Pivovarníky drží nad hladinou státní podpora a úspory
1. prosince 2020 (08:24)
foto: pribram.cz
Mnoho společností navázaných na gastronomické služby tvrdě postihla protikoronavirová opatření. Výjimkou nejsou ani lokální pivovary. K přežití pomáhají aspoň částečně vládní podpůrné programy, pomoc je však podle některých pivovarníků nedostatečná.
„Pivo je základní potravina. I když došlo k poklesu výroby, pořád něco prodáváme,“ vyjadřuje se k udržení aktivity pivovaru Štěpán Kříž z Pivovaru Hostomice. Firma kompenzuje vzniklé ztráty také díky programu Antivirus – pro číšníky v uzavřených provozovnách a pro lidi ve výrobě. Zaměstnanci s dětmi pobírají ošetřovné. „Pokud to administrativně zvládnu, zkusím požádat o Covid – nájemné, ale pro ‚neúředníka‘ je to opravdu náročné. Ostatní nabídky pomoci jsem nevyužil a čerpám úspory z minulých let a ty, které byly připravené na investice,“ vysvětluje Štěpán Kříž. Závislost na programu Antivirus potvrzuje také Vít Zelenka z Pivovaru Podlesí.
Státní podpora nestačí
Lukáš Kordule, ředitel Penzionu a Pivovaru Nový Rybník, upozorňuje, že vzniklé ztráty nelze ale dostatečně pokrývat pomocí státních dotací: „Žádná státní podpora nevykompenzuje náklady na energii, pravidelný servis, údržbu pivovaru, likvidaci surovin a piva a především ušlý zisk. Například v Německu je kompenzováno 70 % tržeb podle hospodaření podniku z minulého roku. Takové řešení i u nás by znamenalo výraznou podporu pro udržení existence podniku.“ Pivovar zažádal o dotaci na podporu zaměstnanců Antivirus a ostatní náklady se snaží pokrývat z finančních rezerv, které však byly z podstatné části využity již v jarní vlně epidemie. „Ovšem i v této nelehké době dochází k tomu, že pokud firma zažádá o pomoc, je pak kontrolována. Zda všechno udělala správně či nepochybila. Vrácení dotace je pro některé podniky likvidační,“ popisuje Lukáš Kordule.
Lukáš Kordule, ředitel Penzionu a Pivovaru Nový Rybník, upozorňuje, že vzniklé ztráty nelze ale dostatečně pokrývat pomocí státních dotací: „Žádná státní podpora nevykompenzuje náklady na energii, pravidelný servis, údržbu pivovaru, likvidaci surovin a piva a především ušlý zisk. Například v Německu je kompenzováno 70 % tržeb podle hospodaření podniku z minulého roku. Takové řešení i u nás by znamenalo výraznou podporu pro udržení existence podniku.“ Pivovar zažádal o dotaci na podporu zaměstnanců Antivirus a ostatní náklady se snaží pokrývat z finančních rezerv, které však byly z podstatné části využity již v jarní vlně epidemie. „Ovšem i v této nelehké době dochází k tomu, že pokud firma zažádá o pomoc, je pak kontrolována. Zda všechno udělala správně či nepochybila. Vrácení dotace je pro některé podniky likvidační,“ popisuje Lukáš Kordule.
Pivovar Herold Březnice státní podpůrné programy zatím nevyužívá. „Požádali jsme však o odklad plateb daní, DPH a spotřební daně,“ udává obchodní ředitel Pivovaru Herold Březnice Tomáš Kopřiva. Výpadek se pivovar pokouší částečně kompenzovat snižováním nákladů v provozu, situace se ovšem výrazně promítne do letošního výsledku hospodaření.
Pivní okénka se otevřela pouze někde
Pivovary během pandemie posilovaly nebo zaváděly další prodejní kanály. „Zesílili jsme podporu přímého prodeje piva, v březnickém pivovaru ho prodáváme 24 hodin denně a otvírací doba je samozřejmě přizpůsobena platným opatřením,“ říká Tomáš Kopřiva. V Březnici zřídili pro tento prodejní kanál speciální stránky pivozvratnice.cz. Pivovar se nyní zaměřujeme na prodej dárkových vánočních balení a rozšiřuje dostupnost svých výrobků v maloobchodě.
Pivovary během pandemie posilovaly nebo zaváděly další prodejní kanály. „Zesílili jsme podporu přímého prodeje piva, v březnickém pivovaru ho prodáváme 24 hodin denně a otvírací doba je samozřejmě přizpůsobena platným opatřením,“ říká Tomáš Kopřiva. V Březnici zřídili pro tento prodejní kanál speciální stránky pivozvratnice.cz. Pivovar se nyní zaměřujeme na prodej dárkových vánočních balení a rozšiřuje dostupnost svých výrobků v maloobchodě.
Pivovar Podlesí kromě výdejního okénka ve vlastní restauraci realizuje prodej také prostřednictvím e-shopu. Výdejní okénko patří v pandemii k jedinému způsobu prodeje v hostomickém pivovaru, hlavně na jaře zde pomohla rovněž iniciativa Zachraň pivo. Přes portál si lidé pivo nejen objednávali, ale spoustě z nich přinesl jako první informaci o existenci místního podniku.
Pivovar Nový Rybník plánuje a pracuje na nových projektech pro zákazníky na příští rok, proto v tomto roce další prodejní kanály nezavedl. Jeho poloha (sídlí v obci Obořiště a mimo jeho centrum) neumožňuje vždy ekonomickou výhodnost výdejního okénka. „V zimním období jsme závislí na firemních školeních a akcích, které byly ale všechny zrušeny. Výdejní okénko jsme provozovali v první jarní vlně o víkendech. V zimě to kvůli počasí již nemá smysl, prodávali jsme pouze na akci Svatomartinské dny v listopadu,“ uzavírá Lukáš Kordule s nadějí, že snad příští rok snad bude příznivější.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková