Stavební úřad vydal rozhodnutí o umístění části stavby Jihovýchodního obchvatu
Nepřehlédněte
19. ledna 2020 (19:47)
Po dlouhých 18 letech od schválení územního plánu města Příbrami, kde byla trasa obchvatu zanesena a schválena, byl udělán důležitý krok pro jeho realizaci.
Stavební úřad v Příbrami vydal územní rozhodnutí o umístění stavby I/18 Příbram – Jihovýchodní obchvat - 2. část (Brod – Bohutín). Jedná se o důležitý krok k provedení stavby dopravní infrastruktury, která odvede transitní dopravu z obytné části města Příbram na její okraj.
Velmi rozsáhlé územní rozhodnutí čítá 78 stran včetně příloh a v současné době je vyvěšeno na úřední desce. Proti tomuto rozhodnutí je možno se odvolat, a to do 15 dnů. Z velkého množství námitek, které byly do tohoto územního řízení již uplatněny, lze předpokládat, že průběh řízení bude zkomplikován.
Pokud by se tak nestalo a územní rozhodnutí by nabylo právní moci, začne investor Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pracovat neprodleně na projektové dokumentaci pro stavební řízení, aby mohlo následně dojít v rámci stavebního řízení k vydání stavebního povolení a následné realizaci.
Občané v okrajových částech města se obávají negativních dopadů, které obchvat způsobí. Zároveň žádají, aby v obytných zónách byla provedena protihluková opatření. Podle ŘSD ale opatření nejsou potřeba. Podle normy však může dva metry od stěny domu v okolí obchvatu hluk dosahovat až 60 decibelů, což odpovídá soustavně spuštěné sušičce prádla.
Hlukový limit se přitom vztahuje pouze na místa do zmiňovaných dvou metrů od stěny domu. Ostatní části nemovitosti, jako zahrady, terasy nebo bazény mohou pak být zatíženy podstatně vyšším hlukem. „Protihluková opatření nejsou pouze o plnění stanoveného limitu, jak se snaží ŘSD argumentovat, ale o přijatelném komfortu žití v okolí zdroje hluku, což musí být hlavním záměrem i cílem města a dotčených občanů,“ argumentoval občan Zdaboře Petr Šedivý.
Osadní výbory ani občanské organizace, které poukazují na negativa spojená s obchvatem, nerozporují naměřené údaje, ale konstatují, že by město Příbram mělo zamezit jedné skutečnosti, a to, aby se doprava z jedné části města se svými negativy pouze nepřelila do jiné části. Ohroženy přitom nejsou pouze periferie hlukem a zplodinami, ale potenciálně také ulice Školní, Milínská, Žežická či Zdabořská, a to nadměrnou dopravou.
Radnice si podle starosty Jana Konvalinky uvědomuje nutnost výstavby obchvatu s ohledem na dopravní situaci ve městě. V souvislosti s plánovanou trasou podle něj vyvstává vcelku legitimní obava lidí, z osad dotčených výstavbou. "S projektanty jednáme o možnostech realizace protihlukových opatření, a to přímo v rámci stavby nebo bezprostředně po jejím dokončení. Jako město jsme odhodláni na výstavbě protihlukových opatření participovat, abychom zajistili přiměřenou kvalitu života obyvatel osad, kolem nichž jihovýchodní obchvat v budoucnu povede. Úleva jedné části města nemůže znamenat přitížení části druhé," uvedl starosta.
Velmi rozsáhlé územní rozhodnutí čítá 78 stran včetně příloh a v současné době je vyvěšeno na úřední desce. Proti tomuto rozhodnutí je možno se odvolat, a to do 15 dnů. Z velkého množství námitek, které byly do tohoto územního řízení již uplatněny, lze předpokládat, že průběh řízení bude zkomplikován.
Pokud by se tak nestalo a územní rozhodnutí by nabylo právní moci, začne investor Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pracovat neprodleně na projektové dokumentaci pro stavební řízení, aby mohlo následně dojít v rámci stavebního řízení k vydání stavebního povolení a následné realizaci.
Občané v okrajových částech města se obávají negativních dopadů, které obchvat způsobí. Zároveň žádají, aby v obytných zónách byla provedena protihluková opatření. Podle ŘSD ale opatření nejsou potřeba. Podle normy však může dva metry od stěny domu v okolí obchvatu hluk dosahovat až 60 decibelů, což odpovídá soustavně spuštěné sušičce prádla.
Hlukový limit se přitom vztahuje pouze na místa do zmiňovaných dvou metrů od stěny domu. Ostatní části nemovitosti, jako zahrady, terasy nebo bazény mohou pak být zatíženy podstatně vyšším hlukem. „Protihluková opatření nejsou pouze o plnění stanoveného limitu, jak se snaží ŘSD argumentovat, ale o přijatelném komfortu žití v okolí zdroje hluku, což musí být hlavním záměrem i cílem města a dotčených občanů,“ argumentoval občan Zdaboře Petr Šedivý.
Osadní výbory ani občanské organizace, které poukazují na negativa spojená s obchvatem, nerozporují naměřené údaje, ale konstatují, že by město Příbram mělo zamezit jedné skutečnosti, a to, aby se doprava z jedné části města se svými negativy pouze nepřelila do jiné části. Ohroženy přitom nejsou pouze periferie hlukem a zplodinami, ale potenciálně také ulice Školní, Milínská, Žežická či Zdabořská, a to nadměrnou dopravou.
Radnice si podle starosty Jana Konvalinky uvědomuje nutnost výstavby obchvatu s ohledem na dopravní situaci ve městě. V souvislosti s plánovanou trasou podle něj vyvstává vcelku legitimní obava lidí, z osad dotčených výstavbou. "S projektanty jednáme o možnostech realizace protihlukových opatření, a to přímo v rámci stavby nebo bezprostředně po jejím dokončení. Jako město jsme odhodláni na výstavbě protihlukových opatření participovat, abychom zajistili přiměřenou kvalitu života obyvatel osad, kolem nichž jihovýchodní obchvat v budoucnu povede. Úleva jedné části města nemůže znamenat přitížení části druhé," uvedl starosta.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Tomáš Pečenka