První školní den je tady, představovat se budou nejen prvňáčci, ale i někteří ředitelé. O základní škole ve Školní ulici s ředitelkou Ing. Klárou Karlíkovou
ROZHOVOR
3. září 2018 (06:07)
V základní škole ve Školní ulici během prázdnin vystřídala Mgr. Křápkovou na ředitelském postu Ing. Klára Karlíková
Tak dnes opět do školy. Školáci si budou muset znovu zvyknout na školní životní rytmus a zařadit do svého denního režimu především plnění povinností. Na některých školách se budou sžívat také s novým vedením. Například v základní škole ve Školní ulici během prázdnin vystřídala Mgr. Křápkovou na ředitelském postu Ing. Klára Karlíková, které jsme se zeptali, co ji motivovalo k přihlášení do konkurzu i jaké novinky mohou rodiče i děti očekávat.
Co Vás motivovalo k absolvování konkurzu a ucházení se o post ředitele?
Potřeba změny. Je to podobné jako ve sportu – nový trenér přinese do týmu jinou energii a koncepci.Chci zúročit své ekonomické a pedagogické vzdělání, manažerské zkušenosti z podnikatelské sféry a praxi za katedrou. V neposlední řadě mě motivovali kolegové, kteří mě k účasti v konkurzním řízení vyzvali.
Můžete krátce popsat, co obsahovala Vaše vize ohledně dalšího chodu a rozvoje školy, s kterou jste předstoupila před komisi?
Mou snahou je, aby žáci, rodiče i zaměstnanci školu měli za vlastní, cítili se v ní dobře a byli na ni hrdí. Budeme výrazně podporovat výuku jazyků, máme skvělé zázemí pro sportovní aktivity. Chci, abychom moderní formou děti dobře připravili na život i další studium a v Příbrami se to o nás vědělo.
Má ZŠ Školní nějaké bolavé místo, které potřebuje přednostní řešení?
Naše bolavé místo se neliší od většiny škol – potřeba investic a napjatý mzdový rozpočet. Po odchodu Mgr. Havlíčka jsem se proto rozhodla neobsazovat pozici třetího zástupce ředitele a jeho práci rozdělit mezi vedení a další zaměstnance školy.
Jsou oblasti, za které byste bývalé vedení školy pochválila?
Ano, jsou. Škola je veřejností vnímána pozitivně, každoročně pořádáme řadu již tradičních akcí. Nabídka kroužků pro děti je široká. A stačí se podívat na krásný areál školy či nová okna na všech budovách. Za to patří bývalému vedení poděkování.
Jaké jsou plány na tento školní rok? Máte nová okna, bude se dále rekonstruovat?
Potřeba investic je značná. Plánujeme nové rychlejší internetové připojení v pavilonu prvního stupně a rekonstruujeme sociální zařízení. Hned v přípravném týdnu jsme řešili havárii na vodovodních rozvodech. V blízké budoucnosti se musíme zaměřit na stoupačky, které jsou ve velmi špatném stavu a pozornost si zasluhuje i osvětlení ve třídách a otopná soustava.
Nastanou nějaké změny v režimu, které by se nějakým způsobem dotkly rodičů a dětí?
Nadále nabízíme stejný školní vzdělávací program, družinu pro děti z prvního stupně,
širokou nabídku zájmových kroužků. A jako bonus pobočku Knihovny Jana Drdy přímo v budově školy.
Co se týče vzdělávací oblasti, zásadní změny nepovažuji za nutné. Z mého pohledu jsou největším bohatstvím naší školy schopní a kreativní učitelé, kteří do své práce dávají plno energie a nápadů. Postupně chceme s kolegy více zapojit projektové vyučování a další moderní metody výuky. První celoškolní projektový den chystáme hned v říjnu k oslavám výročí ČSR.
Škola měla vždy velký potenciál, co se sportovního zázemí týče, dnes velké atletické hřiště působí hodně zanedbaně, máte s ním nějaké plány?
Ano, tuto otázku chci otevřít na jednání se zástupci města. Zmiňované hřiště za školou má velký potenciál a potřebu jeho obnovy jsem uváděla i ve své koncepci rozvoje školy. Ve městě vyrostlo mnoho hracích ploch pro nejmenší děti, starším dětem a mládeži ale zůstáváme dlužni.
Žáci mají mnoho úspěchů a právě i v atletických závodech, bohužel atletické třídy se pokud vím na této – dříve sportovní – škole již nevyskytují. Chystá se např. návrat k této tradici bývalé 7. ZŠ?
Ze strany veřejnosti v tuto chvíli nevnímám výraznou poptávku po atletických třídách. Skvělé sportovní zázemí využíváme v běžné výuce. Na druhém stupni mají žáci dokonce o hodinu tělocviku týdně více a pestrá je i nabídka sportovních kroužků. Domnívám se, že úkolem školy je zejména vzdělávat a připravovat na další studia. Chci podporovat výuku cizích jazyků, rozšířit nabídku druhého cizího jazyka.
Máte nějaké specifikum ve výuce cizích jazyků již nyní?
Anglický jazyk vyučujeme již v první a druhé třídě známou zážitkovou metodou Helen Doron. Od třetí třídy mají žáci tři hodiny týdně, na druhém stupni jim nabízíme volitelný předmět Konverzace v anglickém jazyce. Velkou radost nám dělají děti, které se v hojném počtu zúčastňují každoroční Konverzační soutěže. A letos již třetím rokem nabízíme přípravné kurzy k mezinárodně uznávaným zkouškám Cambridge English. Zkušební komisaři jezdí v červnu k nám do školy a dětem odpadá nutnost cestování do Prahy. Naše děti jsou velmi úspěšné, což nás skutečně těší.
Jaký druhý cizí jazyk vaše škola nabízí?
Od sedmé třídy vyučujeme němčinu. Spolupracujeme s partnerskou školou ve Freibergu, naši žáci využívají svoje jazykové znalosti při setkáváních s německými vrstevníky a mají možnost nahlédnout do jejich systému výuky i mimoškolního života. V příštích letech bych chtěla nabídku dalších cizích jazyků rozšířit.
Před čtyřmi roky se na škole začalo s výukou psaní metodou Comenia Script, můžete přiblížit čtenářům, o co se jedná a lze již nějakým způsobem zhodnotit výsledky? Jaký je váš postoj k této výuce?
Jedná se o jednodušší typ písma inspirovaný písmem tiskacím. Velký přínos má zejména pro děti dysgrafické či dyslektické, které u klasického krasopisu často nedoplňovaly diakritická znaménka. Ale i ostatní děti a jejich rodiče si písmo získalo – děti píší úhledně i dostatečně rychle. Naše klasické jednotažné písmo žáci bez problémů přečtou, takže dopis od babičky nezůstane „zašifrovaný“. Celkově si myslím, že plusy převažují nad případnými nevýhodami.
Co byste chtěla říct závěrem?
Chtěla bych popřát všem žákům úspěšný školní rok, prima partu ve třídě a skvělé, podporující učitele. A rodičům a kantorům pevné nervy a hodně energie.
Co Vás motivovalo k absolvování konkurzu a ucházení se o post ředitele?
Potřeba změny. Je to podobné jako ve sportu – nový trenér přinese do týmu jinou energii a koncepci.Chci zúročit své ekonomické a pedagogické vzdělání, manažerské zkušenosti z podnikatelské sféry a praxi za katedrou. V neposlední řadě mě motivovali kolegové, kteří mě k účasti v konkurzním řízení vyzvali.
Můžete krátce popsat, co obsahovala Vaše vize ohledně dalšího chodu a rozvoje školy, s kterou jste předstoupila před komisi?
Mou snahou je, aby žáci, rodiče i zaměstnanci školu měli za vlastní, cítili se v ní dobře a byli na ni hrdí. Budeme výrazně podporovat výuku jazyků, máme skvělé zázemí pro sportovní aktivity. Chci, abychom moderní formou děti dobře připravili na život i další studium a v Příbrami se to o nás vědělo.
Má ZŠ Školní nějaké bolavé místo, které potřebuje přednostní řešení?
Naše bolavé místo se neliší od většiny škol – potřeba investic a napjatý mzdový rozpočet. Po odchodu Mgr. Havlíčka jsem se proto rozhodla neobsazovat pozici třetího zástupce ředitele a jeho práci rozdělit mezi vedení a další zaměstnance školy.
Jsou oblasti, za které byste bývalé vedení školy pochválila?
Ano, jsou. Škola je veřejností vnímána pozitivně, každoročně pořádáme řadu již tradičních akcí. Nabídka kroužků pro děti je široká. A stačí se podívat na krásný areál školy či nová okna na všech budovách. Za to patří bývalému vedení poděkování.
Jaké jsou plány na tento školní rok? Máte nová okna, bude se dále rekonstruovat?
Potřeba investic je značná. Plánujeme nové rychlejší internetové připojení v pavilonu prvního stupně a rekonstruujeme sociální zařízení. Hned v přípravném týdnu jsme řešili havárii na vodovodních rozvodech. V blízké budoucnosti se musíme zaměřit na stoupačky, které jsou ve velmi špatném stavu a pozornost si zasluhuje i osvětlení ve třídách a otopná soustava.
Nastanou nějaké změny v režimu, které by se nějakým způsobem dotkly rodičů a dětí?
Nadále nabízíme stejný školní vzdělávací program, družinu pro děti z prvního stupně,
širokou nabídku zájmových kroužků. A jako bonus pobočku Knihovny Jana Drdy přímo v budově školy.
Co se týče vzdělávací oblasti, zásadní změny nepovažuji za nutné. Z mého pohledu jsou největším bohatstvím naší školy schopní a kreativní učitelé, kteří do své práce dávají plno energie a nápadů. Postupně chceme s kolegy více zapojit projektové vyučování a další moderní metody výuky. První celoškolní projektový den chystáme hned v říjnu k oslavám výročí ČSR.
Škola měla vždy velký potenciál, co se sportovního zázemí týče, dnes velké atletické hřiště působí hodně zanedbaně, máte s ním nějaké plány?
Ano, tuto otázku chci otevřít na jednání se zástupci města. Zmiňované hřiště za školou má velký potenciál a potřebu jeho obnovy jsem uváděla i ve své koncepci rozvoje školy. Ve městě vyrostlo mnoho hracích ploch pro nejmenší děti, starším dětem a mládeži ale zůstáváme dlužni.
Žáci mají mnoho úspěchů a právě i v atletických závodech, bohužel atletické třídy se pokud vím na této – dříve sportovní – škole již nevyskytují. Chystá se např. návrat k této tradici bývalé 7. ZŠ?
Ze strany veřejnosti v tuto chvíli nevnímám výraznou poptávku po atletických třídách. Skvělé sportovní zázemí využíváme v běžné výuce. Na druhém stupni mají žáci dokonce o hodinu tělocviku týdně více a pestrá je i nabídka sportovních kroužků. Domnívám se, že úkolem školy je zejména vzdělávat a připravovat na další studia. Chci podporovat výuku cizích jazyků, rozšířit nabídku druhého cizího jazyka.
Máte nějaké specifikum ve výuce cizích jazyků již nyní?
Anglický jazyk vyučujeme již v první a druhé třídě známou zážitkovou metodou Helen Doron. Od třetí třídy mají žáci tři hodiny týdně, na druhém stupni jim nabízíme volitelný předmět Konverzace v anglickém jazyce. Velkou radost nám dělají děti, které se v hojném počtu zúčastňují každoroční Konverzační soutěže. A letos již třetím rokem nabízíme přípravné kurzy k mezinárodně uznávaným zkouškám Cambridge English. Zkušební komisaři jezdí v červnu k nám do školy a dětem odpadá nutnost cestování do Prahy. Naše děti jsou velmi úspěšné, což nás skutečně těší.
Jaký druhý cizí jazyk vaše škola nabízí?
Od sedmé třídy vyučujeme němčinu. Spolupracujeme s partnerskou školou ve Freibergu, naši žáci využívají svoje jazykové znalosti při setkáváních s německými vrstevníky a mají možnost nahlédnout do jejich systému výuky i mimoškolního života. V příštích letech bych chtěla nabídku dalších cizích jazyků rozšířit.
Před čtyřmi roky se na škole začalo s výukou psaní metodou Comenia Script, můžete přiblížit čtenářům, o co se jedná a lze již nějakým způsobem zhodnotit výsledky? Jaký je váš postoj k této výuce?
Jedná se o jednodušší typ písma inspirovaný písmem tiskacím. Velký přínos má zejména pro děti dysgrafické či dyslektické, které u klasického krasopisu často nedoplňovaly diakritická znaménka. Ale i ostatní děti a jejich rodiče si písmo získalo – děti píší úhledně i dostatečně rychle. Naše klasické jednotažné písmo žáci bez problémů přečtou, takže dopis od babičky nezůstane „zašifrovaný“. Celkově si myslím, že plusy převažují nad případnými nevýhodami.
Co byste chtěla říct závěrem?
Chtěla bych popřát všem žákům úspěšný školní rok, prima partu ve třídě a skvělé, podporující učitele. A rodičům a kantorům pevné nervy a hodně energie.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: jk