Petice usiluje o posílení vlakové dopravy mezi Prahou a Dobříší
2. března 2025 (11:33)

foto: Ilustrační foto. / pribram.cz
Nová petice usiluje o posílení vlakové dopravy mezi Prahou a Dobříší. Podle jejích autorů změna jízdních řádů vlaků od roku 2022 a nahrazení vlakových spojů autobusy zřetelně snižuje kvalitu dopravní obslužnosti v okolí Dobříše a Mníšku pod Brdy a ve všední dny omezuje možnosti dojíždění pravidelných rekreantů i turistů z Prahy.
Krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) v reakci na petici sdělil, že zachovat provoz na tratích jako Čisovice-Dobříš, kde už před rokem 2021 dlouhodobě klesal počet přepravených cestujících, by bylo vyhazování veřejných peněz oknem.
Středočeský kraj v minulosti rozhodl o omezení či zastavení dopravy na některých lokálních tratích, což se dotklo i tratě z Dobříše. Vedení kraje to zdůvodnilo rostoucími výdaji na veřejnou dopravu. V roce 2021 vznikla protestní petice, kterou krajští zastupitelé vzali na vědomí.
Nová iniciativa uvádí, že od roku 2021 v oblasti po celé trati 210 Praha-Dobříš trvale přibývá obyvatel i pravidelných rekreantů. "Otevřeným dopisem vyzýváme Výbor pro dopravu Středočeského kraje, Zastupitelstvo Středočeského kraje a Radu Středočeského kraje, aby v souladu s krajským plánem dopravní obslužnosti zajistili plnohodnotný provoz osobních vlaků na trati 210 v celé délce Dobříš-Praha," stojí v textu petice.
Její autoři požadují provoz ve všední dny i o víkendu v rozsahu minimálně 12 párů vlaků denně. Poukazují na to, že spoje s více přestupními vazbami neúměrně prodlužují časy dojezdů a významně zhoršují komfort cestování. Autobusy navíc neumožňují přepravu více kočárků ani kol a nelze je podle nich považovat za plnohodnotnou náhradu za vlaky. "V celkovém důsledku minulé rozhodnutí Středočeského kraje prokazatelně snižuje počet cestujících využívajících veřejnou dopravu. Vyšší počet autobusů i nárůst individuální automobilové dopravy pak zásadně zatěžuje silnice, které jsou ve velmi špatném stavu," dodávají.
Vedení kraje podle Boreckého petici vnímá spíš jako "emocionální výkřik než racionální příspěvek do debaty". Poukázal na to, že v ČR jen letos chybí Správě železnic zhruba pět miliard korun na prostou údržbu nynější železniční sítě. "Ani Středočeský kraj nemá peněz nazbyt, jen letos mu díky investicím do nových vlaků na páteřních koridorech a důležitých regionálních tratích vzrostly náklady na dopravní obslužnost o 800 milionů Kč," uvedl Borecký.
Zachovat provoz na tratích, jako je úsek Čisovice – Dobříš, by podle něj bylo vyhazování peněz oknem. Podotkl, že v tomto případě je navíc autobusová doprava, která nahradila vlakovou, výrazně rychlejší. "Daná trať je také exemplární ukázkou, jak neefektivně využíváme peníze, které jsou k dispozici. Tato trať byla skutečně nákladem přes 100 milionů Kč opravena, ale nedošlo k odstranění rychlostních propadů, takže po celé nákladné opravě se jízdní doba vlaků na celé trase zkrátila o jednu minutu," uzavřel Borecký.
Nová iniciativa uvádí, že od roku 2021 v oblasti po celé trati 210 Praha-Dobříš trvale přibývá obyvatel i pravidelných rekreantů. "Otevřeným dopisem vyzýváme Výbor pro dopravu Středočeského kraje, Zastupitelstvo Středočeského kraje a Radu Středočeského kraje, aby v souladu s krajským plánem dopravní obslužnosti zajistili plnohodnotný provoz osobních vlaků na trati 210 v celé délce Dobříš-Praha," stojí v textu petice.
Její autoři požadují provoz ve všední dny i o víkendu v rozsahu minimálně 12 párů vlaků denně. Poukazují na to, že spoje s více přestupními vazbami neúměrně prodlužují časy dojezdů a významně zhoršují komfort cestování. Autobusy navíc neumožňují přepravu více kočárků ani kol a nelze je podle nich považovat za plnohodnotnou náhradu za vlaky. "V celkovém důsledku minulé rozhodnutí Středočeského kraje prokazatelně snižuje počet cestujících využívajících veřejnou dopravu. Vyšší počet autobusů i nárůst individuální automobilové dopravy pak zásadně zatěžuje silnice, které jsou ve velmi špatném stavu," dodávají.
Vedení kraje podle Boreckého petici vnímá spíš jako "emocionální výkřik než racionální příspěvek do debaty". Poukázal na to, že v ČR jen letos chybí Správě železnic zhruba pět miliard korun na prostou údržbu nynější železniční sítě. "Ani Středočeský kraj nemá peněz nazbyt, jen letos mu díky investicím do nových vlaků na páteřních koridorech a důležitých regionálních tratích vzrostly náklady na dopravní obslužnost o 800 milionů Kč," uvedl Borecký.
Zachovat provoz na tratích, jako je úsek Čisovice – Dobříš, by podle něj bylo vyhazování peněz oknem. Podotkl, že v tomto případě je navíc autobusová doprava, která nahradila vlakovou, výrazně rychlejší. "Daná trať je také exemplární ukázkou, jak neefektivně využíváme peníze, které jsou k dispozici. Tato trať byla skutečně nákladem přes 100 milionů Kč opravena, ale nedošlo k odstranění rychlostních propadů, takže po celé nákladné opravě se jízdní doba vlaků na celé trase zkrátila o jednu minutu," uzavřel Borecký.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: příbram.cz
ČTK
ČTK
Další články








