Stavby na dně Orlické přehrady znovu uvidí světlo světa
Nepřehlédněte
16. září 2020 (11:06)
foto: pribram.cz
V následujícím měsíci se všem zájemcům nabídne netradiční pohled na Orlickou přehradu. Ta bude kvůli stavbě nového lodního výtahu opět upuštěna téměř o 10 metrů.
Rozšířené pláže vodní nádrže budou od října opět zajímavým místem na procházku nebo hledání jindy potopených věcí. Podobný pohled na přehradu se naposledy naskytl v loňském roce, kdy byla výstavba výtahu zahájena.
Prodloužení šikmé kolejové dráhy výtahu o 12 metrů bude znamenat čtyři výškové metry navíc. Výtah bude díky tomu možné používat po delší období. Zatímco v posledních dvou letech musel být kvůli nízké hladině přehrady ukončen jeho provoz v srpnu, do budoucna by provozovatelé plavidel mohli zařízení teoreticky využívat až do konce září. "Současně s touto stavbou se upravuje i dno pod vodním dílem Kořensko, abychom při přeplavování lodí přes vodní dílo Orlík při nižších stavech umožnili vplutí do plavební komory Kořensko," uvedl při zahájení prací ředitel technické sekce Povodí Vltavy Jiří Pechar s tím, že se podle něj umožní kompletní propojení s nově vybudovanou vodní cestou v jižních Čechách.
foto: pribram.cz
Termín pro dokončení celé modernizace je duben 2022 s tím, že po celou dobu jsou práce prováděny mimo plavební sezonu tak, aby nedošlo k omezení provozu lodního výtahu.
Vltava zažívala plavební ruch s několika přestávkami až do 70. let 19. století, kdy došlo k jejímu úpadku využíváním železnic. Dále byl do Prahy po vodě přepravován písek, kamení, dřevo až do výstavby Slapské přehrady, která ukončila průběžnou plavbu po střední Vltavě.
Vzniklému umělému jezeru muselo ustoupit 14 mlýnů, velký počet pil a 650 obytných a hospodářských staveb z několika vesnic. Lidé ze zatopených míst dostali náhradní byty v tzv. „zátopových bytovkách“. Někteří si však nechali vyplatit jako odškodnění peníze a odstěhovali se úplně jinam.
foto: pribram.cz
Po celé délce Vltavy bylo vybudované opevnění v podobě betonových bunkrů. Některé z nich byly Němci vyházeny do vzduchu, jiné zatopeny. Jeden z bunkrů bude k vidění u Hladné.
Na stavbě Orlické přehrady se denně střídalo přes 1500 dělníků, z nichž dva bohužel přišli během stavby o život. Při zásobování stavby materiálem významně vypomohla nově vybudovaná železniční trať z Tochovic. Bylo třeba zabezpečit Hrady Orlík a Zvíkov, které se díky zvýšení vodní hladiny ocitly nevysoko nad vodou a přišly tak o svá původní bezpečná stanoviště.
Konečnou stopku vodní dopravy z jihu Čech udělila hráz Orlík. Desítky osad a obcí musely být zatopeny. Pozůstatky staveb byly na Orlické přehradě k vidění minulý rok, kdy byla nádrž upuštěna kvůli modernizaci výtahů pro malá sportovní plavidla. V říjnu letošního roku budeme moci vidět stavby znovu. Povodí nádrž upustí kvůli bagrování koryta řeky.
Prohlédnout si budete moci i zbytky domků v Podolsku a zámecké cesty u Chrástu.
Na stavbě Orlické přehrady se denně střídalo přes 1500 dělníků, z nichž dva bohužel přišli během stavby o život. Při zásobování stavby materiálem významně vypomohla nově vybudovaná železniční trať z Tochovic. Bylo třeba zabezpečit Hrady Orlík a Zvíkov, které se díky zvýšení vodní hladiny ocitly nevysoko nad vodou a přišly tak o svá původní bezpečná stanoviště.
Konečnou stopku vodní dopravy z jihu Čech udělila hráz Orlík. Desítky osad a obcí musely být zatopeny. Pozůstatky staveb byly na Orlické přehradě k vidění minulý rok, kdy byla nádrž upuštěna kvůli modernizaci výtahů pro malá sportovní plavidla. V říjnu letošního roku budeme moci vidět stavby znovu. Povodí nádrž upustí kvůli bagrování koryta řeky.
Prohlédnout si budete moci i zbytky domků v Podolsku a zámecké cesty u Chrástu.
foto: pribram.cz
Voda opět odkryje například můstek se zbytky asfaltové cesty k bývalému řetězovému mostu u Podolska. Tento most byl jednou ze staveb, které byly před vodou zachráněny. V roce 1960 byl demontován a o patnáct let později našel své nové místo u městyse Stádlec na řece Lužnici. Cesta k mostu byla lemována ovocnou alejí, po které zbyly jen pařezy.
foto: pribram.cz
Další zachráněnou stavbou, která bude k vidění, je kostelík sv. Bartoloměje, který byl rozebrán a přenesen ze zatopené obce Červená o 110 metrů dále a 30 metrů výše do svahu. S kostelem se stěhovala i barokní zvonice, gotické nástěnné malby z 13. století a svatyně byla obehnána hradbou přesně tak, jako na původním místě, kde ohrazovala hřbitov.
Velmi zajímavý bude pohled na odhalenou Novomlýnskou elektrárnu protivínského pivovaru, kterou nechal postavit kníže Schwarzenberg z Hluboké v roce 1929. Zatímco samotná budova byla zbořena, jez, propust a náhon se zachoval dodnes.
Velmi zajímavý bude pohled na odhalenou Novomlýnskou elektrárnu protivínského pivovaru, kterou nechal postavit kníže Schwarzenberg z Hluboké v roce 1929. Zatímco samotná budova byla zbořena, jez, propust a náhon se zachoval dodnes.
foto: pribram.cz
Orlická přehrada v minulosti prošla mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly povodně v letech 2002 a 2006. Tehdy odolala zátěži, se kterou se při jejím budování vůbec nepočítalo. Povodí Vltavy chce na Orlíku vybudovat také bezpečnostní přeliv, který má snížit zatížení vodního díla při extrémních povodních.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Jana Fedorová