Příbramské divadlo čeká poslední premiéra roku. V akční komedii herci slaňují z jevištní lávky
10. prosince 2024 (14:00)
foto: Divadlo A. Dvořáka Příbram
„Velká bankovní loupež je nabitá jevištními gagy, což velmi prozkouší herecké dovednosti,“ říká dramaturgyně Divadla A. Dvořáka Příbram Pavlína Schejbalová. Novou inscenaci zhlédnou první diváci ve čtvrtek 12. prosince.
Na závěr roku 2024 přichystalo Divadlo A. Dvořáka Příbram pro diváky bláznivou podívanou. „Bizarní prostředí se budou střídat před vašima očima a překážky, které budou muset herci zdolávat, se zdají nepřekonatelné. Nejde tu jen o banální nástrahy profesionální bankovní ochranky, ale i o takové pasti, jako je sklápěcí postel či větrací šachta,“ představuje v anotaci novou inscenaci Velká bankovní loupež. V premiéře ji divadlo odehraje 12. a 13. prosince, do konce roku pak ještě dvakrát (27. a 30. prosince).
V centru dění je vzácný diamant a půjde o to, zda se ho bance, v níž má zůstat v bezpečí, podaří ochránit. Nebo bude úspěšnější kanadský gang? O poslední premiéře letošního roku více prozrazuje dramaturgyně Divadla A. Dvořáka Příbram Pavlína Schejbalová.
Ke spolupráci na nové hře jste přizvali choreografa Martina Packa, „kouzelníka nejen jevištního pohybu“. Jaké už má se souborem příbramského divadla zkušenosti?
Martin Pacek spolupracuje s režisérem a uměleckým šéfem příbramského divadla Milanem Schejbalem už více než dvacet let, rozumějí si po profesionální i lidské stránce. Martin, stejně jako Milan Schejbal, je docentem pražské DAMU. Takže někteří herci v našem angažmá jsou jeho současní či bývalí studenti, což se týká i Milana Schejbala. Docent Pacek je známý coby náročný a pečlivý choreograf, který hercům a tanečníkům nic neodpustí, ale profesně je velmi posune a myslím, že také lidsky. Jeho humor je nezaměnitelný a kdo za jeho sarkastickou slupkou rozpozná vysokou hladinu člověčenství, ten získá nevídané nové obzory. „Pacek and Schejbal“ jsou zkrátka sehraná dvojka.
Martin Pacek spolupracuje s režisérem a uměleckým šéfem příbramského divadla Milanem Schejbalem už více než dvacet let, rozumějí si po profesionální i lidské stránce. Martin, stejně jako Milan Schejbal, je docentem pražské DAMU. Takže někteří herci v našem angažmá jsou jeho současní či bývalí studenti, což se týká i Milana Schejbala. Docent Pacek je známý coby náročný a pečlivý choreograf, který hercům a tanečníkům nic neodpustí, ale profesně je velmi posune a myslím, že také lidsky. Jeho humor je nezaměnitelný a kdo za jeho sarkastickou slupkou rozpozná vysokou hladinu člověčenství, ten získá nevídané nové obzory. „Pacek and Schejbal“ jsou zkrátka sehraná dvojka.
Velká bankovní loupež je akční komedie. Co herci předvedou na scéně?
Hra je nabitá jevištními gagy, což velmi prozkouší herecké dovednosti. Umění střihu, načasování gagu, pády, rány, kopance... Budou tu i taneční čísla a plazení úzkým prostorem a výjimečná skutečnost – slaňování herců z jevištní lávky. To diváci v posledních desetiletích na příbramském jevišti rozhodně neviděli, vždyť jde o bankovní loupež století. Přijďte se přesvědčit.
Hra je nabitá jevištními gagy, což velmi prozkouší herecké dovednosti. Umění střihu, načasování gagu, pády, rány, kopance... Budou tu i taneční čísla a plazení úzkým prostorem a výjimečná skutečnost – slaňování herců z jevištní lávky. To diváci v posledních desetiletích na příbramském jevišti rozhodně neviděli, vždyť jde o bankovní loupež století. Přijďte se přesvědčit.
Scénu a kostýmy měl na starosti Aleš Valášek, s jeho prací je spojena např. vloni uvedená Past na myši. Jaké zadání dostal pro jejich ztvárnění v nové hře?
Aleš Valášek dostal zadání v podobě mnoha požadavků. Jak komedie vyžaduje, všechno musí „běžet jako na drátkách". Jevištně náročné situace se mění každým okamžikem a výprava má hercům sloužit a pomáhat. Aleš je profesionál a perfekcionista. Věděl, že když potřebujeme lézt potrubím, polezeme potrubím; když má herec dostat holí do hlavy, musí to jít bezpečně; když se má scéna proměňovat před očima diváků, musí to jít hladce a ještě krásně vypadat. Od začátku jsme věděli, že jsme v dobrých rukou mistra oboru. To je ostatně vidět i v Pasti na myši.
Aleš Valášek dostal zadání v podobě mnoha požadavků. Jak komedie vyžaduje, všechno musí „běžet jako na drátkách". Jevištně náročné situace se mění každým okamžikem a výprava má hercům sloužit a pomáhat. Aleš je profesionál a perfekcionista. Věděl, že když potřebujeme lézt potrubím, polezeme potrubím; když má herec dostat holí do hlavy, musí to jít bezpečně; když se má scéna proměňovat před očima diváků, musí to jít hladce a ještě krásně vypadat. Od začátku jsme věděli, že jsme v dobrých rukou mistra oboru. To je ostatně vidět i v Pasti na myši.
Ve hře vystupují desítky postav, 38 z nich hrají čtyři herci. Chápu, že se jako profesionálové zvládnou zhostit i náročnějších úkolů. Ale dokážeme se správně zorientovat i my, diváci?
Rébusy pro diváky určitě nechystáme! Jak říkáte, naši herci jsou profíci a ve spolupráci s celým týmem určitě předvedou neočekávatelné, dokonce se někdy i roztrojí. A reakce diváků nás budou rozhodně zajímat.
Rébusy pro diváky určitě nechystáme! Jak říkáte, naši herci jsou profíci a ve spolupráci s celým týmem určitě předvedou neočekávatelné, dokonce se někdy i roztrojí. A reakce diváků nás budou rozhodně zajímat.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková