Prodloužení D4 se prodraží, jaké nastaly komplikace?
6. ledna 2017 (06:35)
foto: pribram.cz
Na samotné stavbě prodloužení se kromě těžké techniky podílí zhruba 50 až 100 lidí.
Jak jsme vás již informovali, zprovoznění prodlužovaného úseku dálnice D4 se odkládá až na září tohoto roku, stavba pak bude kompletně předána v únoru 2018. Společně s tím je již dnes jisté, že cena, kterou nabídla společnost Skanska (417 milionů), se navýší. Jaké jsou důvody?
„Podílí se na tom spousta faktorů, za jeden z rozhodujících považuji, že právě v oblasti Bytízu jdeme koridorem bývalé těžby, kdy se příliš nedbalo na to, co kde je. Překládáme třeba vodovod o 800 metrů a podobně,“ sdělil našemu portálu Ing. Jan Paclík, který je hlavním technickým dozorem stavby.
Další překážkou jsou například staré panely pod vozovkou, které se musely odstranit, nebo fakt, že haldovinu, která se pro stavbu odebírá, musí nejprve třídit specializovaná firma.
Například na Hájích se prováděla přeložka surové vody, která se ve finále prodražila zhruba o 2 miliony, protože byl v nákresech špatně zadaný konec přeložky. Projekt vznikal už v roce 1994 a od té doby neproběhl nový dendrologický průzkum a i stromy, které musely být kvůli stavbě pokáceny, byly nyní mnohem větší.
Problémem jsou černé skládky nebo cesta k věznici
Podle Paclíka jsou jedním z problémů při stavbách i černé skládky. Těch je překvapivě velké množství. Jedná se například i o nebezpečný odpad, eternity a další materiály. Skládky se tak musí nejen odvážet, ale i sanovat.
Problém byl i ve výběrových řízeních. Při předání stavby se zjistilo, že objednatel neprovedl některé přeložky, u kterých se navíc muselo znovu uskutečnit výběrové řízení, které práce o několik měsíců posunulo. V průběhu roku 2015 při detailním projektování se pak zjistilo, že kvůli přeložce vodovodů se musí zavřít cesta k Věznici Příbram na Bytíze. Práce tak byly opožděny i o dobu, než se vyřídilo povolení a výběrové řízení kvůli vybudování náhradní cesty.
Prodloužení D4 by mělo plnit účel obchvatu Dubence. Nahradí také některé rizikové křižovatky s větším výskytem nehod. Nezanedbatelným důvodem je také zvýšení kapacity silnice, která vede z Prahy přes Příbram a Strakonice až do Německa. Podle prognóz by navíc v roce 2040 měl být v tomto úseku téměř dvojnásobný provoz. Celkově zbývá dodělat úseky v délce 36 kilometrů. Tehdejší rychlostní silnice R4 (dnes D4) se začala budovat v roce 1969, do Skalky u Příbrami vedla v roce 1989.
Tip redakce: Na průběh stavby jsme se před nedávnem podívali. Článek s videem a fotogalerií najdete ZDE.
„Podílí se na tom spousta faktorů, za jeden z rozhodujících považuji, že právě v oblasti Bytízu jdeme koridorem bývalé těžby, kdy se příliš nedbalo na to, co kde je. Překládáme třeba vodovod o 800 metrů a podobně,“ sdělil našemu portálu Ing. Jan Paclík, který je hlavním technickým dozorem stavby.
Další překážkou jsou například staré panely pod vozovkou, které se musely odstranit, nebo fakt, že haldovinu, která se pro stavbu odebírá, musí nejprve třídit specializovaná firma.
Například na Hájích se prováděla přeložka surové vody, která se ve finále prodražila zhruba o 2 miliony, protože byl v nákresech špatně zadaný konec přeložky. Projekt vznikal už v roce 1994 a od té doby neproběhl nový dendrologický průzkum a i stromy, které musely být kvůli stavbě pokáceny, byly nyní mnohem větší.
Problémem jsou černé skládky nebo cesta k věznici
Podle Paclíka jsou jedním z problémů při stavbách i černé skládky. Těch je překvapivě velké množství. Jedná se například i o nebezpečný odpad, eternity a další materiály. Skládky se tak musí nejen odvážet, ale i sanovat.
Problém byl i ve výběrových řízeních. Při předání stavby se zjistilo, že objednatel neprovedl některé přeložky, u kterých se navíc muselo znovu uskutečnit výběrové řízení, které práce o několik měsíců posunulo. V průběhu roku 2015 při detailním projektování se pak zjistilo, že kvůli přeložce vodovodů se musí zavřít cesta k Věznici Příbram na Bytíze. Práce tak byly opožděny i o dobu, než se vyřídilo povolení a výběrové řízení kvůli vybudování náhradní cesty.
Prodloužení D4 by mělo plnit účel obchvatu Dubence. Nahradí také některé rizikové křižovatky s větším výskytem nehod. Nezanedbatelným důvodem je také zvýšení kapacity silnice, která vede z Prahy přes Příbram a Strakonice až do Německa. Podle prognóz by navíc v roce 2040 měl být v tomto úseku téměř dvojnásobný provoz. Celkově zbývá dodělat úseky v délce 36 kilometrů. Tehdejší rychlostní silnice R4 (dnes D4) se začala budovat v roce 1969, do Skalky u Příbrami vedla v roce 1989.
Tip redakce: Na průběh stavby jsme se před nedávnem podívali. Článek s videem a fotogalerií najdete ZDE.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: MJ