Revoluce na českých dálnicích: D3 nabídne rychlost až 150 km/h. Kdy se dočkáme na Příbramsku?
20. srpna 2025 (09:00)

foto: Ilustrační foto. / Pixabay
Od října se na českých dálnicích začne jezdit až 150 km/h — zatím jen na vybraných úsecích. Prvním testovacím místem bude dálnice D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi. Co tahle novinka znamená pro řidiče z Příbrami? A kdy se podobné změny mohou dotknout i našeho regionu?
Dálnice D3 sice přímo Příbram nezasahuje, ale i místní řidiči ji využívají při cestách do jižních Čech — a právě tam se vyšší rychlost může hodit. Navíc jde o pilotní projekt, který může otevřít dveře dalším úsekům. Některé z nich už míří blíž k našemu regionu.
Na D3 se právě instaluje 42 proměnlivých dopravních značek, které umožní zvýšit rychlost ze současných 130 km/h až na 150 km/h. Značky budou ovládány na dálku Národním dopravním informačním centrem v Ostravě. Rychlost se zvýší jen tehdy, když bude suchá vozovka, dobrá viditelnost a plynulý provoz bez kolon. V zimě se s vyšší rychlostí příliš nepočítá — bezpečnost zůstává prioritou.
Proč právě D3?
Má moderní infrastrukturu, kvalitní povrch a nižší provoz, což z ní dělá ideální kandidáta pro testování. Projekt je součástí vládní novely zákona o provozu na pozemních komunikacích. Zakázku na instalaci značek získalo sdružení Mobility and Intelligence a Značky Morava za více než 54 milionů korun.
Ředitelství silnic a dálnic už plánuje rozšíření systému na další úseky. Konkrétně jde o dálnici D11 mezi Kolínem a Jaroměří, která se už blíží k našemu regionu. Druhý plánovaný úsek, D1 mezi Bělotínem a Bílovcem, se nachází na Moravě, takže pro Příbram zatím příliš relevantní není. Přesto jde o důležitý signál, že se systém může postupně rozšiřovat i do dalších částí republiky.
Zvýšení rychlosti přináší pohodlí, ale zároveň vyvolává otázky bezpečnosti. Odborníci upozorňují, že vyšší rychlost vyžaduje kvalitní technický stav dálnice, disciplinované řidiče a pečlivé vyhodnocování aktuálních podmínek. ŘSD slibuje důkladný monitoring a pravidelné vyhodnocování efektivity i bezpečnosti systému.
Co si o tom myslíte vy? Má vyšší rychlost na dálnicích smysl, nebo spíš zvyšuje riziko nehod? Podělte se o svůj názor v komentářích nebo na sociálních sítích.
Proč právě D3?
Má moderní infrastrukturu, kvalitní povrch a nižší provoz, což z ní dělá ideální kandidáta pro testování. Projekt je součástí vládní novely zákona o provozu na pozemních komunikacích. Zakázku na instalaci značek získalo sdružení Mobility and Intelligence a Značky Morava za více než 54 milionů korun.
Ředitelství silnic a dálnic už plánuje rozšíření systému na další úseky. Konkrétně jde o dálnici D11 mezi Kolínem a Jaroměří, která se už blíží k našemu regionu. Druhý plánovaný úsek, D1 mezi Bělotínem a Bílovcem, se nachází na Moravě, takže pro Příbram zatím příliš relevantní není. Přesto jde o důležitý signál, že se systém může postupně rozšiřovat i do dalších částí republiky.
Zvýšení rychlosti přináší pohodlí, ale zároveň vyvolává otázky bezpečnosti. Odborníci upozorňují, že vyšší rychlost vyžaduje kvalitní technický stav dálnice, disciplinované řidiče a pečlivé vyhodnocování aktuálních podmínek. ŘSD slibuje důkladný monitoring a pravidelné vyhodnocování efektivity i bezpečnosti systému.
Co si o tom myslíte vy? Má vyšší rychlost na dálnicích smysl, nebo spíš zvyšuje riziko nehod? Podělte se o svůj názor v komentářích nebo na sociálních sítích.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
autor: Ludmila Zelenková
Další články









