Pilot, který loni zemřel po pádu kluzáku u Rokycan, nezvládl manévrování
23. dubna 2023 (19:27)
foto: ÚZPLN
Zhruba od Příbrami začal ztrácet výšku a 24 kilometrů jihovýchodně od Plas změnil směr letu na Rokycany.
Málo nalétaných hodin na typu letadla, zatáčky v malé výšce a nezvládnutí manévrování byly příčinami nehody kluzáku mezi Rokycany a Osekem loni 2. srpna, kdy zemřel šestačtyřicetiletý pilot. Bezmotorový letoun spadl na jedoucí osobní vůz, jeho posádku nezranil. ČTK to zjistila na webu Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN).
Pilot podle zprávy ústavu odstartoval na letišti Plasy v 11:02 a letěl po trati Plasy - Tachov - Příbram - Plasy. Zhruba od Příbrami začal ztrácet výšku a 24 kilometrů jihovýchodně od Plas změnil směr letu na Rokycany. Nedaleko Volduch udělal dvě zatáčky, při nichž zřejmě hledal stoupavý proud, ale bez úspěchu. Dál pokračoval směrem na letiště Rokycany se ztrátou výšky jeden metr za sekundu, z nejasných příčin tam podle ústavu ale nepřistál. Místo toho dvakrát zatočil v malé výšce nad křížením dálnice D5 se silnicí druhé třídy, zřejmě s úmyslem nalezení stoupavého proudu, uvedli inspektoři. Při druhé zatáčce přešel kluzák do pravotočivé "vývrtky" pod strmým úhlem sklonu. V náklonu narazil na silnici a nakonec dopadl v poloze "na zádech". Při pádu narazil druhým křídlem do zadní části osobního auta, doplnil ústav.
Příčinou nehody byl podle něj sled následujících událostí: malá rozlétanost na daném typu letadla, pokračování v letu v malé výšce místo přistání na letišti v Rokycanech a nezvládnutí manévrování v malé výšce s následným pádem do "vývrtky".
Pilot měl podle zprávy zkušenosti s létáním na dopravních a ultralehkých letounech, v letech 1998 až 2022 nalétal na kluzácích přes 428 hodin, z toho 91 hodin jako instruktor. Na použitém typu bezmotorového letadla měl v letech 2004 až 2022 nálet 33 hodin 52 minut bez kritického letu, v letech 2008 až 2022 ale pouze 32 minut bez kritického letu, uvedli inspektoři ÚZPLN. Použitý jednomístný výkonný kluzák SZD-48-3 Jantar Standard 3 s laminátovou konstrukcí má délku necelých sedm metrů, rozpětí 15 metrů a prázdný váží 275 kg.
Pilot zahynul na místě nehody v troskách kluzáku. Cestující v osobním vozidle neutrpěli žádná zranění. Letoun byl nárazem do země zničen, škoda na osobní voze Škoda Octavia byla vyčíslena na 143.000 Kč.
U obce Osek vál v době nehody proměnlivý vítr o rychlosti jeden až tři metry za sekundu. Dohlednost se pohybovala nad deset kilometrů, obloha byla skoro jasná, srážky žádné a teplota 28 stupňů Celsia. Pilot nebyl podle zprávy v kritické fázi letu ve spojení s letištěm Plasy, v době nehody kolem 16:30 nebyla služba RADIO na neveřejném letišti Rokycany aktivována, uvedla zpráva. Technický stav kluzáku neměl vliv na vznik nehody, při závěrečné fázi letu se vyskytovaly slabé úzké turbulentní stoupavé proudy, dodali inspektoři.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz / ČTK
autor: Jakub Pečenka
Související
•Příbramská halová věž má nové rekordy v obou kategoriích
•Profesionální hasiči v Příbrami hledají nové parťáky
•Před 45 lety zachvátily plameny Svatou Horu. Hasiči bojovali s požárem čtyři dny