Online výuka může být pro mladou generaci hendikepem
28. října 2020 (15:08)
foto: pribram.cz
Na současnou online výuku, konkrétně její průběh, jak se žáci připravují a jak učitelé zvládají vysílání, jsme se zeptali ředitelů základních škol.
Rozhodnutí o uzavření škol ředitelé respektují. Ve všech školách se s pozitivními případy onemocnění na covid-19 setkali. Nicméně výuka na dálku není lehká záležitost a bude velmi záležet, jak dlouho zavření škol potrvá. Děti jsou zvyklé na určitý režim online výuky, ale ten se zdaleka nevyrovná vzdělávání ve školách.
Na stávající situaci se školy připravovaly už v září. Bylo zajištěno dostatečné vybavení technikou, notebooky a dalšími potřebnými pomůckami. Učitelé a žáci měli zaktivovány přístupy do výukových online platforem, proběhlo několikahodinové školení pedagogů a většina se dokázala seznámit s online prostředím ještě před uzavřením školy.
Jak probíhá výuka?
Výuka většinou probíhá jen několik hodin denně a nejedná se o klasické vyučovací hodiny. Každá škola má zřízený rozvrh pro distanční výuku a udržuje tak režim, aby se po návratu všichni snáze adaptovali. Školy se samozřejmě snaží poskytnout co nejvyšší kvalitu vzdělávání. Komunikace mezi rodiči, dětmi a školou probíhá na dobré úrovni.
Výuka většinou probíhá jen několik hodin denně a nejedná se o klasické vyučovací hodiny. Každá škola má zřízený rozvrh pro distanční výuku a udržuje tak režim, aby se po návratu všichni snáze adaptovali. Školy se samozřejmě snaží poskytnout co nejvyšší kvalitu vzdělávání. Komunikace mezi rodiči, dětmi a školou probíhá na dobré úrovni.
Školy kombinují online výuku se samostudiem na základě zadaných materiálů, které žáci daným způsobem vypracují a odevzdají, vyučující poskytuje zpětnou vazbu.
Do online výuky jsou připojeni téměř všichni žáci škol. Ti, kteří se nemohou takovéto výuky zúčastnit, jsou se školou domluveni na jiné formě vzdělávání, například na vyzvedávání a odevzdávání pracovních materiálů ve škole.
Funguje online výuka?
„Samozřejmě online výuka nemůže plnohodnotně nahradit kontaktní výuku, ale na druhou stranu si všichni mnohem více ceníme toho osobního kontaktu s dětmi, rodiči i se sebou navzájem. Velmi si vážím práce našich pedagogů a zainteresovanosti našich rodičů. Díky vzájemné komunikaci se nám daří realizace distanční výuky na dobré úrovni,“ sděluje ředitelka Základní školy Jiráskovy sady Šárka Jendruščáková.
„Samozřejmě online výuka nemůže plnohodnotně nahradit kontaktní výuku, ale na druhou stranu si všichni mnohem více ceníme toho osobního kontaktu s dětmi, rodiči i se sebou navzájem. Velmi si vážím práce našich pedagogů a zainteresovanosti našich rodičů. Díky vzájemné komunikaci se nám daří realizace distanční výuky na dobré úrovni,“ sděluje ředitelka Základní školy Jiráskovy sady Šárka Jendruščáková.
Ředitelka ZŠ Školní Klára Karlíková se k distanční výuce vyjádřila slovy: „Všichni moji kolegové se do distanční výuky aktivně zapojují a věřím, že uspějeme se ctí. Velmi teď záleží i na přístupu žáků a rodičů. Pokud dětem nastavíme pravidla a řád, povedeme je k samostatnosti a zodpovědnosti, výsledky se dostaví. Zatím musím žáky pochválit za snahu a píli a rodičům poděkovat za velkou ochotu se školou spolupracovat.“
Problémy se ale nevyhýbají ani online výuce. Internet je v současné době velmi přehlcen. S tím souvisejí i častější problémy s rychlostí nebo připojením. K tomu se nám vyjádřil ředitel ZŠ Březové Hory Josef Strejc: „Myslím si, že on-line výuku zvládáme velmi dobře. Velký problém je připojení k internetu (v hlavních vysílacích časech), kdy jsou připojení všichni školou povinní žáci v Příbrami a internet je pomalejší a velmi často se seká nebo dokonce padá.“
Pěstujeme si takto generaci méně vzdělanou?
Velmi teď záleží, kdy se do škol všichni navrátí. Zda se otevření protáhne například o dva měsíce, to už nastane velký problém hned z několika důvodů. „Dětem začíná chybět návyk chodit do školy, je to problém od jara a teď se ještě prohlubuje. Druhá věc je, že on-line výuka je teď něco nového, ale za měsíc, už bude těžké děti motivovat k práci na dálku. Obrovský problém mají děti bez internetu, a to může být i celoživotní hendikep,“ vyjadřuje se k situaci ředitel.
Velmi teď záleží, kdy se do škol všichni navrátí. Zda se otevření protáhne například o dva měsíce, to už nastane velký problém hned z několika důvodů. „Dětem začíná chybět návyk chodit do školy, je to problém od jara a teď se ještě prohlubuje. Druhá věc je, že on-line výuka je teď něco nového, ale za měsíc, už bude těžké děti motivovat k práci na dálku. Obrovský problém mají děti bez internetu, a to může být i celoživotní hendikep,“ vyjadřuje se k situaci ředitel.
Podle ředitelky Šárky Jendruščákové nastává problém ve vzdělávání v oblasti faktografické. Naopak děti zaznamenávají větší progres a přehled v oblastech spojených s využitím informačních technologií. Zde vyvstává podnět, jak tyto nástroje využít pro práci s fakty a získávání všeobecného přehledu.
Všechny školy se samozřejmě učí za pochodu, jsou připraveny situace řešit a pružně na ně reagovat. Ředitelé doufají, že se do škol všichni brzy vrátí. Ocenili by hlavně návrat žáků prvních a druhých tříd. Učit děti ty nejzákladnější věci je na dálku opravdu obtížné.
„Chybějící návyk chodit do školy se dá velmi složitě odstranit. Praxe, chybějící sociální kontakt, interakce učitel – žák, učit se číst a psát, to se prostě nedá nahradit výukou na dálku,“ dodává ředitel Josef Strejc.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Jana Fedorová