21. 11. svátek má Albert




S Václavem Švendou o tom, jak Středočeský kraj láká návštěvníky

ROZHOVOR
23. srpna 2024   (07:00)
S Václavem Švendou o tom, jak Středočeský kraj láká návštěvníky
foto: Václav Švenda / se souhlasem

Středočeská centrála cestovního ruchu vydala v minulém týdnu tiskovou zprávu (SCCR), ve které informovala o rostoucím počtu turistů ve středních Čechách, kam za první pololetí letošního roku zavítalo 566 tisíc návštěvníků. Téma jsme blíže rozebrali v rozhovoru s Václavem Švendou, krajským radním pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch, který je současně i příbramským zastupitelem (koalice SPOLU).


Která místa v našem kraji jsou nejnavštěvovanější a jak si konkrétně vede Příbram?
Nejnavštěvovanějším turistickým cílem ve středních Čechách byl v loňském roce aquapark Aquapalace Praha v Čestlicích, Zábavní Park Mirakulum v Milovicích obsadil druhou příčku. Třetí pozici získalo poutní místo Svatá Hora v Příbrami, což je oproti minulým letům výrazné zlepšení, které mě pochopitelně jako Příbramáka těší. Do první desítky se dostalo také Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a město Kutná Hora. Vloni rostl zájem o zábavní turistické cíle, hrady a zámky i sakrální památky. Nejnavštěvovanějšími oblastmi středních Čech bylo Posázaví, Kutnohorsko a Kolínsko a oblast Pojizeří a Polabí.

Jak jsou na tom Brdy z hlediska návštěvnosti?
Podle nejnovějších statistických údajů ČSÚ vzrostl počet turistů za první pololetí v oblasti Brdy a Podbrdsko o 21 %, z 55 258 ubytovaných hostů v hromadných ubytovacích kapacitách na 66 956 ubytovaných. Pokud jde o počet přenocování, zde je nárůst 11 %. O nárůst se postarali zejména domácí turisté.
V tiskové zprávě zmiňujete dotační programy kraje, zaměřené na podporu destinačního managementu a rozvoj turistické infrastruktury. O jaké programy se konkrétně jedná a jak z nich profitoval náš region?
Jedná se o Program na podporu turistických informačních center, ze kterého pravidelně čerpá i město Příbram, které v minulosti tento dotační program využilo například na vznik reklamního spotu „Navštivte Příbram“ https://www.youtube.com/watch?v=3dqap-CX6J4 nebo letos k modernizaci webu poznejpribram.cz.

Dalším příkladem je Program na podporu doprovodné turistické infrastruktury, který umožnil rozšíření kempu na Nováku nebo nově umožní vybudování parkoviště na vstupním místě do Brd v Kozičíně. V neposlední řadě Středočeský kraj podporuje prostřednictvím svého dotačního programu oblastní destinační managementy, kterých máme v kraji celkem 10. Mezi tyto organizace samozřejmě patří i destinační management Brdy a Podbrdsko. Jeho činnost však není podpořena formou dotace, ale protože je zde kraj zakládajícím členem, tak jej podporuje formou členského příspěvku. Destinační společnost Brdy a Podbrdsko stojí mimo marketingových aktivit i za projekty infrastrukturními jako například v minulosti vyznačenou sítí téměř 300 km cyklotras v CHKO Brdy a v letošním roce se také ve spolupráci s KČT podílela na vyznačení nových pěších tras a na vzniku tzv. Brdské hřebenovky.
Zahrnují tyto programy také investice do nových projektů?
Ano, napříč krajem je to celá řada projektů. Za nejvýznamnější počin, který je určitě inspirací pro další projekty, považuji novou moderní expozici Archevita v Roztokách u Prahy, jejíž kvalita je potvrzena první cenou v prestižní národní soutěži Gloria musaealis. U nás v regionu je nejvýznamnější a nejnákladnější akcí právě probíhající kompletní rekonstrukce a příprava muzejní expozice v bývalém uranovém dolu Bytíz. Z drobnějších projektů si dovolím vypíchnout i zapojení rozšířené reality prostřednictvím mobilní aplikace Říše zvuků v Památníku Antonína Dvořáka nebo mobilního průvodce v památníku Karla Čapka, který využívá spisovatelův hlas, vytvořený prostřednictvím AI z pouhých 8 minut dochovaných dobových záznamů.

Jaké další akce a události podporujete ve snaze zvýšit návštěvnost a pozitivní publicitu kraje?
Finančně podporujeme různé akce, většinou se jedná o velké společenské, kulturní a sportovní události s vysokou návštěvností, které do našeho kraje přilákají návštěvníky na více dnů. Ty podporujeme prostřednictvím Fondu cestovního ruchu. Příkladem může být třeba hudební festival Votvírák nebo u nás v regionu Rally Příbram. Kraj je také pořadatelem menších akcí sdružených pod názvem Středočeské kulturní léto, kde pozitivním příkladem může být uvedení oper Rusalka a Čert a Káča v Památníku Antonína Dvořáka.

Zaujalo mě, že se snažíte prezentovat kraj i prostřednictvím marketingových kampaní v zahraničí. Jak je hodnotíte?
Na podporu návštěvnosti středních Čech realizovala SCCR marketingovou kampaň na Slovensku a v Polsku. Cílem bylo pozvat do regionu turisty ze sousedních zemí, odkud tradičně přijíždí nejvíce hostů. V červnu mohli prezentaci středních Čech vidět cestující v Polsku na varšavském letišti i návštěvníci obchodních center. Na Slovensku se kampaň objevila v průběhu května a června na autobusech nebo v oblíbených magazínech. Kampaň ukázala v průběhu jara a léta nejenom památky, přírodní zajímavosti, ale i možnosti, jak trávit ve středních Čechách volný čas nebo dovolenou. Vizuály a spoty nebyly zaměřeny na jedno téma či lokalitu, ale prezentovaly sílu zážitků za hranicemi Prahy. Kampaň podpořila nejenom zvýšený počet návštěvníků na webu, ale navýšil se i počet reálných návštěvníků z těchto zemí.
V čem spočívá kampaň „Utečte z města“ a jaké jsou na ní ohlasy z řad veřejnosti?
Smyslem kampaně bylo ukázat kontrast mezi betonovým městem a uklidňující zelení lokalit mimo centra měst. Po dobu zhruba dvou měsíců (září, říjen 2023) byla kampaň cílena primárně na české návštěvníky, a to hned po několika komunikačních linkách: vizuály v metru, příměstských vlacích mezi Prahou, Středočeským, Jihočeským, Ústeckým a Královéhradeckým krajem nebo ve vlacích SC Pendolino. Do výčtu úspěšných kampaní (šlo o menší kampaň v rámci Utečte z města) patří i reklama na autobusech ve spolupráci s Integrovanou dopravou Středočeského kraje. Celkově byla kampaň Utečte z města podpořena i v online prostoru a na sociálních sítích.

Letos dojde v rámci kampaně k rozšíření outdoorových ploch o billboardy. Od začátku září do konce října bude využito i dalších komunikačních kanálů – příměstské vlaky, reklama v pražském metru, reklama na dálkových vlakových spojích. Na kampaň máme pozitivní ohlasy a má dopad i na reálné příjezdy turistů do regionu.
Jak si podle vás vede Příbram a okolní obce, co se týče propagace místních pamětihodností a Brd?
Příbram si v tomto ohledu vede dobře jak samostatně, tak i jako velmi platný člen destinační společnosti Brdy a Podbrdsko. Podílí se na řadě marketingových aktivit, které jistě zvyšují povědomí i návštěvnický komfort. Nejedná se jen o aktivity na sociálních sítích, ale také o weby a celou řadu podpůrných a propagačních tiskovin.
V roce 2023 nechala SCCR zpracovat audit vnímání turistických oblastí středních Čech, najdete ho zde.

Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Oldřich Kozák








Související


Další články

Na Monínci začala zimní sezona, v areálu vyrábějí sníh i při vyšších teplotách Na Monínci začala zimní sezona, v areálu vyrábějí sníh i při vyšších teplotách Na Monínci odstartovala v neděli 17.11. lyžařská sezona. O výrobu sněhu se stará … První obchodníci tento týden zahajují prodej vánočních stromků První obchodníci tento týden zahajují prodej vánočních stromků Začíná prodej vánočních stromků. Nejprodávanější jedle kavkazská mírně … Příbramská nemocnice se připojila k preventivnímu dni STOP dekubitům Příbramská nemocnice se připojila k preventivnímu dni STOP dekubitům Dekubity jsou proleženiny, které mohou vést k velmi bolestivým stavům a vážným … Brdský běžecký pohár 2024 zná vítěze, ceny převezmou na Novém rybníku Brdský běžecký pohár 2024 zná vítěze, ceny převezmou na Novém rybníku Na zakončení letošního ročníku běžeckého seriálu v sobotu 23. listopadu nebude chybět … Místo jaderných hlavic je v podzemním bunkru muzeum mapující atomový program Místo jaderných hlavic je v podzemním bunkru muzeum mapující atomový program Kdysi přísně střežený areál bývalých sovětských kasáren u Míšova stavěly … Po letech oprav se řidiči dočkají plného zprovoznění Barrandovského mostu Po letech oprav se řidiči dočkají plného zprovoznění Barrandovského mostu Na konci tohoto týdne zprovozní silničáři po více než 2,5 letech opravený Barrandovský … Vězeňská služba na zkoušku umožní zaměstnancům nosit do věznic mobily Vězeňská služba na zkoušku umožní zaměstnancům nosit do věznic mobily Používání mobilních telefonů v areálech věznic má zaměstnancům umožnit lepší kontakt s … Neukázněné odkládání odpadu hyzdí okolí, zvyšuje riziko výskytu hlodavců a přidělává práci Technickým službám Neukázněné odkládání odpadu hyzdí okolí, zvyšuje riziko výskytu hlodavců a přidělává práci Technickým službám Pracovníci Technických služeb města Příbram musejí každý týden uklízet po neukázněných … Zima klepe na dveře: Sníh i mráz dorazí i do nížin, vítr pocitově srazí teploty pod nulu Zima klepe na dveře: Sníh i mráz dorazí i do nížin, vítr pocitově srazí teploty pod nulu Česko čeká tento týden zimní počasí, sněžit může i v nížinách. Jak bude v první …
Na Příbramsko zavítají vlaky s mikulášskou nadílkou Na Příbramsko zavítají vlaky s mikulášskou nadílkou Jízdy speciálních vlaků se uskuteční v sobotu 30. listopadu na trase z Příbrami do …
Kodex redakce Reklama Pro média Kontakty
Provozovatel portálu pribram.cz Příbram Média s.r.o.
Na Flusárně 168
261 01 Příbram III

IČ: 21829021
DIČ: CZ21829021
Společnost je zapsána v obchodním rejstříku
městského soudu v Praze - oddíl C, vložka 407087.


Redakce zpravodajství portálu pribram.cz
Společnost Příbram Média s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Autorská práva vyhrazena. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření jakýmkoli způsobem, mechanickým nebo elektronickým, v českém nebo jiném jazyce či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez písemného souhlasu společnosti Příbram Média s.r.o. zakázáno.
2014 - 2024 © Příbram Média s.r.o.Všechna práva vyhrazena. webdesign | websystem | KAO.cz
Nastavení souborů cookies
Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?
Informace o cookies
Souhlasím Přizpůsobit
Podrobné nastavení cookies « zpět
Soubory cookie používáme k zajištění základních funkcí webu a ke zlepšení vašeho uživatelského zážitku. Souhlas pro každou kategorii můžete kdykoliv změnit.

Nezbytné cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Tyto soubory zajišťují uchovávání produktů v košíku, zobrazování seznamu oblíbených výrobků, správné fungování filtrů, nebo přihlášení. Bez těchto souborů cookies nebude webová stránka správně fungovat a ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat. Tyto soubory cookies neukládají žádné osobně identifikovatelné informace.
Cookies pro marketing
Umožňují nám sledovat souhrnné informace o návštěvnosti stránek a využívání různých funkcí. To nám pomáhá naše weby zlepšovat tak, aby Vám lépe sloužily. Analytické cookies jsou nastavovány třetími stranami - Google Analytics, TOP list.

Povolit všechny kategorie cookies Povolit vybrané kategorie cookies