Starosta Rožmitálu: Zrušení vlaků by znamenalo odříznutí několika obcí od veřejné dopravy
10. srpna 2021 (19:36)
foto: MěÚ Rožmitál pod Třemšínem
Město Rožmitál pod Třemšínem zaslalo hejtmance Středočeského kraje Petře Peckové a dalším odpovědným lidem včetně ministra dopravy Karla Havlíčka otevřený dopis, ve kterém se ohrazuje na chystaný záměr zrušit vlakovou dopravu mezi Rožmitálem a Březnicí. Je to pro nás neakceptovatelné, uvedl starosta Pavel Bártl.
Rada Středočeského kraje schválila záměr na zefektivnění veřejné dopravy. V rámci té dojde k převedení několika málo vytížených železničních spojů na autobusovou dopravu. Kraj tak chce ušetřit zhruba 52 milionů korun ročně. Záměr by měl být ještě projednán s dotčenými samosprávami. Takto redukováno by mělo být celkem 12 spojů.
Podle radního pro veřejnou mobilitu Petra Boreckého jsou pro mnoho cestujících vlakové tratě zastaralé a nedokáží je dostat například do centra města. Vlaková doprava je přitom podstatně dražší. Jeden kilometr na lokální trati stojí v případě vlaku 95 až 135 korun, zatímco kilometr jízdy autobusu vyjde jen na 40 až 50 Kč. Rozdíly v cenách by navíc kvůli zavádění bezpečnostních systémů a obnově vozového parku měly být v budoucnu ještě výraznější. Podle Boreckého by tak mohlo dojít k situaci, kdy by vyšlo levněji vozit cestující i taxíkem.
Ministerstvo dopravy s tím nesouhlasí. Podle něj je třeba vzít v potaz sociální aspekt a investice do tratí v minulosti. Kdyby postupovaly stejně i ostatní kraje, bylo by zrušeno 100 až 150 lokálních tratí, řekl novinářům při návštěvě mladoboleslavského nádraží ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Předseda krajského výboru pro dopravu Ondřej Lochman (STAN), který spolu s hejtmančiným náměstkem pro regionální rozvoj Jiřím Snížkem (Piráti) během Havlíčkova briefingu stál mezi novináři, namítl, že zástupci kraje na problémy s financováním lokálních tratí upozorňovali už před šesti měsíci, ministerstvo ale podle něj na žádosti o pomoc nijak nereagovalo.
Rožmitál pod Třemšínem nesouhlasí se záměrem na zrušení železniční osobní dopravy na trati č. 204 Rožmitál pod Třemšínem – Březnice, které by znamenalo odříznutí několika přidružených obcí od veřejné dopravy. Je to z mnoha důvodů neakceptovatelné. Starosta města Mgr. Pavel Bártl proto žádá Radu kraje o zodpovědné přehodnocení aktuálního plánu na zastavení osobní železniční dopravy na této trati, kde si letos 21. srpna připomeneme 122. výročí jejího vzniku.
Text otevřeného dopisu
Vážená paní hejtmanko,
obracím se na Vás v souvislosti s plánovanými změnami v oblasti veřejné dopravy, o nichž jsme byli poprvé oficiálně informováni dopisem radního pro dopravu Ing. Petra Boreckého, který byl doručen do e-mailové schránky města dne 19. července 2021. Protože nás tento dopis nepřesvědčil o správnosti a účelnosti plánovaného záměru kraje, vyzval jsem Ing. Petra Boreckého a zástupce IDSK k osobnímu jednání. Toto se následně uskutečnilo za přítomnosti zástupců města Březnice, obce Chrást a spolku Rakovnicko – Protivínská dráha dne 5. srpna 2021.
Jednání s panem Boreckým a zástupcem IDSK nás však opět nepřesvědčilo, že by navrhované řešení v podobě zrušení osobní vlakové dopravy bylo přínosem pro dotčené obce. Naopak by to znamenalo praktické odříznutí několika přidružených obcí od veřejné dopravy, což je pro nás z mnoha důvodů neakceptovatelné.
Velice nás zklamala skutečnost, že ze strany kraje nebylo představeno žádné jiné řešení než plán úplného zastavení osobní dopravy na této trati, bez jakéhokoliv dalšího návrhu finanční optimalizace provozu nebo úpravy rozsahu objednávaných spojů. Rovněž navržená částečná náhrada železničního spojení stávajícími autobusovými linkami naráží na technickou nepřipravenost stávající silniční infrastruktury (neexistující nebo nedostatečně vybavené zastávky, úzká komunikace). Zástupci kraje bylo dále zcela bagatelizováno využití místní dráhy pro další turistický rozvoj oblasti Rožmitálska a CHKO Brdy, který je pro naše město velice důležitý a má velký potenciál.
Nepřijatelný je pro nás též přednesený požadavek na spolufinancování provozování osobní dopravy bez provedené revize stávající smlouvy s dopravcem, případně bez soutěže s více dopravci. Navíc v dopisu, popisujícím optimalizaci dopravní obslužnosti v souvislosti s útlumem dopravy na této trati, není ve třetí variantě možného řešení finanční spoluúčast dotčených obcí požadována.
Kromě celkové nepřipravenosti předloženého záměru kraje nepřidává jeho důvěryhodnosti ani nedostatečná časová dotace na odpovědné projednání celé věci, často doprovázené zavádějícími a účelovými informacemi v médiích, prezentovanými krajem.
Na základě těchto skutečností vyjadřujeme spolu s městem Březnice a obcí Chrást svůj nesouhlas se záměrem zastavení železniční osobní dopravy na trati č. 204, Rožmitál pod Třemšínem – Březnice.
Radu kraje tímto žádáme o zodpovědné přehodnocení aktuálního plánu zastavení osobní železniční dopravy na této trati a zachování stávajícího rozsahu spojení do provedení obsáhlejšího zhodnocení dalších možností využitelnosti této místní dráhy a zefektivnění jejího provozu, které bude dlouhodoběji řešeno s dotčenými obcemi. Tyto změny lze provést například v průběhu platnosti jízdního řádu pro rok 2022.
Věříme, že veřejný zájem o zachování vlakových spojů v našich obcích a regionu Rožmitálska podpoříte.
S přátelským pozdravem
Mgr. Pavel Bártl
starosta města Rožmitál pod Třemšínem
Vážená paní hejtmanko,
obracím se na Vás v souvislosti s plánovanými změnami v oblasti veřejné dopravy, o nichž jsme byli poprvé oficiálně informováni dopisem radního pro dopravu Ing. Petra Boreckého, který byl doručen do e-mailové schránky města dne 19. července 2021. Protože nás tento dopis nepřesvědčil o správnosti a účelnosti plánovaného záměru kraje, vyzval jsem Ing. Petra Boreckého a zástupce IDSK k osobnímu jednání. Toto se následně uskutečnilo za přítomnosti zástupců města Březnice, obce Chrást a spolku Rakovnicko – Protivínská dráha dne 5. srpna 2021.
Jednání s panem Boreckým a zástupcem IDSK nás však opět nepřesvědčilo, že by navrhované řešení v podobě zrušení osobní vlakové dopravy bylo přínosem pro dotčené obce. Naopak by to znamenalo praktické odříznutí několika přidružených obcí od veřejné dopravy, což je pro nás z mnoha důvodů neakceptovatelné.
Velice nás zklamala skutečnost, že ze strany kraje nebylo představeno žádné jiné řešení než plán úplného zastavení osobní dopravy na této trati, bez jakéhokoliv dalšího návrhu finanční optimalizace provozu nebo úpravy rozsahu objednávaných spojů. Rovněž navržená částečná náhrada železničního spojení stávajícími autobusovými linkami naráží na technickou nepřipravenost stávající silniční infrastruktury (neexistující nebo nedostatečně vybavené zastávky, úzká komunikace). Zástupci kraje bylo dále zcela bagatelizováno využití místní dráhy pro další turistický rozvoj oblasti Rožmitálska a CHKO Brdy, který je pro naše město velice důležitý a má velký potenciál.
Nepřijatelný je pro nás též přednesený požadavek na spolufinancování provozování osobní dopravy bez provedené revize stávající smlouvy s dopravcem, případně bez soutěže s více dopravci. Navíc v dopisu, popisujícím optimalizaci dopravní obslužnosti v souvislosti s útlumem dopravy na této trati, není ve třetí variantě možného řešení finanční spoluúčast dotčených obcí požadována.
Kromě celkové nepřipravenosti předloženého záměru kraje nepřidává jeho důvěryhodnosti ani nedostatečná časová dotace na odpovědné projednání celé věci, často doprovázené zavádějícími a účelovými informacemi v médiích, prezentovanými krajem.
Na základě těchto skutečností vyjadřujeme spolu s městem Březnice a obcí Chrást svůj nesouhlas se záměrem zastavení železniční osobní dopravy na trati č. 204, Rožmitál pod Třemšínem – Březnice.
Radu kraje tímto žádáme o zodpovědné přehodnocení aktuálního plánu zastavení osobní železniční dopravy na této trati a zachování stávajícího rozsahu spojení do provedení obsáhlejšího zhodnocení dalších možností využitelnosti této místní dráhy a zefektivnění jejího provozu, které bude dlouhodoběji řešeno s dotčenými obcemi. Tyto změny lze provést například v průběhu platnosti jízdního řádu pro rok 2022.
Věříme, že veřejný zájem o zachování vlakových spojů v našich obcích a regionu Rožmitálska podpoříte.
S přátelským pozdravem
Mgr. Pavel Bártl
starosta města Rožmitál pod Třemšínem
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Tomáš Pečenka