Stavba bezpečnostního přelivu na hrázi Orlík omezí dopravu na dva roky
7. srpna 2019 (08:45)
Zda budou moci obyvatelé místních obcí v době uzavírky hráze využívat lávku pro pěší pod vodním dílem Orlík, je stále v jednání
Původní přeliv na Orlíku funguje od 60. let. Dnes však neodpovídá bezpečnostním normám a o výstavbě modernějšího přelivového systému se již léta diskutuje. Nový přeliv by se na hrázi Orlíka měl začít stavět v roce 2020 a stavba by měla trvat zhruba 5 let.
Alespoň po určitou část doby realizace si stavba vynutí omezení dopravy na koruně hráze. Oficiální objízdné trasy jsou již projednány přes Krásnou Horu a Kamýk nad Vltavou. Na základě harmonogramu prací to vypadá na dvouletou výluku v dopravě, přičemž začátek uzavírky vozovky je v plánu přibližně v březnu 2022. Nejvíce postiženi přitom budou obyvatelé okolních obcí Milešova a Solenic.
Již od podzimu 2018 se hlavně pro obyvatele okolních obcí řeší možnost využití lávky pro pěší pod vodním dílem Orlík. Již probíhají prohlídky a odběry vzorků betonové konstrukce a také diagnostický průzkum a statické zatěžovací zkoušky, které by měly posloužit pro stanovení možného zatížení lávky vozidly. V ideálním případě by se tak v době uzavírky hráze mohla lávka využívat pro místní občany, případně i vozidla záchranného integrovaného systému.
Přeliv by měl ochránit hráz při velkých povodních před překročením maximální hladiny vody v údolní nádrži. Hráz by měla ustát až desetitisíciletou vodu s průtokem vody až 5300 metrů krychlových za sekundu. Modernizací projde i lodní výtah. Celkem chce Povodí Vltavy do přehrady investovat 1,5 miliardy.
„Do samotné stavby hráze nový přeliv nezasáhne. Při pohledu zdola vznikne nalevo od ní, v místě, kde je dnes skála. Bude mít tři otvory opatřené hydraulickými vraty, skrze které bude protékat případná povodňová voda,“ uvedl pro server vodarenstvi.cz mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.
„Zajištěním větších plavebních hloubek a modernizací stávajícího lodního výtahu dojde k prodloužení možnosti plavby na vltavské vodní cestě i v období sucha,“ uvedl dále Roldán.
Orlická přehrada je součástí Vltavské kaskády v jižních a středních Čechách. Byla vybudována v letech 1954–1961 a přehradila tok řeky Vltavy u Solenice na Příbramsku. Vzniklému jezeru muselo ustoupit 14 mlýnů, velký počet pil a 650 obytných a hospodářských staveb. Přehrada byla uvedena do provozu 22. prosince 1961. Největší hloubka je 74 metrů a jde o nejobjemnější nádrž v České republice.
Alespoň po určitou část doby realizace si stavba vynutí omezení dopravy na koruně hráze. Oficiální objízdné trasy jsou již projednány přes Krásnou Horu a Kamýk nad Vltavou. Na základě harmonogramu prací to vypadá na dvouletou výluku v dopravě, přičemž začátek uzavírky vozovky je v plánu přibližně v březnu 2022. Nejvíce postiženi přitom budou obyvatelé okolních obcí Milešova a Solenic.
Již od podzimu 2018 se hlavně pro obyvatele okolních obcí řeší možnost využití lávky pro pěší pod vodním dílem Orlík. Již probíhají prohlídky a odběry vzorků betonové konstrukce a také diagnostický průzkum a statické zatěžovací zkoušky, které by měly posloužit pro stanovení možného zatížení lávky vozidly. V ideálním případě by se tak v době uzavírky hráze mohla lávka využívat pro místní občany, případně i vozidla záchranného integrovaného systému.
Přeliv by měl ochránit hráz při velkých povodních před překročením maximální hladiny vody v údolní nádrži. Hráz by měla ustát až desetitisíciletou vodu s průtokem vody až 5300 metrů krychlových za sekundu. Modernizací projde i lodní výtah. Celkem chce Povodí Vltavy do přehrady investovat 1,5 miliardy.
„Do samotné stavby hráze nový přeliv nezasáhne. Při pohledu zdola vznikne nalevo od ní, v místě, kde je dnes skála. Bude mít tři otvory opatřené hydraulickými vraty, skrze které bude protékat případná povodňová voda,“ uvedl pro server vodarenstvi.cz mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.
„Zajištěním větších plavebních hloubek a modernizací stávajícího lodního výtahu dojde k prodloužení možnosti plavby na vltavské vodní cestě i v období sucha,“ uvedl dále Roldán.
Orlická přehrada je součástí Vltavské kaskády v jižních a středních Čechách. Byla vybudována v letech 1954–1961 a přehradila tok řeky Vltavy u Solenice na Příbramsku. Vzniklému jezeru muselo ustoupit 14 mlýnů, velký počet pil a 650 obytných a hospodářských staveb. Přehrada byla uvedena do provozu 22. prosince 1961. Největší hloubka je 74 metrů a jde o nejobjemnější nádrž v České republice.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
vodarenství.cz
vodarenství.cz
autor: mir