S Václavem Švendou o tom, jak Středočeský kraj láká návštěvníky
ROZHOVOR
23. srpna 2024 (07:00)
foto: Václav Švenda / se souhlasem
Středočeská centrála cestovního ruchu vydala v minulém týdnu tiskovou zprávu (SCCR), ve které informovala o rostoucím počtu turistů ve středních Čechách, kam za první pololetí letošního roku zavítalo 566 tisíc návštěvníků. Téma jsme blíže rozebrali v rozhovoru s Václavem Švendou, krajským radním pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch, který je současně i příbramským zastupitelem (koalice SPOLU).
Která místa v našem kraji jsou nejnavštěvovanější a jak si konkrétně vede Příbram?
Nejnavštěvovanějším turistickým cílem ve středních Čechách byl v loňském roce aquapark Aquapalace Praha v Čestlicích, Zábavní Park Mirakulum v Milovicích obsadil druhou příčku. Třetí pozici získalo poutní místo Svatá Hora v Příbrami, což je oproti minulým letům výrazné zlepšení, které mě pochopitelně jako Příbramáka těší. Do první desítky se dostalo také Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a město Kutná Hora. Vloni rostl zájem o zábavní turistické cíle, hrady a zámky i sakrální památky. Nejnavštěvovanějšími oblastmi středních Čech bylo Posázaví, Kutnohorsko a Kolínsko a oblast Pojizeří a Polabí.
Nejnavštěvovanějším turistickým cílem ve středních Čechách byl v loňském roce aquapark Aquapalace Praha v Čestlicích, Zábavní Park Mirakulum v Milovicích obsadil druhou příčku. Třetí pozici získalo poutní místo Svatá Hora v Příbrami, což je oproti minulým letům výrazné zlepšení, které mě pochopitelně jako Příbramáka těší. Do první desítky se dostalo také Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a město Kutná Hora. Vloni rostl zájem o zábavní turistické cíle, hrady a zámky i sakrální památky. Nejnavštěvovanějšími oblastmi středních Čech bylo Posázaví, Kutnohorsko a Kolínsko a oblast Pojizeří a Polabí.
Jak jsou na tom Brdy z hlediska návštěvnosti?
Podle nejnovějších statistických údajů ČSÚ vzrostl počet turistů za první pololetí v oblasti Brdy a Podbrdsko o 21 %, z 55 258 ubytovaných hostů v hromadných ubytovacích kapacitách na 66 956 ubytovaných. Pokud jde o počet přenocování, zde je nárůst 11 %. O nárůst se postarali zejména domácí turisté.
Podle nejnovějších statistických údajů ČSÚ vzrostl počet turistů za první pololetí v oblasti Brdy a Podbrdsko o 21 %, z 55 258 ubytovaných hostů v hromadných ubytovacích kapacitách na 66 956 ubytovaných. Pokud jde o počet přenocování, zde je nárůst 11 %. O nárůst se postarali zejména domácí turisté.
V tiskové zprávě zmiňujete dotační programy kraje, zaměřené na podporu destinačního managementu a rozvoj turistické infrastruktury. O jaké programy se konkrétně jedná a jak z nich profitoval náš region?
Jedná se o Program na podporu turistických informačních center, ze kterého pravidelně čerpá i město Příbram, které v minulosti tento dotační program využilo například na vznik reklamního spotu „Navštivte Příbram“ https://www.youtube.com/watch?v=3dqap-CX6J4 nebo letos k modernizaci webu poznejpribram.cz.
Dalším příkladem je Program na podporu doprovodné turistické infrastruktury, který umožnil rozšíření kempu na Nováku nebo nově umožní vybudování parkoviště na vstupním místě do Brd v Kozičíně. V neposlední řadě Středočeský kraj podporuje prostřednictvím svého dotačního programu oblastní destinační managementy, kterých máme v kraji celkem 10. Mezi tyto organizace samozřejmě patří i destinační management Brdy a Podbrdsko. Jeho činnost však není podpořena formou dotace, ale protože je zde kraj zakládajícím členem, tak jej podporuje formou členského příspěvku. Destinační společnost Brdy a Podbrdsko stojí mimo marketingových aktivit i za projekty infrastrukturními jako například v minulosti vyznačenou sítí téměř 300 km cyklotras v CHKO Brdy a v letošním roce se také ve spolupráci s KČT podílela na vyznačení nových pěších tras a na vzniku tzv. Brdské hřebenovky.
Jedná se o Program na podporu turistických informačních center, ze kterého pravidelně čerpá i město Příbram, které v minulosti tento dotační program využilo například na vznik reklamního spotu „Navštivte Příbram“ https://www.youtube.com/watch?v=3dqap-CX6J4 nebo letos k modernizaci webu poznejpribram.cz.
Dalším příkladem je Program na podporu doprovodné turistické infrastruktury, který umožnil rozšíření kempu na Nováku nebo nově umožní vybudování parkoviště na vstupním místě do Brd v Kozičíně. V neposlední řadě Středočeský kraj podporuje prostřednictvím svého dotačního programu oblastní destinační managementy, kterých máme v kraji celkem 10. Mezi tyto organizace samozřejmě patří i destinační management Brdy a Podbrdsko. Jeho činnost však není podpořena formou dotace, ale protože je zde kraj zakládajícím členem, tak jej podporuje formou členského příspěvku. Destinační společnost Brdy a Podbrdsko stojí mimo marketingových aktivit i za projekty infrastrukturními jako například v minulosti vyznačenou sítí téměř 300 km cyklotras v CHKO Brdy a v letošním roce se také ve spolupráci s KČT podílela na vyznačení nových pěších tras a na vzniku tzv. Brdské hřebenovky.
Zahrnují tyto programy také investice do nových projektů?
Ano, napříč krajem je to celá řada projektů. Za nejvýznamnější počin, který je určitě inspirací pro další projekty, považuji novou moderní expozici Archevita v Roztokách u Prahy, jejíž kvalita je potvrzena první cenou v prestižní národní soutěži Gloria musaealis. U nás v regionu je nejvýznamnější a nejnákladnější akcí právě probíhající kompletní rekonstrukce a příprava muzejní expozice v bývalém uranovém dolu Bytíz. Z drobnějších projektů si dovolím vypíchnout i zapojení rozšířené reality prostřednictvím mobilní aplikace Říše zvuků v Památníku Antonína Dvořáka nebo mobilního průvodce v památníku Karla Čapka, který využívá spisovatelův hlas, vytvořený prostřednictvím AI z pouhých 8 minut dochovaných dobových záznamů.
Jaké další akce a události podporujete ve snaze zvýšit návštěvnost a pozitivní publicitu kraje?
Finančně podporujeme různé akce, většinou se jedná o velké společenské, kulturní a sportovní události s vysokou návštěvností, které do našeho kraje přilákají návštěvníky na více dnů. Ty podporujeme prostřednictvím Fondu cestovního ruchu. Příkladem může být třeba hudební festival Votvírák nebo u nás v regionu Rally Příbram. Kraj je také pořadatelem menších akcí sdružených pod názvem Středočeské kulturní léto, kde pozitivním příkladem může být uvedení oper Rusalka a Čert a Káča v Památníku Antonína Dvořáka.
Ano, napříč krajem je to celá řada projektů. Za nejvýznamnější počin, který je určitě inspirací pro další projekty, považuji novou moderní expozici Archevita v Roztokách u Prahy, jejíž kvalita je potvrzena první cenou v prestižní národní soutěži Gloria musaealis. U nás v regionu je nejvýznamnější a nejnákladnější akcí právě probíhající kompletní rekonstrukce a příprava muzejní expozice v bývalém uranovém dolu Bytíz. Z drobnějších projektů si dovolím vypíchnout i zapojení rozšířené reality prostřednictvím mobilní aplikace Říše zvuků v Památníku Antonína Dvořáka nebo mobilního průvodce v památníku Karla Čapka, který využívá spisovatelův hlas, vytvořený prostřednictvím AI z pouhých 8 minut dochovaných dobových záznamů.
Jaké další akce a události podporujete ve snaze zvýšit návštěvnost a pozitivní publicitu kraje?
Finančně podporujeme různé akce, většinou se jedná o velké společenské, kulturní a sportovní události s vysokou návštěvností, které do našeho kraje přilákají návštěvníky na více dnů. Ty podporujeme prostřednictvím Fondu cestovního ruchu. Příkladem může být třeba hudební festival Votvírák nebo u nás v regionu Rally Příbram. Kraj je také pořadatelem menších akcí sdružených pod názvem Středočeské kulturní léto, kde pozitivním příkladem může být uvedení oper Rusalka a Čert a Káča v Památníku Antonína Dvořáka.
Zaujalo mě, že se snažíte prezentovat kraj i prostřednictvím marketingových kampaní v zahraničí. Jak je hodnotíte?
Na podporu návštěvnosti středních Čech realizovala SCCR marketingovou kampaň na Slovensku a v Polsku. Cílem bylo pozvat do regionu turisty ze sousedních zemí, odkud tradičně přijíždí nejvíce hostů. V červnu mohli prezentaci středních Čech vidět cestující v Polsku na varšavském letišti i návštěvníci obchodních center. Na Slovensku se kampaň objevila v průběhu května a června na autobusech nebo v oblíbených magazínech. Kampaň ukázala v průběhu jara a léta nejenom památky, přírodní zajímavosti, ale i možnosti, jak trávit ve středních Čechách volný čas nebo dovolenou. Vizuály a spoty nebyly zaměřeny na jedno téma či lokalitu, ale prezentovaly sílu zážitků za hranicemi Prahy. Kampaň podpořila nejenom zvýšený počet návštěvníků na webu, ale navýšil se i počet reálných návštěvníků z těchto zemí.
Na podporu návštěvnosti středních Čech realizovala SCCR marketingovou kampaň na Slovensku a v Polsku. Cílem bylo pozvat do regionu turisty ze sousedních zemí, odkud tradičně přijíždí nejvíce hostů. V červnu mohli prezentaci středních Čech vidět cestující v Polsku na varšavském letišti i návštěvníci obchodních center. Na Slovensku se kampaň objevila v průběhu května a června na autobusech nebo v oblíbených magazínech. Kampaň ukázala v průběhu jara a léta nejenom památky, přírodní zajímavosti, ale i možnosti, jak trávit ve středních Čechách volný čas nebo dovolenou. Vizuály a spoty nebyly zaměřeny na jedno téma či lokalitu, ale prezentovaly sílu zážitků za hranicemi Prahy. Kampaň podpořila nejenom zvýšený počet návštěvníků na webu, ale navýšil se i počet reálných návštěvníků z těchto zemí.
V čem spočívá kampaň „Utečte z města“ a jaké jsou na ní ohlasy z řad veřejnosti?
Smyslem kampaně bylo ukázat kontrast mezi betonovým městem a uklidňující zelení lokalit mimo centra měst. Po dobu zhruba dvou měsíců (září, říjen 2023) byla kampaň cílena primárně na české návštěvníky, a to hned po několika komunikačních linkách: vizuály v metru, příměstských vlacích mezi Prahou, Středočeským, Jihočeským, Ústeckým a Královéhradeckým krajem nebo ve vlacích SC Pendolino. Do výčtu úspěšných kampaní (šlo o menší kampaň v rámci Utečte z města) patří i reklama na autobusech ve spolupráci s Integrovanou dopravou Středočeského kraje. Celkově byla kampaň Utečte z města podpořena i v online prostoru a na sociálních sítích.
Letos dojde v rámci kampaně k rozšíření outdoorových ploch o billboardy. Od začátku září do konce října bude využito i dalších komunikačních kanálů – příměstské vlaky, reklama v pražském metru, reklama na dálkových vlakových spojích. Na kampaň máme pozitivní ohlasy a má dopad i na reálné příjezdy turistů do regionu.
Smyslem kampaně bylo ukázat kontrast mezi betonovým městem a uklidňující zelení lokalit mimo centra měst. Po dobu zhruba dvou měsíců (září, říjen 2023) byla kampaň cílena primárně na české návštěvníky, a to hned po několika komunikačních linkách: vizuály v metru, příměstských vlacích mezi Prahou, Středočeským, Jihočeským, Ústeckým a Královéhradeckým krajem nebo ve vlacích SC Pendolino. Do výčtu úspěšných kampaní (šlo o menší kampaň v rámci Utečte z města) patří i reklama na autobusech ve spolupráci s Integrovanou dopravou Středočeského kraje. Celkově byla kampaň Utečte z města podpořena i v online prostoru a na sociálních sítích.
Letos dojde v rámci kampaně k rozšíření outdoorových ploch o billboardy. Od začátku září do konce října bude využito i dalších komunikačních kanálů – příměstské vlaky, reklama v pražském metru, reklama na dálkových vlakových spojích. Na kampaň máme pozitivní ohlasy a má dopad i na reálné příjezdy turistů do regionu.
Jak si podle vás vede Příbram a okolní obce, co se týče propagace místních pamětihodností a Brd?
Příbram si v tomto ohledu vede dobře jak samostatně, tak i jako velmi platný člen destinační společnosti Brdy a Podbrdsko. Podílí se na řadě marketingových aktivit, které jistě zvyšují povědomí i návštěvnický komfort. Nejedná se jen o aktivity na sociálních sítích, ale také o weby a celou řadu podpůrných a propagačních tiskovin.
V roce 2023 nechala SCCR zpracovat audit vnímání turistických oblastí středních Čech, najdete ho zde.
Příbram si v tomto ohledu vede dobře jak samostatně, tak i jako velmi platný člen destinační společnosti Brdy a Podbrdsko. Podílí se na řadě marketingových aktivit, které jistě zvyšují povědomí i návštěvnický komfort. Nejedná se jen o aktivity na sociálních sítích, ale také o weby a celou řadu podpůrných a propagačních tiskovin.
V roce 2023 nechala SCCR zpracovat audit vnímání turistických oblastí středních Čech, najdete ho zde.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Oldřich Kozák
Související
•Veteráni se opět sjedou na Obořiště
•Tečkou za prázdninovými festivaly bude Příbramský huntík Zdeňka Hejkrlíka
•Nové lavičky na náměstí T. G. Masaryka mapují historii města