Od textu až na pódium. Herci zkouší hru skoro dva měsíce
17. června 2015 (15:35)
Návštěvníci Divadla A. Dvořáka v Příbrami měli možnost v minulém týdnu vidět premiéru nové hry, kterou režíroval Daniel Hrbek, a to Jak je důležité míti Filipa. Diváci se v hledišti pohodlně usadí a sledují, jak je daná hra dokáže oslovit, ale jak dlouho hru secvičují režisér a herci?
Podle člena příbramského souboru Jiřího Vojty trvá zkoušení zhruba 6-7 týdnů. Nejprve probíhají čtené zkoušky, během kterých režisér vysvětlí hercům svůj pohled na jejich postavy a pak se celý týden sedí u stolu a čte se text. Při tom se již pracuje na správném rytmu, který je pro konverzační komedie klíčový.
„Ona ta komedie je postavena na slovním jednání, je to spousta bonmotů, slovních vtipů a obratů, takže tam je důležitý ten technický moment. Člověk se to musí naučit říkat i v určitém rytmu a se správným důrazem. Konverzační komedii nemůžete hrát sám, někdo nadhazuje, někdo smečuje a někdo vybírá. Musí se to naučit i s tím kolegou,“ vysvětluje dramaturgyně Kateřina Fixová, která si ve hře i sama zahrála.
V případě této hry tak bylo správné naučení textu opravdu důležité, aby se mohlo začít zkoušet i na jevišti a nesvazovalo to herce při další práci. Text si herci prý zažijí zhruba po 4 týdnech. Největší obavy pak mají z veršovaných textů. U nich nastává velký problém, pokud herce zastihne tzv „okno“. Zaimprovizovat ve verších totiž umí jen málokdo.
Poslední týdny před premiérou se zkouší 6 dní v týdnu. Celý tým má většinou hru již natolik zažitou, že se těší na reakce diváků, při veřejné generálce, po které se doladí poslední detaily.
Podle člena příbramského souboru Jiřího Vojty trvá zkoušení zhruba 6-7 týdnů. Nejprve probíhají čtené zkoušky, během kterých režisér vysvětlí hercům svůj pohled na jejich postavy a pak se celý týden sedí u stolu a čte se text. Při tom se již pracuje na správném rytmu, který je pro konverzační komedie klíčový.
„Ona ta komedie je postavena na slovním jednání, je to spousta bonmotů, slovních vtipů a obratů, takže tam je důležitý ten technický moment. Člověk se to musí naučit říkat i v určitém rytmu a se správným důrazem. Konverzační komedii nemůžete hrát sám, někdo nadhazuje, někdo smečuje a někdo vybírá. Musí se to naučit i s tím kolegou,“ vysvětluje dramaturgyně Kateřina Fixová, která si ve hře i sama zahrála.
V případě této hry tak bylo správné naučení textu opravdu důležité, aby se mohlo začít zkoušet i na jevišti a nesvazovalo to herce při další práci. Text si herci prý zažijí zhruba po 4 týdnech. Největší obavy pak mají z veršovaných textů. U nich nastává velký problém, pokud herce zastihne tzv „okno“. Zaimprovizovat ve verších totiž umí jen málokdo.
Poslední týdny před premiérou se zkouší 6 dní v týdnu. Celý tým má většinou hru již natolik zažitou, že se těší na reakce diváků, při veřejné generálce, po které se doladí poslední detaily.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: MJ