Parkomaty vynášejí středočeským městům miliony a regulují dopravu
15. července 2015 (11:12)
Parkovací automaty vynášejí větším městům ve středních Čechách ročně miliony korun. Zástupci radnic ale oceňují hlavně to, že regulují dopravu ve vytížených lokalitách. Obvyklá placená parkovací doba je v pracovní dny od 8:00 do 17:00 a v sobotu od 8:00 do 12:00, zjistila ČTK u mluvčích radnic.
V největším středočeském městě Kladně je pět zón placeného stání, a to náměstí Starosty Pavla, Poštovní náměstí, finanční úřad, náměstí Svobody a nemocnice. Obyvatelé těchto lokalit platí za parkování 300 korun měsíčně, podnikatelé 600 Kč, druhé a další auto stojí 1200 korun měsíčně. Hodinová sazba automatů je od 20 do 40 korun, u pošty a nemocnice je prvních 20 minut parkování zdarma. "Celý systém provozuje město samo, loňský výběr z parkovného z celkem provozovaných 28 automatů činil 6,5 milionu korun," uvedla mluvčí kladenské radnice Kateřina Přibylová.
Pro zavedení systému nebyl podle mluvčí rozhodující finanční zisk, ale možnost regulovat dopravu v centru. "Zóny proto nebyly navrženy na sídlištích, kde je v mnoha případech až násobná disproporce mezi počtem bytů a počtem parkovacích míst a vydaná parkovací karta by stejně nezaručila, že občan před svým panelákem parkovací místo najde," řekla.
V Příbrami mají 13 parkovacích automatů
V Příbrami vybírá poplatek 13 parkovacích automatů. Provozuje je město, údržbu a servis zajišťuje soukromá firma. Loni i předloni bylo prostřednictvím automatů vybráno shodně 3,4 milionu Kč, letos zatím necelé dva miliony. Z těchto částek je ale třeba odečíst náklady na servis.
Podle místostarosty Václava Švendy (TOP 09) jsou možnosti parkování problémem na většině území města a nejhorší situace je v centru. Radnice proto chce budovat další parkovací místa. Pět desítek bezplatných parkovacích míst by už letos mělo vzniknout na drkolnovském sídlišti. Radnice jedná s provozovatelem placeného parkoviště o zmenšení plochy, kterou má od města pronajatou, a hlídané parkoviště bývá zaplněné zhruba z poloviny.
Mladá Boleslav v zóně placeného stání používá k výběru parkovného 22 automatů se solárním dobíjením. "Na ostatních parkovacích plochách v naší správě máme osm parkovacích automatů s napájením z veřejného osvětlení. Průměrné stáří použité technologie je deset let," řekla mluvčí magistrátu Hana Koišová. Provozní náklady na jeden provozní automat jsou zhruba 1500 korun měsíčně. Na některých místech v centru lze platit pomocí předplacené magnetické karty operátora, jinak je platba pouze mincemi. Celkové tržby z 582 zpoplatněných parkovacích stání se ročně pohybují kolem šesti milionů korun.
Parkovací automaty v Rakovníku provozuje městská společnost Údržba městských komunikací Rakovník. Fungují v Poštovní a Vysoké ulici, dále společnost vybírá poplatek za parkování na Husově náměstí a na parkovišti u kulturního centra. Roční výnosy z parkování jsou v Rakovníku kolem půl milionu korun, letos to bylo k 30. červnu téměř 290.000 Kč. Další městské parkovací plochy jsou bez poplatku. Rakovník plánuje rozšíření parkovací plochy u zimního stadionu a u železničního nádraží. "Město také chystá modernizaci parkovacího systému na Husově náměstí," uvedla mluvčí radnice Andrea Strnadová. Jedou z variant je i nahrazení vjezdové a výjezdové závory za systém parkovacích automatů.
V Berouně provozují technické služby 16 parkovacích automatů. Nejnovější je v nově otevřeném parkovacím domě U Černého koně. Podle Pavla Mouchy z berounských technických služeb se občas stává, že lidé s automaty špatně zacházejí. Do štěrbiny na bankovky například vkládají mince, což automat vyřadí z provozu.
V největším středočeském městě Kladně je pět zón placeného stání, a to náměstí Starosty Pavla, Poštovní náměstí, finanční úřad, náměstí Svobody a nemocnice. Obyvatelé těchto lokalit platí za parkování 300 korun měsíčně, podnikatelé 600 Kč, druhé a další auto stojí 1200 korun měsíčně. Hodinová sazba automatů je od 20 do 40 korun, u pošty a nemocnice je prvních 20 minut parkování zdarma. "Celý systém provozuje město samo, loňský výběr z parkovného z celkem provozovaných 28 automatů činil 6,5 milionu korun," uvedla mluvčí kladenské radnice Kateřina Přibylová.
Pro zavedení systému nebyl podle mluvčí rozhodující finanční zisk, ale možnost regulovat dopravu v centru. "Zóny proto nebyly navrženy na sídlištích, kde je v mnoha případech až násobná disproporce mezi počtem bytů a počtem parkovacích míst a vydaná parkovací karta by stejně nezaručila, že občan před svým panelákem parkovací místo najde," řekla.
V Příbrami mají 13 parkovacích automatů
V Příbrami vybírá poplatek 13 parkovacích automatů. Provozuje je město, údržbu a servis zajišťuje soukromá firma. Loni i předloni bylo prostřednictvím automatů vybráno shodně 3,4 milionu Kč, letos zatím necelé dva miliony. Z těchto částek je ale třeba odečíst náklady na servis.
Podle místostarosty Václava Švendy (TOP 09) jsou možnosti parkování problémem na většině území města a nejhorší situace je v centru. Radnice proto chce budovat další parkovací místa. Pět desítek bezplatných parkovacích míst by už letos mělo vzniknout na drkolnovském sídlišti. Radnice jedná s provozovatelem placeného parkoviště o zmenšení plochy, kterou má od města pronajatou, a hlídané parkoviště bývá zaplněné zhruba z poloviny.
Mladá Boleslav v zóně placeného stání používá k výběru parkovného 22 automatů se solárním dobíjením. "Na ostatních parkovacích plochách v naší správě máme osm parkovacích automatů s napájením z veřejného osvětlení. Průměrné stáří použité technologie je deset let," řekla mluvčí magistrátu Hana Koišová. Provozní náklady na jeden provozní automat jsou zhruba 1500 korun měsíčně. Na některých místech v centru lze platit pomocí předplacené magnetické karty operátora, jinak je platba pouze mincemi. Celkové tržby z 582 zpoplatněných parkovacích stání se ročně pohybují kolem šesti milionů korun.
Parkovací automaty v Rakovníku provozuje městská společnost Údržba městských komunikací Rakovník. Fungují v Poštovní a Vysoké ulici, dále společnost vybírá poplatek za parkování na Husově náměstí a na parkovišti u kulturního centra. Roční výnosy z parkování jsou v Rakovníku kolem půl milionu korun, letos to bylo k 30. červnu téměř 290.000 Kč. Další městské parkovací plochy jsou bez poplatku. Rakovník plánuje rozšíření parkovací plochy u zimního stadionu a u železničního nádraží. "Město také chystá modernizaci parkovacího systému na Husově náměstí," uvedla mluvčí radnice Andrea Strnadová. Jedou z variant je i nahrazení vjezdové a výjezdové závory za systém parkovacích automatů.
V Berouně provozují technické služby 16 parkovacích automatů. Nejnovější je v nově otevřeném parkovacím domě U Černého koně. Podle Pavla Mouchy z berounských technických služeb se občas stává, že lidé s automaty špatně zacházejí. Do štěrbiny na bankovky například vkládají mince, což automat vyřadí z provozu.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: sbe apn khj kš