Strategie navrhuje způsoby zlepšení výuky na středočeských školách
27. června 2022 (21:20)
foto: pixabay
Velká část strategie se věnuje střednímu a vyšší odbornému školství, kde se Středočeský kraj z hlediska kvality pohybuje v porovnání s ostatními regiony na spodních příčkách.
Lepší a efektivnější vzdělávání je cílem strategie rozvoje sítě středočeských škol do roku 2030, kterou dnes schválili krajští zastupitelé. Dokument, který vznikl ve spolupráci s odborníky z Národního pedagogického institutu a ministerstva školství, navrhuje způsoby, jakými by šlo řešit rozdrobenost středních škol nebo postupný propad kvality vzdělávání. Někteří zastupitelé včetně koaličních ale v diskusi varovali před přílišným slučováním škol.
Velká část strategie se věnuje střednímu a vyšší odbornému školství, kde se Středočeský kraj z hlediska kvality pohybuje v porovnání s ostatními regiony na spodních příčkách. Podle radního pro vzdělávání a sport Milana Váchy (STAN) trápí síť škol ve Středočeském kraji postupný propad kvality vzdělávání, nárůst roztříštěnosti a nekoncepčnosti oborové struktury a hluboké a dlouhodobé podfinancování provozu škol. Některá zařízení podle něj přežívají na samotné hranici ekonomické existence a trpí malou naplněností. Řada velkých školních areálů je ve špatném technickém stavu, odborné učebny mnohdy mají desítky let staré vybavení.
Odborná skupina by měla stanovit potřebnou kapacitu sítě škol a poměrné zastoupení vybraných oborů. Z toho pak bude návrh základní sítě škol, které by se měly stát regionálními vzdělávacími centry středního vzdělávání. Sledovat se bude naplněnost, ekonomika a efektivita vynakládaných prostředků či technický stav objektů. Svou roli bude hrát také socioekonomické prostředí či spádovost, přihlížet se bude i k potřebám obcí a mikroregionů.
Zastupitel za STAN Stanislav Boloňský stejně jako někteří další zastupitelé při diskusi varoval před přílišným administrativním slučováním a podobnými zásahy do managementu škol. "Byl bych rád, kdyby se to nebralo jako nějaký univerzální recept. Sloučením docílíme bezpochyby úspor ve mzdových nákladech, ale je otázka, jestli vždy dosáhneme lepších výsledků v pedagogické oblasti," dodal Boloňský.
Proti slučování škol se často bouří studenti a rodiče, v minulosti se tak stalo třeba v případě slučování příbramských gymnázií. Hejtmanství krok vysvětlilo tím, že na Příbramsku je oproti jiným okresům velká kapacita gymnaziálního školství na počet obyvatel.
Středočeský kraj má na svém území nejhustší síť školských zařízení ze všech regionů. Celkový počet školských subjektů všech zřizovatelů, které jsou součástí regionálního školství, dosáhl ve školním roce 2021/2022 počtu 1387. Z tohoto kraj zřizuje 181 právních subjektů.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz/ ČTK
autor: Tomáš Pečenka
Související
•Končící školní rok ovlivnily epidemie covidu-19 i příchod uprchlíků z Ukrajiny
•Do příbramských základních škol nastoupí v září přes sto ukrajinských dětí
•Spoluautorka petice: V Příbrami se z gymnaziálního vzdělání stalo podpultové zboží