Stavba dálnice D4 jde do finále. Fiala slíbil plně průjezdnou republiku do deseti let
VIDEO
10. června 2024 (14:05)
foto, video: pribram.cz / Jakub Pečenka
Dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem bude kompletně hotová mezi 18. a 20. prosincem. Na část nové dálnice se doprava přesune už 17. června, jezdit se bude zatím ve dvou pruzích od začátku nové D4 u Příbrami po takzvanou Těchařovickou křižovatku. Kontrolního dne zdárně pokračující stavby se zúčastnili i premiér Petr Fiala a ministr dopravy Martin Kupka.
„Jsem přesvědčen, že se podaří dodržet všechny plánované termíny a skutečně se na konci roku doprava v České republice díky této části dálnice výrazně zrychlí,“ řekl novinářům premiér Fiala. Aktuálně je dostavěno zhruba 85 % z 32 kilometrů dálnice.
Projekt propojuje veřejný a soukromý sektor a je prvním českým PPP projektem v oblasti dopravní infrastruktury. „Vždycky jsem byl přesvědčen, že takových projektů musíme mít víc, že je to cesta, jak vytvářet rychleji, lépe a kvalitněji odpovídající infrastrukturu. V příštích deseti letech potřebujeme investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích a železnicích,“ uvedl premiér Fiala. Úspěšnost stavby dálnice soukromými firmami otevírá dveře i dalším podobným projektům.
„Nechceme tímto skončit s PPP projekty. Ministerstvo dopravy připravuje další spolupráce soukromého a veřejného sektoru, nejenom v oblasti výstavby a rekonstrukce dálnic, jako to třeba chystáme na D35, ale chceme tuto zkušenost přenést i do oblasti železniční dopravy, ať už jsou to vysokorychlostní tratě, nebo třeba spojení letiště Václava Havla s Prahou a podobné projekty,“ vysvětlil Fiala. Zároveň slíbil, že do deseti let bude Česká republika průjezdná a dálniční síť bude plně dostavěna a modernizována.
Harmonogram stavebních prací na novém úseku dálnice D4 se sdružení Via Salis, složenému z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam, daří podle plánu. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 kilometrů dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Po dostavbě bude konsorcium dálnici a navazující části silnice I/20 provozovat a udržovat 25 let, za což mu stát bude platit. Stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Radka Typltová
ČTK
ČTK
Související
•Příbram otevřela parkovací dům. Metrostav znovu požaduje doplatit téměř 12 milionů
•Turistická linka je opět k dispozici turistům a cyklistům
•Paliva ve Středočeském kraji dál zlevňovala, benzin je pod 39 korunami za litr