Poslanci vrátili do druhého čtení novelu o letištích, týká se i toho u Příbrami
5. února 2017 (16:55)
Poslanci se rozhodli vrátit do druhého čtení vládní novelu zákona o civilním letectví. Chtějí získat čas k tomu, aby ministerstvo dopravy mohlo přijít s návrhem řešení majetkoprávních sporů mezi vlastníky a provozovateli letišť. Některý z poslanců by ho pak předložil jako pozměňovací návrh. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) sice poslance ujišťoval, že ministerstvo přípravu příslušné novely zahájí a do voleb ji Sněmovně předloží, podle některých poslanců se to už ale nestihne.
Vládní novela měla především na základě evropských směrnic přispět k omezení hluku na letištích. Během projednávání se ale projevily spory mezi ministerstvy obrany a dopravy, které se týkaly provozování letišť. Obrana se obávala, že by mohla o část letišť přijít. Ťok naléhal na poslance, aby novelu schválili bez pozměňovacích návrhů, které například umožňovaly vyvlastňovat pozemky, upravovaly definice letišť nebo přistávacích drah. Podpořil jen dva pozměňovací návrhy, a to návrh na zvýšení nejvyšší povolené hmotnosti leteckých modelů a návrh umožňující zaměstnávat piloty na živnostenské oprávnění. Stejné doporučení už dříve vydal poslancům hospodářský výbor.
Vrácení do druhého čtení doporučil již dříve sněmovní výbor pro obranu a dnes návrh zopakoval poslanec ČSSD Antonín Seďa. Zdůvodnil ho tím, že navrhovaná "nulová varianta" nic neřeší a jen odsouvá problém s letišti do budoucna. Podpořili ho i Ivan Gabal (KDU-ČSL) nebo Ivan Adamec (ODS). V debatě zazněly jako příklady letiště Líně a Příbram, o jejichž ztrátu se vedení ministerstva obrany obává.
"Pravdou je, že ministerstvo obrany má strach, že díky stávající podobě legislativy může přijít minimálně o letiště Líně a Příbram, kde nejasné definice dávají letiště do soukromých rukou někoho jiného. Přitom je to strategická infrastruktura klíčová pro naši obranu," řekl ČTK místopředseda hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO).
"Já si myslím, že se tady udělal z komára velbloud," řekl ČTK ministr Ťok. "V případě ohrožení si armáda může ukázat na kterékoli letiště a začít ho provozovat. Takže ten problém, že by armáda měla přijít o letiště, to naprosto odmítám," dodal. Obává se, že v tak krátkém čase do opakování druhého čtení, kdy je možné předkládat pozměňovací návrhy, se toho moc udělat nedá. "Budeme se snažit, ale já se bojím, že ta druhá strana chce své vítězství, nic jiného," řekl.
Novela ve vládou předložené podobě počítá v boji s hlukem s tím, že provozovatelé budou muset vypracovávat zprávy o provozu a hluku na letišti i o zavedených nebo zamýšlených opatřeních. Budou muset také hodnotit jejich dopady. Na základě pozměňovacího návrhu Václava Snopka (KSČM) by pak mohla umožnit pilotům, aby pro letecké společnosti létali i na živnostenské oprávnění. Má to řešit problém s nedostatkem pilotů.
Vládní novela měla především na základě evropských směrnic přispět k omezení hluku na letištích. Během projednávání se ale projevily spory mezi ministerstvy obrany a dopravy, které se týkaly provozování letišť. Obrana se obávala, že by mohla o část letišť přijít. Ťok naléhal na poslance, aby novelu schválili bez pozměňovacích návrhů, které například umožňovaly vyvlastňovat pozemky, upravovaly definice letišť nebo přistávacích drah. Podpořil jen dva pozměňovací návrhy, a to návrh na zvýšení nejvyšší povolené hmotnosti leteckých modelů a návrh umožňující zaměstnávat piloty na živnostenské oprávnění. Stejné doporučení už dříve vydal poslancům hospodářský výbor.
Vrácení do druhého čtení doporučil již dříve sněmovní výbor pro obranu a dnes návrh zopakoval poslanec ČSSD Antonín Seďa. Zdůvodnil ho tím, že navrhovaná "nulová varianta" nic neřeší a jen odsouvá problém s letišti do budoucna. Podpořili ho i Ivan Gabal (KDU-ČSL) nebo Ivan Adamec (ODS). V debatě zazněly jako příklady letiště Líně a Příbram, o jejichž ztrátu se vedení ministerstva obrany obává.
"Pravdou je, že ministerstvo obrany má strach, že díky stávající podobě legislativy může přijít minimálně o letiště Líně a Příbram, kde nejasné definice dávají letiště do soukromých rukou někoho jiného. Přitom je to strategická infrastruktura klíčová pro naši obranu," řekl ČTK místopředseda hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO).
"Já si myslím, že se tady udělal z komára velbloud," řekl ČTK ministr Ťok. "V případě ohrožení si armáda může ukázat na kterékoli letiště a začít ho provozovat. Takže ten problém, že by armáda měla přijít o letiště, to naprosto odmítám," dodal. Obává se, že v tak krátkém čase do opakování druhého čtení, kdy je možné předkládat pozměňovací návrhy, se toho moc udělat nedá. "Budeme se snažit, ale já se bojím, že ta druhá strana chce své vítězství, nic jiného," řekl.
Novela ve vládou předložené podobě počítá v boji s hlukem s tím, že provozovatelé budou muset vypracovávat zprávy o provozu a hluku na letišti i o zavedených nebo zamýšlených opatřeních. Budou muset také hodnotit jejich dopady. Na základě pozměňovacího návrhu Václava Snopka (KSČM) by pak mohla umožnit pilotům, aby pro letecké společnosti létali i na živnostenské oprávnění. Má to řešit problém s nedostatkem pilotů.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: nlm rot