Stavbaři na dostavbě D4 pokračují s odstřely, zatím vše postupuje podle plánu
VIDEO
7. prosince 2022 (15:39)
foto, video: pribram.cz / Jakub Pečenka
Video: Stavbaři využívají skandinávskou metodu drill and blast a speciální ochranné rohože, které zabrání rozletu rozvolněné horniny.
Stavbaři pracující na dostavbě dálnice D4 pokračují u Milína na Příbramsku s odstřely skal, zatím vše postupuje podle plánu. Odstřely začaly v říjnu a potrvají ještě osm měsíců. Dělníci využívají šetrnější metodu, která by měla výrazně snižovat hluk, prašnost a otřesy z prací. Místní lidé oslovení zpravodajem ČTK se dnes shodli, že jim hluk ze stavby nevadí, poukazují však na nadměrnou dopravu.
Nynější silnice I/4, která se postupně mění na dálnici D4, vede na své trase kolem Milína v úzkém zářezu kolem 577 metrů vysokého vrchu Běleč. Kvůli rozšíření I/4 na dálnici a přístavbě levého jízdního pásu musejí stavbaři část vrchu odtěžit. Jde o 43.000 metrů krychlových horniny, která bude později využita při terénních úpravách na D4.
"Trošku to bylo náročnější na začátku, protože geologický průzkum nebyl úplně přesný a chvilku trvalo, než jsme se propracovali k hornině jako takové. Takže byly náročné přípravy, ale jinak všechno probíhá podle plánu," řekla dnes mluvčí Via Salis Daniela Pedret. Odstřelů má být 70 až 80, aby stavbaři mohli odstranit velkou část kopce a dálnice se mohla rozšířit na požadovanou velikost.
Stavbaři využívají skandinávskou metodu drill and blast a speciální ochranné rohože, které zabrání rozletu rozvolněné horniny. Rozsah každého odstřelu posuzují experti, kteří podle geologické situace určují přesné množství trhaviny. Při odstřelu je vždy provoz z I/4 na nezbytnou dobu odkloněn přes Milín. "Snažíme se co nejméně limitovat řidiče i občany, takže se to vždycky zavírá jenom na ten odstřel na 30 minut," uvedla Pedret.
"Tady už to nikomu nepřijde, akorát ten zvýšený provoz. Je to dost náročné, pomalu se nedá přejít silnice," řekl Ladislav z Příbrami, který má v Milíně chalupu. Podobně se vyjádřil i majitel místní kamenické firmy Miloš Krupka. "Jak to pustí přes přeložku, tak to všechno jede přes Milín," uvedl. Samotná stavba D4 ani odstřely skal mu ale nevadí. "Podle mě to dělají cevamitem. My jsme kameníci, my o tom něco víme," dodal Krupka.
Nový úsek D4 buduje konsorcium DIVia, jež tvoří firmy Vinci a Meridiam. Via Salis je dceřiná společnost firmy Vinci. Po dostavbě bude konsorcium dálnici a navazující části silnice I/20 provozovat a udržovat 25 let, za což mu stát bude platit. Stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy Kč. Jde o první stavbu dálnice formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, takzvanou PPP (Public Private Partnership) v České republice.
Dostavba 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem začala loni v červnu. Všechny úseky se staví najednou. Náklady budou téměř deset miliard Kč bez DPH. Firmy zároveň modernizují 16 kilometrů už zprovozněných částí. V provozu má být celá D4 v prosinci 2024. Trasa dlouhá 32 kilometrů je rozdělená do devíti úseků mezi Příbramí a Pískem.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz/ ČTK
autor: Tomáš Pečenka
Související
•Sedmasedmdesátiletého chodce v Příbrami srazilo auto. Přecházel mimo přechod
•Meteorologové varují před náledím. Může způsobit problémy v dopravě
•Dnes večer se ochladí, bude pršet nebo sněžit, srážky mohou namrzat