Orlická přehrada je kvůli stavbě nového výtahu upuštěna o téměř 10 metrů
3. listopadu 2019 (09:29)
V těchto dnech se všem zájemců nabízí netradiční pohled na Orlickou přehradu. Ta je kvůli stavbě nového lodního výtahu upuštěna téměř o 10 metrů. Současná výška hladiny je 337,8 metrů nad mořem a dále klesá. Rozšířené pláže vodní nádrže jsou tak zajímavým místem na procházku nebo hledání jindy potopených věcí. Není proto divu, že se v lokalitě pohybuje celá řada hledačů s detektory kovu. Podobný pohled na přehradu se naposledy naskytl v roce 2015, tenkrát kvůli extrémnímu suchu.
„Takto sníženou hladinu bude nezbytné udržovat do dubna 2020. V tomto termínu dojde k realizaci prací spojených s prodloužením kolejové dráhy výtahu o 12 metrů do délky a o 3 metry do hloubky a se sanací betonů na návodní straně. Termín pro dokončení celé modernizace je duben 2022 s tím, že po celou doby budou práce prováděny mimo plavební sezonu tak, aby nedošlo k omezení provozu lodního výtahu v plavební sezoně,“ sdělil mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.
Snížení hladiny komplikuje některým lodím jejich vytažení na mělčinu. Za pomoci jeřábu se z přehrady každoročně vytáhne zhruba 400 plavidel.
Přehrada byla stavebně dokončena v roce 1961. Kvůli ní muselo být zatopeno celkem 10 osad, jako například Lavičky, Radava, Podskalí a další. Maximální hloubka je 74 metrů, rozloha přehrady pak 2545 hektarů.
Ustupující voda vydala na povrch nejen zbytky původních osad, ale i škeble, které vlivem rychlého úbytku vody zůstaly na souši. Rychlé upouštění vody může mít za následek až tisícové ztráty těchto chráněných mlžů. Více v článku: Na březích Orlické přehrady uvízly škeble
„Takto sníženou hladinu bude nezbytné udržovat do dubna 2020. V tomto termínu dojde k realizaci prací spojených s prodloužením kolejové dráhy výtahu o 12 metrů do délky a o 3 metry do hloubky a se sanací betonů na návodní straně. Termín pro dokončení celé modernizace je duben 2022 s tím, že po celou doby budou práce prováděny mimo plavební sezonu tak, aby nedošlo k omezení provozu lodního výtahu v plavební sezoně,“ sdělil mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.
Snížení hladiny komplikuje některým lodím jejich vytažení na mělčinu. Za pomoci jeřábu se z přehrady každoročně vytáhne zhruba 400 plavidel.
Přehrada byla stavebně dokončena v roce 1961. Kvůli ní muselo být zatopeno celkem 10 osad, jako například Lavičky, Radava, Podskalí a další. Maximální hloubka je 74 metrů, rozloha přehrady pak 2545 hektarů.
Ustupující voda vydala na povrch nejen zbytky původních osad, ale i škeble, které vlivem rychlého úbytku vody zůstaly na souši. Rychlé upouštění vody může mít za následek až tisícové ztráty těchto chráněných mlžů. Více v článku: Na březích Orlické přehrady uvízly škeble
foto: pribram.cz
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: kap