Rozhovor s osobností Příbrami - Soňa Petrášková ředitelkou Linky bezpečí
ROZHOVOR
26. února 2017 (14:22)
Nová ředitelka LINKY BEZPEČÍ Soňa Petrášková z Příbrami vyměnila tvrdý svět obchodu za smysluplnou pomoc lidem. Prozradila nám, kdo nejčastěji na linku volá, s jakým problémem, ale i to, jak můžete pomoci právě vy.
S čím děti na Linku volají nejčastěji?
Až 36% hovorů na Lince bezpečí se týká vztahových problémů. Stejně jako my dospělí i děti řeší vztahy, tedy vztahy v rodině, s kamarády nebo vztahy partnerské. Hovory se často dotýkají různých hádek, nepochopení, zrad, rozchodů, nastavování hranic ve vztazích, apod. Z 18 % řešíme osobní témata, jako jsou úzkosti, strachy, deprese nebo sebevražedné myšlenky a z 18 % problémy sexuálního zrání. Dovolá se k nám průměrně 500 dětí denně, číslo je 116 111.
Jak často se setkáváte s hovory, kdy je nutný zásah od další instituce?
Přibližně 1-2x týdně. Například za poslední dva týdny jsme celkem čtyřikrát kontaktovali další instituce s cílem poskytnout klientům akutní pomoc. Dvakrát jsme volali na ZZS v případě předávkování léky a závažných zdravotních potíží. Dvakrát jsme předávali informace o dětech pracovnicím orgánů sociálněprávní ochrany dětí v případě útěku z domova a v případě týrání od matky a otčíma.
Znamená to, že linka zvoní nepřetržitě?
Spíše zaznamenáváme vlny hovorů v závislosti na školní docházce. Telefony se tedy rozezní vždy o přestávkách, nejvyšší špička je kolem 14. – 16. hodiny. V tuto dobu se bohužel ne každé dítě dovolá. Noční směny pak patří mezi nejklidnější. Od roku 1994, kdy byla Linka založena, jsme přijali už víc než milion hovorů.
Kdo na Lince bezpečí pracuje?
Službu poradenství Linky bezpečí pro děti a mladé lidi do 26 let zajišťuje celkem 80 konzultantů, kteří se střídají v 4hodinovém provozu. To znamená, že v jednu chvíli je na telefonu dostupných až 7 konzultantů, a to nonstop, tedy ve dne, v noci, i na Štědrý den. Provoz Linky bezpečí je v rukou zhruba 10 osob, které se starají o organizaci směn konzultantů, jejich vzdělávání a psychohygienu. Neméně důležití jsou lidé spravující chat a e-mailovou poradnu. Významnou součást týmu dále představují pracovníci Rodičovské linky, která je dostupná nejen rodičům, ale všem dospělým se starostí o dítě včetně pedagogů.
Zmiňovala jste i Rodičovskou linku, o jakou službu se jedná?
Na Rodičovské lince pracují vysoce kvalifikovaní odborníci, často se soukromou psychologickou praxí. Pomáhají rodičům zvládat stresující a tíživé situace se svými dětmi nebo dětmi ve svém okolí. Služba je dostupná v pondělí až čtvrtek od 13 do 19 hodin a v pátek od 9 do 15 na telefonním čísle 840 111 234. Ceny jsou 1,60 Kč/min. z O2, 4,80 Kč/min z T-mobile a 5,59 Kč/min z Vodafone. Případně na čísle 606 021 021 ze sítě O2. Pomoci se také dopíšete na e-mailu pomoc@rodicovskalinka.cz.
Do jaké míry stát financuje Linku bezpečí?
Stát pokrývá zhruba polovinu našeho rozpočtu, tedy 12 mil. Kč. Druhou polovinu si musíme každý rok shánět sami. Cest je několik, základní kategorie jsou generální partneři, hlavní partneři, střední a menší firmy. Díky individuálním dárcům získáme přibližně 300 000 Kč, což představuje 1-2 % rozpočtu.
Jak může široká veřejnost podpořit provoz Linky bezpečí?
Způsobů je několik, jsme vděčni za finanční i nefinanční dary. Lidé mohou přispívat ve prospěch našeho transparentního účtu 3856680/0300, a to jednorázově nebo trvalým příkazem. Pro představu darem 500 Kč pomůžete šesti dětem. Malé částky lze zasílat i pomocí telefonu, dárcovská SMS ve tvaru DMS LINKABEZPECI zaslaná na číslo 87 777 stojí 30 Kč. Vážíme si každé pomoci.
V korporátní a podnikatelské sféře jste pracovala 20 let. Co Vás přivedlo do neziskové oblasti?
Ano, je to tak. Mám bohaté zkušenosti z oblasti telekomunikací, posledních pět let jsem pracovala pro marketingovou a obchodní společnost. Rozhodla jsem se posunout do neziskového sektoru, kde svoje zkušenosti mohu nabídnout pro dobrou věc. Chci za sebou vidět výsledky s vyšší morální hodnotou. Jsem hrdá na to, že vedu Neziskovku roku 2015, která si také získala i Cenu veřejnosti.
Co je pro Vás na Lince bezpečí největší výzvou?
S prostředím „nezisku“ se teprve seznamuji, přesto vidím v Lince bezpečí obrovský potenciál. Vnímám dvě významné výzvy. Především motivuji tým k viditelným výsledkům a efektivní spolupráci, momentálně nastavujeme změny ve strategii individuálního a firemního dárcovství. Čímž se dotýkám výzvy druhé, kladu si za cíl najít generálního partnera, který spolu s ostatními pokryje nutné provozní náklady, na něž ze státních dotací již nezbývá.
www.linkabezpeci.cz
S čím děti na Linku volají nejčastěji?
Až 36% hovorů na Lince bezpečí se týká vztahových problémů. Stejně jako my dospělí i děti řeší vztahy, tedy vztahy v rodině, s kamarády nebo vztahy partnerské. Hovory se často dotýkají různých hádek, nepochopení, zrad, rozchodů, nastavování hranic ve vztazích, apod. Z 18 % řešíme osobní témata, jako jsou úzkosti, strachy, deprese nebo sebevražedné myšlenky a z 18 % problémy sexuálního zrání. Dovolá se k nám průměrně 500 dětí denně, číslo je 116 111.
Jak často se setkáváte s hovory, kdy je nutný zásah od další instituce?
Přibližně 1-2x týdně. Například za poslední dva týdny jsme celkem čtyřikrát kontaktovali další instituce s cílem poskytnout klientům akutní pomoc. Dvakrát jsme volali na ZZS v případě předávkování léky a závažných zdravotních potíží. Dvakrát jsme předávali informace o dětech pracovnicím orgánů sociálněprávní ochrany dětí v případě útěku z domova a v případě týrání od matky a otčíma.
Znamená to, že linka zvoní nepřetržitě?
Spíše zaznamenáváme vlny hovorů v závislosti na školní docházce. Telefony se tedy rozezní vždy o přestávkách, nejvyšší špička je kolem 14. – 16. hodiny. V tuto dobu se bohužel ne každé dítě dovolá. Noční směny pak patří mezi nejklidnější. Od roku 1994, kdy byla Linka založena, jsme přijali už víc než milion hovorů.
Kdo na Lince bezpečí pracuje?
Službu poradenství Linky bezpečí pro děti a mladé lidi do 26 let zajišťuje celkem 80 konzultantů, kteří se střídají v 4hodinovém provozu. To znamená, že v jednu chvíli je na telefonu dostupných až 7 konzultantů, a to nonstop, tedy ve dne, v noci, i na Štědrý den. Provoz Linky bezpečí je v rukou zhruba 10 osob, které se starají o organizaci směn konzultantů, jejich vzdělávání a psychohygienu. Neméně důležití jsou lidé spravující chat a e-mailovou poradnu. Významnou součást týmu dále představují pracovníci Rodičovské linky, která je dostupná nejen rodičům, ale všem dospělým se starostí o dítě včetně pedagogů.
Zmiňovala jste i Rodičovskou linku, o jakou službu se jedná?
Na Rodičovské lince pracují vysoce kvalifikovaní odborníci, často se soukromou psychologickou praxí. Pomáhají rodičům zvládat stresující a tíživé situace se svými dětmi nebo dětmi ve svém okolí. Služba je dostupná v pondělí až čtvrtek od 13 do 19 hodin a v pátek od 9 do 15 na telefonním čísle 840 111 234. Ceny jsou 1,60 Kč/min. z O2, 4,80 Kč/min z T-mobile a 5,59 Kč/min z Vodafone. Případně na čísle 606 021 021 ze sítě O2. Pomoci se také dopíšete na e-mailu pomoc@rodicovskalinka.cz.
Do jaké míry stát financuje Linku bezpečí?
Stát pokrývá zhruba polovinu našeho rozpočtu, tedy 12 mil. Kč. Druhou polovinu si musíme každý rok shánět sami. Cest je několik, základní kategorie jsou generální partneři, hlavní partneři, střední a menší firmy. Díky individuálním dárcům získáme přibližně 300 000 Kč, což představuje 1-2 % rozpočtu.
Jak může široká veřejnost podpořit provoz Linky bezpečí?
Způsobů je několik, jsme vděčni za finanční i nefinanční dary. Lidé mohou přispívat ve prospěch našeho transparentního účtu 3856680/0300, a to jednorázově nebo trvalým příkazem. Pro představu darem 500 Kč pomůžete šesti dětem. Malé částky lze zasílat i pomocí telefonu, dárcovská SMS ve tvaru DMS LINKABEZPECI zaslaná na číslo 87 777 stojí 30 Kč. Vážíme si každé pomoci.
V korporátní a podnikatelské sféře jste pracovala 20 let. Co Vás přivedlo do neziskové oblasti?
Ano, je to tak. Mám bohaté zkušenosti z oblasti telekomunikací, posledních pět let jsem pracovala pro marketingovou a obchodní společnost. Rozhodla jsem se posunout do neziskového sektoru, kde svoje zkušenosti mohu nabídnout pro dobrou věc. Chci za sebou vidět výsledky s vyšší morální hodnotou. Jsem hrdá na to, že vedu Neziskovku roku 2015, která si také získala i Cenu veřejnosti.
Co je pro Vás na Lince bezpečí největší výzvou?
S prostředím „nezisku“ se teprve seznamuji, přesto vidím v Lince bezpečí obrovský potenciál. Vnímám dvě významné výzvy. Především motivuji tým k viditelným výsledkům a efektivní spolupráci, momentálně nastavujeme změny ve strategii individuálního a firemního dárcovství. Čímž se dotýkám výzvy druhé, kladu si za cíl najít generálního partnera, který spolu s ostatními pokryje nutné provozní náklady, na něž ze státních dotací již nezbývá.
www.linkabezpeci.cz
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Linka bezpečí
autor: Red