Rána jsou pod mlžnou peřinou. Myslete, než zapnete mlhovky
18. října 2021 (08:17)
Zimní měsíce se nezadržitelně blíží a v posledních dnech, zejména při ranních teplotách, nezbývá nic jiného, než zapnout mlhová světla. Ta jsou skvělým pomocníkem v nepříjemných povětrnostních podmínkách, ale rovněž se mohou stát naprostým hororem pro protijedoucí řidiče.
Mlhová světla, kterým většina hovorově řekne mlhovky, jsou ideálním osvětlením v případě, že dojde na nepříznivé povětrnostní podmínky. Jedná se o mlhu, sněžení či velmi hustý déšť. Je ale rozhodně dobré vědět, že takových případů bývá do roka v podstatě jen několik. Rozhodně není dobré mlhovky zapínat jen proto, aby řidič byl na silnici takzvaně vidět.
Buďte ohleduplní k ostatním!
Rozsvícené zadní mlhovky jsou velmi ostrým světlem a jsou naprosto nevhodné do běžného provozu. Řidič jedoucí za vozidlem může ztratit pozornost tím, že se zrakem světlu vyhýbá a rovněž si nemusí všimnout situace, kdy se rozsvítí i brzdová světla. Totéž platí pro přední mlhovky, ty naopak oslňují protijedoucí řidiče.
Rozsvícené zadní mlhovky jsou velmi ostrým světlem a jsou naprosto nevhodné do běžného provozu. Řidič jedoucí za vozidlem může ztratit pozornost tím, že se zrakem světlu vyhýbá a rovněž si nemusí všimnout situace, kdy se rozsvítí i brzdová světla. Totéž platí pro přední mlhovky, ty naopak oslňují protijedoucí řidiče.
V městské zástavbě je toto svícení více než nevhodné za běžných podmínek
Světla mlhovek jsou intenzivnější a nejen, že jsou pro ostatní nepříjemná, ale mohou být nebezpečná tím, že kvůli ostrému světlu přehlédnou řidiči jiné auto bez mlhovek nebo třeba špatně osvětleného cyklistu či chodce. Nejhorší jsou na mokré silnici, kde se výkonnější světla mlhovek odrážejí. Ve městě a pomalém provozu, pokud není vážně hustá mlha s dohledností pod 50 metrů, i zadní mlhovku vypněte.
Zákon číslo 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích stanovuje užití zcela jasně: Přední mlhová světla smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní mlhová světla musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. Rozdíl mezi používáním předních a zadních mlhovek je tedy patrný – přední použít "smí", zadní "musí".
Světla mlhovek jsou intenzivnější a nejen, že jsou pro ostatní nepříjemná, ale mohou být nebezpečná tím, že kvůli ostrému světlu přehlédnou řidiči jiné auto bez mlhovek nebo třeba špatně osvětleného cyklistu či chodce. Nejhorší jsou na mokré silnici, kde se výkonnější světla mlhovek odrážejí. Ve městě a pomalém provozu, pokud není vážně hustá mlha s dohledností pod 50 metrů, i zadní mlhovku vypněte.
Zákon číslo 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích stanovuje užití zcela jasně: Přední mlhová světla smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní mlhová světla musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. Rozdíl mezi používáním předních a zadních mlhovek je tedy patrný – přední použít "smí", zadní "musí".
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Jakub Pečenka