Příbramský Picasso se na závodní trati pere o každý centimetr
ROZHOVOR
23. července 2018 (17:45)
Šestatřicetiletý David Šinágl alias Picasso, pracuje jako technik. O víkendech brázdí tratě po celé České Republice na své čtyřkolce a nedá na ni dopustit. A jak on sám říká, „na koníčky moc času nezbývá, ale občas si udělám čas a zajedu na ryby.“
Jak se jmenují závody, které jezdíš a jak to probíhá?
„Quad cross je závod čtyřkolek, který má stejná pravidla jako Motokros. Závod startuje až 30 jezdců hromadně. Jede se 20 minut + 2 kola. Jedou se dvě rozjížďky. Tomu předchází trénink a kvalifikace.“
Popiš nám vlastně svoje první krůčky k tomuto sportu?
„Již od dětství jsem se pohyboval na obdobných závodech, kde jsem doprovázel tátu, který dělal mechanika několikanásobnému mistru ČR v sidecarcrossu Evženu Kamenárovi. Sám jsem jako dítě jezdil bmx, avšak do doby, než jsem se začal zajímat o holky. (smích) Na čtyřkolku jsem si poprvé sedl před třemi roky, díky tátovi, který ji měl. Později jsme pořídili i druhou, a začali spolu jezdit po lese, jen tak pro zábavu. To nás ale nenadchlo a tak, jsme vyrazili zkusit jezdit na tratích. První naše závody byly na Handy Cupu v Dražeticích. Oba jsme závodům propadli. Po pár šťouchnutích od závodníka Jendy Záchy, jsme vloni vyrazili i na první Mezinárodní Mistrovství České Republiky ve Stříbře.“
„Quad cross je závod čtyřkolek, který má stejná pravidla jako Motokros. Závod startuje až 30 jezdců hromadně. Jede se 20 minut + 2 kola. Jedou se dvě rozjížďky. Tomu předchází trénink a kvalifikace.“
Popiš nám vlastně svoje první krůčky k tomuto sportu?
„Již od dětství jsem se pohyboval na obdobných závodech, kde jsem doprovázel tátu, který dělal mechanika několikanásobnému mistru ČR v sidecarcrossu Evženu Kamenárovi. Sám jsem jako dítě jezdil bmx, avšak do doby, než jsem se začal zajímat o holky. (smích) Na čtyřkolku jsem si poprvé sedl před třemi roky, díky tátovi, který ji měl. Později jsme pořídili i druhou, a začali spolu jezdit po lese, jen tak pro zábavu. To nás ale nenadchlo a tak, jsme vyrazili zkusit jezdit na tratích. První naše závody byly na Handy Cupu v Dražeticích. Oba jsme závodům propadli. Po pár šťouchnutích od závodníka Jendy Záchy, jsme vloni vyrazili i na první Mezinárodní Mistrovství České Republiky ve Stříbře.“
Na jaké čtyřkolce jezdíš a co tvá originální přezdívka?
„Sedlám stroj Suzuki LTR 470 a jsem s ním nadmíru spokojený. Má přezdívka Picasso? Ta nevznikla díky tomu, že bych uměl malovat. (smích) Na zádech i čtyřkolce vozím své oblíbené číslo 23.“
Jaké vybavení potřebuješ?
„Kdybych měl popsat vše, co na sobě mám, tak bychom tu byli do zítra. Proto to zkrátím jen na to nejdůležitější a to je pro mne helma, brýle, ortézy kolen a boty. A čtyřkolka? Ta snad potřebuje celé vybavení z dílny. Potřeba je spousta nářadí, náhradní díly, pohonné hmoty, atp.“
Ty vlastně jezdíš po celé ČR. Kam všude se podíváš?
„Jsem účastník Mezinárodního Mistrovství České Republiky a Handy Cupu a tudíž se závody konají po celé republice a na Moravě. Byl jsem se podívat v Mohelnici na Moravě a sám jsem závodil ve Stříbře u Plzně a v Dalečíně na Vysočině. MMČR se však jezdí i např. v Petrovicích u Karviné, kam jsem se letos bohužel nedostal.“
Závodí se především víkendy. Jak snáší rodina, že jsi pryč, fandí ti?
„Když je to možné, tak jezdí se mnou. Občas to však nevyjde, a tak fandí alespoň z domova na dálku. Tudíž ano, mám doma svůj vlastní Fan Klub.“
A co příbramští fanoušci, jezdí s tebou na závody?
„Na závody za mnou a celým týmem jezdí fandové nejen z Příbrami, ale z celé ČR. Nevím, jestli je to přímo vlastní Fan Klub, ale je to banda přátel, kteří cestují desítky kilometrů, aby nás mohli vidět závodit.“
Kde trénuješ a jak často?
„Trénuji hlavně tam, kde se zrovna dá a kam nás pustí. Čtyřkolky nejsou pro majitele tratí a jezdců na sólech, příliš v oblibě. V okolí Příbrami je několik pěkných tratí, kde máme možnost trénovat, zdokonalovat se a toho si samozřejmě vážíme. Trénuji převážně s tátou a s týmovým kolegou a kamarádem Zdeňkem Poláčkem, který je nejúspěšnějším českým jezdcem. To mne samozřejmě motivuje a zlepšuje můj výkon.“
„Sedlám stroj Suzuki LTR 470 a jsem s ním nadmíru spokojený. Má přezdívka Picasso? Ta nevznikla díky tomu, že bych uměl malovat. (smích) Na zádech i čtyřkolce vozím své oblíbené číslo 23.“
Jaké vybavení potřebuješ?
„Kdybych měl popsat vše, co na sobě mám, tak bychom tu byli do zítra. Proto to zkrátím jen na to nejdůležitější a to je pro mne helma, brýle, ortézy kolen a boty. A čtyřkolka? Ta snad potřebuje celé vybavení z dílny. Potřeba je spousta nářadí, náhradní díly, pohonné hmoty, atp.“
Ty vlastně jezdíš po celé ČR. Kam všude se podíváš?
„Jsem účastník Mezinárodního Mistrovství České Republiky a Handy Cupu a tudíž se závody konají po celé republice a na Moravě. Byl jsem se podívat v Mohelnici na Moravě a sám jsem závodil ve Stříbře u Plzně a v Dalečíně na Vysočině. MMČR se však jezdí i např. v Petrovicích u Karviné, kam jsem se letos bohužel nedostal.“
Závodí se především víkendy. Jak snáší rodina, že jsi pryč, fandí ti?
„Když je to možné, tak jezdí se mnou. Občas to však nevyjde, a tak fandí alespoň z domova na dálku. Tudíž ano, mám doma svůj vlastní Fan Klub.“
A co příbramští fanoušci, jezdí s tebou na závody?
„Na závody za mnou a celým týmem jezdí fandové nejen z Příbrami, ale z celé ČR. Nevím, jestli je to přímo vlastní Fan Klub, ale je to banda přátel, kteří cestují desítky kilometrů, aby nás mohli vidět závodit.“
Kde trénuješ a jak často?
„Trénuji hlavně tam, kde se zrovna dá a kam nás pustí. Čtyřkolky nejsou pro majitele tratí a jezdců na sólech, příliš v oblibě. V okolí Příbrami je několik pěkných tratí, kde máme možnost trénovat, zdokonalovat se a toho si samozřejmě vážíme. Trénuji převážně s tátou a s týmovým kolegou a kamarádem Zdeňkem Poláčkem, který je nejúspěšnějším českým jezdcem. To mne samozřejmě motivuje a zlepšuje můj výkon.“
Finančně to nebude určitě také levná záležitost. Jak se to dá zvládnout ukočírovat, kdo ti pomáhá?
„V první řadě mi pomáhá táta, bez kterého bych opravdu jezdit a ani závodit nemohl. Dále mi pak pomáhají sponzoři našeho týmu SiX-3 SSW Czech Racing Team. Mezi ty hlavní patří SSW, který nám dodává závodní dresy a týmové oblečení, Multi Air dodávající vzduchové filtry a oleje a spolupracujeme také s týmem Ollie Roučkové.“
Tenhle sport je nebezpečný na zranění. Určitě už jsi nějaké prodělal?
„Jak se říká, kdo nepadá, nezrychluje a jezdí pod své možnosti. Já jsem již prodělal ošklivou zlomeninu klíční kosti, která mne vyřadila z loňské sezóny.“
Z kolik členů se skládá tvůj tým?
„Celý tým má nespočet lidí, kteří se starají o vše potřebné, od mechaniků, kteří stroje připravují až po ženy, které se o nás na závodech starají jako doma. Mezi mé týmové kolegy patří: můj táta Milan Šinágl, Niki Opatřilová, Pavel Kozák, Jiří Furbach, Lukáš Procházka a Zdeněk Poláček.“
Taktika se nacvičuje třeba ve fotbale, máš určenou nějakou svoji taktiku do závodů?
„Má taktika je hlavně ve zdraví dojet do cíle, bez závady a újmy na zdraví. Ne vždy se mi to však podaří…“
Na co jsi v kariéře nejvíce pyšný?
„Největší úspěch je pro mne každé zrychlení a dokončení závodu. Jinak z důvodu teprve začínající kariéry moc úspěchů nemám. Vloni jsem dojel celkově druhý v seriálu Handy Cup.“
„V první řadě mi pomáhá táta, bez kterého bych opravdu jezdit a ani závodit nemohl. Dále mi pak pomáhají sponzoři našeho týmu SiX-3 SSW Czech Racing Team. Mezi ty hlavní patří SSW, který nám dodává závodní dresy a týmové oblečení, Multi Air dodávající vzduchové filtry a oleje a spolupracujeme také s týmem Ollie Roučkové.“
Tenhle sport je nebezpečný na zranění. Určitě už jsi nějaké prodělal?
„Jak se říká, kdo nepadá, nezrychluje a jezdí pod své možnosti. Já jsem již prodělal ošklivou zlomeninu klíční kosti, která mne vyřadila z loňské sezóny.“
Z kolik členů se skládá tvůj tým?
„Celý tým má nespočet lidí, kteří se starají o vše potřebné, od mechaniků, kteří stroje připravují až po ženy, které se o nás na závodech starají jako doma. Mezi mé týmové kolegy patří: můj táta Milan Šinágl, Niki Opatřilová, Pavel Kozák, Jiří Furbach, Lukáš Procházka a Zdeněk Poláček.“
Taktika se nacvičuje třeba ve fotbale, máš určenou nějakou svoji taktiku do závodů?
„Má taktika je hlavně ve zdraví dojet do cíle, bez závady a újmy na zdraví. Ne vždy se mi to však podaří…“
Na co jsi v kariéře nejvíce pyšný?
„Největší úspěch je pro mne každé zrychlení a dokončení závodu. Jinak z důvodu teprve začínající kariéry moc úspěchů nemám. Vloni jsem dojel celkově druhý v seriálu Handy Cup.“
Do kdy budeš chtít závodit a máš třeba chuť zkusit ještě jiné sporty na jiném stroji?
„Dokud to jen půjde a bude to finančně i zdravotně možné. Vzorem je pro mne táta, který ve svých 60 letech stále dokazuje, že věk je jen číslo.“
Já vím, že máš syna, půjde v tvých stopách?
„Můj malý závodník se jmenuje Maxík. Jsou mu 4 roky. Byl bych rád, kdyby tomu tak bylo, ale nebudu ho do ničeho nutit! Momentálně má svůj stroj, který sklidil obří úspěch na akci Legendy, kde se stal středem našeho týmu.“
„Dokud to jen půjde a bude to finančně i zdravotně možné. Vzorem je pro mne táta, který ve svých 60 letech stále dokazuje, že věk je jen číslo.“
Já vím, že máš syna, půjde v tvých stopách?
„Můj malý závodník se jmenuje Maxík. Jsou mu 4 roky. Byl bych rád, kdyby tomu tak bylo, ale nebudu ho do ničeho nutit! Momentálně má svůj stroj, který sklidil obří úspěch na akci Legendy, kde se stal středem našeho týmu.“
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: daš, foto: Zdeněk Růžička, Tomáš Tichý