Příbramská galerie přeměnila depozitář na expozici virtuální reality
17. prosince 2020 (15:33)
15. prosince se v Galerii Františka Drtikola otevřela nová část galerie - Měkká aréna od Vojtěcha Rady a v sousedních prostorech výstava obrazů Josefa Bolfa Spannungsbogen a Daniela Vlčka The Next Song. Práce obou malířů byly v roce 2015 inspirací pro vznik prvních uměleckých děl ve virtuální realitě v ČR. Měkká aréna nabídne divákům i další díla ve VR, která se budou postupně obměňovat. Vstupné je dočasně za symbolickou jednu korunu. Od 18.12. bude galerie z nařízení vlády zavřena, pokouší se však vyjednat výjimku.
Funkční socha od Vojtěcha Rady slouží jako herna pro prezentaci virtuální reality v současném vizuálním umění, funguje rovněž jako autonomní dílo. Vojtěch Rada zkombinoval princip arény s měkkým útulným pokojíkem. V rolích architekta a sochaře reaguje na poptávku zadavatele – vytvořit nepřehlédnutelný symbolický objekt pro prezentaci nového média. Ovšem v souběžné roli umělce s ironií sobě vlastní navrhl a vlastnoručně postavil Vojtěch Rada z MDF desek, zvukové a drcené pěny, bavlny a kovové konstrukce dílo evokující dort.
foto: ehlová, DiS
V prostorové instalaci tak navazuje na řadu svých digitálních prací, ve kterých problematizuje statut architekta a v použitých materiálech odkazuje na “měkkost” digitálního prostředí. Zároveň je však stále architektem dbalým funkce – měkkým polstrováním chce ochránit diváky oslepené virtuální realitou před nárazem do reálných bariér své sochy.
Výběr vystavených prací Daniela Vlčka a Josefa Bolfa je podřízený dílům ve virtuální realitě Spannungsbogen a The Next Song, po nich je také dvojvýstava pojmenována. Vyškrabávané obrazy autorů se staly inspirací pro vznik uměleckých děl ve virtuální realitě. Bolfovy temné obrazy z prostředí interiérů i exteriérů pražských sídlišť posloužily jako základ pro virtuální realitu Spannungsbogen, na které se Bolf spolu s Vojtěchem Radou v roli 3D architekta podílel v roce 2015 a 2019. Spannungsbogen je jediným českým dílem na mezinárodní výzkumné platformě věnované vizuálnímu umění ve virtuální realitě Radiance.
Vibrující vyškrabávané obrazy Daniela Vlčka a jeho nástěnné malby z Galerie Na shledanou podnítily vznik virtuální reality The Next Song (2015), pohyblivého a pulzujícího černobílého interiéru s tunelem do světa za oponou. Daniel Vlček je spolu s Ewelinou Chiu pod značkou ba:zel také autorem hudby pro Spannugsbogen i Next Song. Josef Bolf je autorem libreta pro Spannungbogen, sám se také ujal hlasového doprovodu. Vzniku Měkké arény předcházel workshop pro děti z příbramských škol, který se konal na jaře 2020.
Vibrující vyškrabávané obrazy Daniela Vlčka a jeho nástěnné malby z Galerie Na shledanou podnítily vznik virtuální reality The Next Song (2015), pohyblivého a pulzujícího černobílého interiéru s tunelem do světa za oponou. Daniel Vlček je spolu s Ewelinou Chiu pod značkou ba:zel také autorem hudby pro Spannugsbogen i Next Song. Josef Bolf je autorem libreta pro Spannungbogen, sám se také ujal hlasového doprovodu. Vzniku Měkké arény předcházel workshop pro děti z příbramských škol, který se konal na jaře 2020.
foto: ehlová, DiS
Ve vestavbě o rozměrech tři krát tři metry bude zařízení na virtuální realitu. Prostor je koncipovaný jako kohoutí aréna a zčásti jako měkký vypolstrovaný pokojík. Divák bude vnímat očima pomocí 3D brýlí, zvuk uslyší z reproduktorů a pohybovat se bude pomocí ručních ovladačů. Po obvodu arény je mantinel, přes který ho budou sledovat další diváci. Uvidí jednání hráče v reálné aréně, ale rovněž budou moci sledovat na monitoru jeho počínání uvnitř digitálního prostředí.
V zahraničí se virtuální realita stává pro autory z oblasti vizuálního nebo filmového umění běžným experimentálním prostředím. Například Mezinárodní filmový festival v Benátkách v roce 2019 vyčlenil virtuální a rozšířené realitě celý ostrov Lazzaretto Vecchio, kde bylo možné zažít ke stovce uměleckých děl ve VR z celého světa. Jednotlivá díla byla prezentována v autonomních stylizovaných kójích, reálné prostředí totiž zesiluje zážitek z virtuální reality. Některá z děl uvedených v Benátkách se v budoucnu stanou dočasnou součástí expozice VR Galerie Františka Drtikola, na výběru dalších prací spolupracujeme s Tinou Sauerleander, německou kurátorkou zaměřenou na digitální média.
Galerie bude podle nařízení vlády od 18. prosince uzavřena, ředitel Jan Freiberg požádá na Ministerstvu kultury o výjimku. „Projekt na stavbu virtuální reality vznikal celý rok. Nejprve se studenty příbramských škol, posléze přímo s architektem Vojtěchem Radou. Výstava je výjimečná. Propojuje české významné malíře s novou technologií, navíc jsme do regionální kampaně věnovali hodně sil a diváci nám během prvních dvou dnů chodí intenzivněji než obvykle. Jsme malá bezpečná galerie, chceme udržet službu, kterou veřejnosti poskytujeme právě v období svátků, neboť v dalším patře galerie vystavujeme oblíbené příbramské betlémy v součinnosti s Hornickým muzeem, které už o výjimku žádalo v rámci kulturních institucí Středočeského kraje.“
V zahraničí se virtuální realita stává pro autory z oblasti vizuálního nebo filmového umění běžným experimentálním prostředím. Například Mezinárodní filmový festival v Benátkách v roce 2019 vyčlenil virtuální a rozšířené realitě celý ostrov Lazzaretto Vecchio, kde bylo možné zažít ke stovce uměleckých děl ve VR z celého světa. Jednotlivá díla byla prezentována v autonomních stylizovaných kójích, reálné prostředí totiž zesiluje zážitek z virtuální reality. Některá z děl uvedených v Benátkách se v budoucnu stanou dočasnou součástí expozice VR Galerie Františka Drtikola, na výběru dalších prací spolupracujeme s Tinou Sauerleander, německou kurátorkou zaměřenou na digitální média.
Galerie bude podle nařízení vlády od 18. prosince uzavřena, ředitel Jan Freiberg požádá na Ministerstvu kultury o výjimku. „Projekt na stavbu virtuální reality vznikal celý rok. Nejprve se studenty příbramských škol, posléze přímo s architektem Vojtěchem Radou. Výstava je výjimečná. Propojuje české významné malíře s novou technologií, navíc jsme do regionální kampaně věnovali hodně sil a diváci nám během prvních dvou dnů chodí intenzivněji než obvykle. Jsme malá bezpečná galerie, chceme udržet službu, kterou veřejnosti poskytujeme právě v období svátků, neboť v dalším patře galerie vystavujeme oblíbené příbramské betlémy v součinnosti s Hornickým muzeem, které už o výjimku žádalo v rámci kulturních institucí Středočeského kraje.“
foto: ehlová, DiS
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Eva Švehlová
DiS
DiS
autor: Jakub Pečenka