O dostavbu D4, financovanou formou PPP, se zajímají dvě konsorcia
18. září 2020 (06:40)
O výstavbu a provoz dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, kterou chce stát stavět formou PPP za soukromé peníze, mají zájem dvě konsorcia. Stát bude vybranému uchazeči úsek a jeho dostupnost splácet 25 let. Cenově výhodnější nabídka je za 16,5 miliardy korun, druhá pak o 1,7 miliardy vyšší. Informovalo ministerstvo dopravy. Stavba by mohla začít v březnu příštího roku.
"Jsme velmi blízko. A pokud vše dopadne, půjde o historický průlom ve financování infrastruktury v ČR. Úspěšná realizace projektu PPP na D4 se stane milníkem pro další využití modelu PPP pro výstavbu a provoz dopravní a další potřebné infrastruktury," uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Nabídky podali dva účastníci, kteří už dříve v tendru prokázali kvalifikaci a absolvovali čtyři kola soutěžního dialogu. Cenově nižší nabídku za 16,55 miliardy Kč, která představuje hodnotu plateb za dostupnost nových úseků, podalo konsorcium DIVia, tvořené společnostmi VINCI Highways SAS, VINCI Concessions SAS a Meridiam Investments SAS. Druhou nabídku za 18,28 miliardy Kč podalo konsorcium Via 4 - jižní spojení, tvořené společnostmi PORR Beteiligungen und Management, Macquarie Corporate Holdings, Obrascon Huarte Lain, Egis Projects a SK Engineering&Construction.
Vítězné konsorcium postaví 32 nových kilometrů dálnice, které následně bude 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými navazujícími 16 kilometry. Zároveň bude zodpovědné za rekonstrukci a dovybavení stávajících úseků o nové technologie. U křížení se silnicí I/19 také postaví nové středisko správy a údržby. Stát bude moci při snížení kvality dálnice nebo omezení jízdních pruhů provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek. Samotné úseky přitom bude vlastnit stát, který je po 25 letech zcela převezme.
"Oproti tradičnímu modelu veřejného zadávání přebírá Koncesionář (vítězné konsorcium, pozn. ČTK) značné množství rizik spočívající ve zpracování prováděcí dokumentace, projednání potřebných změn během výstavby a přebírá též většinu rizika stavu lokality, na které bude výstavba realizována. Výhodou je i rozprostření celkových nákladů na výstavbu a provoz dálnice v čase," podotkl Havlíček.
Smlouvu s vítězem bude muset schválit ještě vláda a Poslanecká sněmovna. Pokud to stihne do konce roku, výstavba dálnice by mohla začít v březnu 2021.
PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době i zcela převzít. V partnerství veřejného a soukromého sektoru stát spatřuje významnou příležitost pro obě strany. Zatímco stát získá nový zdroj financí, soukromý investor může počítat s finančním ziskem nejen ze státních splátek za stavbu, ale i z jejího dočasného provozu. V minulosti všechny pokusy o dálniční stavby formou PPP neuspěly.
PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době i zcela převzít. V partnerství veřejného a soukromého sektoru stát spatřuje významnou příležitost pro obě strany. Zatímco stát získá nový zdroj financí, soukromý investor může počítat s finančním ziskem nejen ze státních splátek za stavbu, ale i z jejího dočasného provozu. V minulosti všechny pokusy o dálniční stavby formou PPP neuspěly.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
ČTK
ČTK
autor: Jakub Pečenka