460 milionů korun, z toho letos téměř 160 milionů korun a ještě se plánuje navýšení této sumy.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: sbe jpt