Středočeské střední školy souhlasí s testy absolventů základek
18. září 2014 (11:25)
Středočeské střední školy souhlasí s testy absolventů základek, které by měly ověřit stupeň jejich vědomostí a pomoci ho sjednotit. Připojení se k pilotnímu projektu testování v pondělí doporučili školám krajští radní. Časem by se podobné testy mohly stát jednotnými přijímacími zkouškami na střední školy. Ředitelé středních škol, jejichž zřizovatelem je kraj, s myšlenkou jednotného testování souhlasí, někteří by ale přivítali, kdyby testování prováděly základní školy, zjistila ČTK.
Ředitelka nymburské střední zdravotnické školy Dagmar Sitná zatím nepotvrdila, zda se škola do pilotního projektu zapojí, jednotné testování podle ní ale smysl má. Jako ideální by však spíše viděla závěrečné testování na základních školách, protože střední školy jsou administrativně zatížené státními maturitami. "Já s tím souhlasím, že by měl být nastaven nějaký standard, ale nevím, zda jsme to schopni zadministrovat," řekla ČTK Sitná. Ředitelka kladenské střední zdravotnické školy Daniela Tomsová spolu se svými kolegy zapojení do projektu zatím zvažuje. "Zvýšenou administrativní zátěž v projektu ale nevidím," uvedla Tomsová.
Kvůli různosti přijímacích zkoušek v současné době nelze porovnat úroveň vzdělanosti žáků, kteří odcházejí studovat na střední školu. Na zkoušky zřizovatelé škol navíc vypisují výběrová řízení, která platí z vlastních peněz. Jednotné přijímací testy by v budoucnu mohly být připravovány centrálně, což by mohlo usnadnit srovnání a také ušetřit peníze.
Mezi žáky jsou velké rozdíly
Že jsou mezi přijatými středoškolskými studenty velké rozdíly, potvrzuje i ředitelka Gymnázia Příbram Iva Kadeřábková. Podle ní trvá třeba až čtyři měsíce, než učitelé sjednotí znalosti žáků prvních ročníků, hlavně v oblasti exaktních věd a zvláště v matematice. Právě proto by přivítala jednotné testování toho, co mají absolventi základních škol umět. "Gymnázia by měla jít příkladem, pravděpodobně se zapojíme, zkoušky by měly být jednotné," řekla ČTK ředitelka.
Projekt vyhlásilo na konci července ministerstvo školství, školy se mohou prostřednictvím krajského úřadu hlásit do 30. září. Cílem projektu je ověřit uplatnění centrálně zadávaných jednotných přijímacích testů do středního vzdělání s maturitou. "Nyní neexistuje při přechodu ze základní na střední školu žádný systém srovnatelného měření úrovně vědomostí a dovedností. Prvním výstupem je až maturita. Informace o nízké a stále klesající úrovni vzdělání tak přichází pozdě," uvedl středočeský hejtman Miloš Petera.
Ředitel Střední lesnické školy Křivoklát Vratislav Dlohoš jednotné zkoušky také podporuje a považuje je za logický krok. "Jednotné testování deváťáků by mělo být krokem A, státní maturity pak krokem B," uvedl Dlohoš. Žáci podle něj teď mohou i případně čtyři roky studovat střední školu a pak zjistí, že neudělají maturitu. Ředitel se pouze obává případných zvýšených nákladů pro školy, ty ale nejsou zatím určeny, protože projekt se teprve testuje.
Ověřování se uskuteční ve středních školách v roce 2015, zvlášť pro uchazeče o šestiletá a osmiletá gymnázia a v jiném termínu pro uchazeče o čtyřletá studia. Pro každé kolo budou připraveny jednotné testy z českého jazyka a literatury a matematiky, a to v provedení pro čtyřleté, šestileté a osmileté studium. "Žákům a školám budou v předstihu k dispozici ilustrační testy jako jeden z předpokladů srovnatelnosti podmínek. Testování proběhne metodou tužka - papír. Žáci budou mít k dispozici zadání i záznamový arch v listinné podobě," popsal průběh pilotního ověřování přijímacího řízení krajský náměstek pro školství Milan Němec.
Ředitelka nymburské střední zdravotnické školy Dagmar Sitná zatím nepotvrdila, zda se škola do pilotního projektu zapojí, jednotné testování podle ní ale smysl má. Jako ideální by však spíše viděla závěrečné testování na základních školách, protože střední školy jsou administrativně zatížené státními maturitami. "Já s tím souhlasím, že by měl být nastaven nějaký standard, ale nevím, zda jsme to schopni zadministrovat," řekla ČTK Sitná. Ředitelka kladenské střední zdravotnické školy Daniela Tomsová spolu se svými kolegy zapojení do projektu zatím zvažuje. "Zvýšenou administrativní zátěž v projektu ale nevidím," uvedla Tomsová.
Kvůli různosti přijímacích zkoušek v současné době nelze porovnat úroveň vzdělanosti žáků, kteří odcházejí studovat na střední školu. Na zkoušky zřizovatelé škol navíc vypisují výběrová řízení, která platí z vlastních peněz. Jednotné přijímací testy by v budoucnu mohly být připravovány centrálně, což by mohlo usnadnit srovnání a také ušetřit peníze.
Mezi žáky jsou velké rozdíly
Že jsou mezi přijatými středoškolskými studenty velké rozdíly, potvrzuje i ředitelka Gymnázia Příbram Iva Kadeřábková. Podle ní trvá třeba až čtyři měsíce, než učitelé sjednotí znalosti žáků prvních ročníků, hlavně v oblasti exaktních věd a zvláště v matematice. Právě proto by přivítala jednotné testování toho, co mají absolventi základních škol umět. "Gymnázia by měla jít příkladem, pravděpodobně se zapojíme, zkoušky by měly být jednotné," řekla ČTK ředitelka.
Projekt vyhlásilo na konci července ministerstvo školství, školy se mohou prostřednictvím krajského úřadu hlásit do 30. září. Cílem projektu je ověřit uplatnění centrálně zadávaných jednotných přijímacích testů do středního vzdělání s maturitou. "Nyní neexistuje při přechodu ze základní na střední školu žádný systém srovnatelného měření úrovně vědomostí a dovedností. Prvním výstupem je až maturita. Informace o nízké a stále klesající úrovni vzdělání tak přichází pozdě," uvedl středočeský hejtman Miloš Petera.
Ředitel Střední lesnické školy Křivoklát Vratislav Dlohoš jednotné zkoušky také podporuje a považuje je za logický krok. "Jednotné testování deváťáků by mělo být krokem A, státní maturity pak krokem B," uvedl Dlohoš. Žáci podle něj teď mohou i případně čtyři roky studovat střední školu a pak zjistí, že neudělají maturitu. Ředitel se pouze obává případných zvýšených nákladů pro školy, ty ale nejsou zatím určeny, protože projekt se teprve testuje.
Ověřování se uskuteční ve středních školách v roce 2015, zvlášť pro uchazeče o šestiletá a osmiletá gymnázia a v jiném termínu pro uchazeče o čtyřletá studia. Pro každé kolo budou připraveny jednotné testy z českého jazyka a literatury a matematiky, a to v provedení pro čtyřleté, šestileté a osmileté studium. "Žákům a školám budou v předstihu k dispozici ilustrační testy jako jeden z předpokladů srovnatelnosti podmínek. Testování proběhne metodou tužka - papír. Žáci budou mít k dispozici zadání i záznamový arch v listinné podobě," popsal průběh pilotního ověřování přijímacího řízení krajský náměstek pro školství Milan Němec.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: čtk
autor: sbe ktp