O zdražení jízdného ve Středočeském kraji a Praze se má rozhodnout do září
2. června 2025 (18:00)

foto: Ilustrační foto. / Pixabay
O zvýšení jízdného ve veřejné dopravě ve Středočeském kraji a Praze se má rozhodnout nejpozději v září. Důvodem zdražení je především růst nákladů. Zdražení by mělo začít platit od ledna, na přípravu jsou třeba zhruba tři až čtyři měsíce. Středočeská krajská rada už zvýšení cen schválila, hlasovat ještě budou 9. června zastupitelé.
Poté by měli rozhodnout pražští radní, vedení kraje má od nich příslib schválení zdražení, řekli na setkání u kulatého stolu krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) a náměstek ředitele organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) Andrej Hofman. Jízdné naposledy v kraji zdražovalo v roce 2022.
Ceny jízdenek mají růst v případě papírové varianty o 30 procent, u elektronických o 20 procent. Důvodem je motivace cestujících k většímu využívání elektronické podoby, což přispěje i k rychlejšímu odbavení a poklesu nákladů například na tisk jízdenek. Zdražení nemusí v některých případech dosáhnout ani předpokládané hodnoty, protože se zároveň sníží počet pražských pásem. "Je to poměrně alchymie to namíchat tak, aby to dávalo pro cestující ještě smysl a zároveň to do systému přineslo peníze," řekl Borecký.
Dodal, že v Praze je zdražení jízdného v kompetenci rady a do budoucna by mohlo být obdobně i v kraji v kompetenci středočeské krajské rady.
I cestující se zakoupenou jednotlivou jízdenkou prostřednictvím aplikace Lítačka bude moci podle Hofmana nastoupit zadními dveřmi a nebude se muset odbavovat u řidiče.
Vedení hejtmanství také chce zavést mechanismus automatické valorizace jízdného v návaznosti na inflaci, podobně jako je tomu u státních železničních tarifů. Kraj se tím chce vyhnout budoucímu skokovému zdražení jízdného. Jízdné by se podle Hofmana pak mohlo zvyšovat každé dva roky.
Středočeské hejtmanství letos vydá na dopravní obslužnost 5,2 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o více než 13 procent. Kraji naopak klesá podíl pokrytí nákladů tržbami, loni činil necelých 32 procent, odhad pro letošek je 29 procent. Tržby jsou kolem 2,7 miliardy korun. Zvýšené jízdné má přinést asi 375 milionů korun ročně navíc. Celkové náklady na dopravní obslužnost přesahují devět miliard korun, kromě výdajů kraje je pokrývá dotace ministerstva dopravy, příspěvky obcí a tržby z jízdného. Příští rok výdaje kraje vzrostou podle odhadů zhruba o půl miliardy korun.
Běžná 30minutová jízdenka pro tři tarifní pásma se v papírové podobě zvýší z 30 Kč na 39 Kč, v aplikaci PID Lítačka pak bude stát 36 Kč. Naopak úsporu by cestujícím mělo přinést například zavedení skupinového jízdného, třeba pro dva dospělé a až čtyři děti. Novinkou bude také jízdenka pro první třídu a zvýhodněné parkování na krajských P+R parkovištích, první by mělo být hotové letos v létě v Olbramovicích. Dalších zhruba deset P+R parkovišť hejtmanství postupně dobuduje.
Dopravní systém Středočeského kraje a metropole je propojený. V kraji žije téměř 1,5 milionu obyvatel, v Praze zhruba 1,4 milionu.
Dodal, že v Praze je zdražení jízdného v kompetenci rady a do budoucna by mohlo být obdobně i v kraji v kompetenci středočeské krajské rady.
I cestující se zakoupenou jednotlivou jízdenkou prostřednictvím aplikace Lítačka bude moci podle Hofmana nastoupit zadními dveřmi a nebude se muset odbavovat u řidiče.
Vedení hejtmanství také chce zavést mechanismus automatické valorizace jízdného v návaznosti na inflaci, podobně jako je tomu u státních železničních tarifů. Kraj se tím chce vyhnout budoucímu skokovému zdražení jízdného. Jízdné by se podle Hofmana pak mohlo zvyšovat každé dva roky.
Středočeské hejtmanství letos vydá na dopravní obslužnost 5,2 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o více než 13 procent. Kraji naopak klesá podíl pokrytí nákladů tržbami, loni činil necelých 32 procent, odhad pro letošek je 29 procent. Tržby jsou kolem 2,7 miliardy korun. Zvýšené jízdné má přinést asi 375 milionů korun ročně navíc. Celkové náklady na dopravní obslužnost přesahují devět miliard korun, kromě výdajů kraje je pokrývá dotace ministerstva dopravy, příspěvky obcí a tržby z jízdného. Příští rok výdaje kraje vzrostou podle odhadů zhruba o půl miliardy korun.
Běžná 30minutová jízdenka pro tři tarifní pásma se v papírové podobě zvýší z 30 Kč na 39 Kč, v aplikaci PID Lítačka pak bude stát 36 Kč. Naopak úsporu by cestujícím mělo přinést například zavedení skupinového jízdného, třeba pro dva dospělé a až čtyři děti. Novinkou bude také jízdenka pro první třídu a zvýhodněné parkování na krajských P+R parkovištích, první by mělo být hotové letos v létě v Olbramovicích. Dalších zhruba deset P+R parkovišť hejtmanství postupně dobuduje.
Dopravní systém Středočeského kraje a metropole je propojený. V kraji žije téměř 1,5 milionu obyvatel, v Praze zhruba 1,4 milionu.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: příbram.cz
ČTK
ČTK
Související
•Stovky dětí a studentů nahlédly do zákulisí provozu D4
•Cyklistika se mění v každodenní způsob dopravy. Středočeský kraj ji chce podpořit novým programem
Další články








