Nový systém měření na D4 šetří dálnici, ale asi nenaplní pokladny
25. ledna 2025 (18:13)
foto: Dostavba dálnice D4 / FB / Operační centrum (SSÚK) u křižovatky v Letech. V úsecích provozovaných Via Salis je instalován komplexní informační systém, který mimo jiné zajišťuje kamerový dohled nad celou dálnicí.
Na zprovozněném úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem už funguje systém úsekového měření rychlosti a vysokorychlostního vážení vozidel. Řidiči jsou ukáznění a provozní náklady tak zatím převyšují příjmy z pokut.
Nový systém měření a vážení má být financován z pokut, které obce s rozšířenou působností vyberou od neukázněných řidičů, porušujících platné rychlostní limity. Jenže řidiči podle dosavadních zjištění jezdí velmi spořádaně a pokuty se zatím nehrnou, což může být pro obce paradoxně problém. Roční náklady na provoz jsou odhadovány na 6,5 milionu korun a provozovatelé očekávali, že měření přinese oproti tomu příjem přibližně 15 milionů korun, jak zaznělo v reportáži CNN Prima News.
Místostarosta Písku Josef Soumar sdělil cnn.iprima.cz, že pokud se ukáže, že systém není finančně soběstačný, budou muset provozovatelé přijmout opatření, která by mohla zahrnovat propouštění zaměstnanců nebo jiná úsporná řešení.
Systém měření na D4 náhodně vybírá úseky, kde se rychlost měří. Každý den se proto úseky mění, aby je řidiči nemohli předvídat. Součástí systému je vysokorychlostní váha, která přesně určí hmotnost vozidla, zatížení náprav a další parametry.
Podle provozovatele dálnice Via Salis technologie umožňují měřit vozidla s přesností na kilogramy, a to ve všech kategoriích – od motocyklů až po autobusy. Výsledky měření jsou okamžitě odesílány příslušným orgánům a mohou být použity k omezení přetěžování dálnic těžkými kamiony, které způsobují jejich rychlejší opotřebení.
Ukázněnost řidičů tak vítá dopravní policie kvůli bezpečnosti. Pro provozovatele to však znamená nižší příjmy z pokut. Na úseky, kde se momentálně měří, upozorňují řidiče proměnné dopravní značky. Řidiči kamionů s překročenou hmotností jsou informováni prostřednictvím panelů.
Systém měření na D4 náhodně vybírá úseky, kde se rychlost měří. Každý den se proto úseky mění, aby je řidiči nemohli předvídat. Součástí systému je vysokorychlostní váha, která přesně určí hmotnost vozidla, zatížení náprav a další parametry.
Podle provozovatele dálnice Via Salis technologie umožňují měřit vozidla s přesností na kilogramy, a to ve všech kategoriích – od motocyklů až po autobusy. Výsledky měření jsou okamžitě odesílány příslušným orgánům a mohou být použity k omezení přetěžování dálnic těžkými kamiony, které způsobují jejich rychlejší opotřebení.
Ukázněnost řidičů tak vítá dopravní policie kvůli bezpečnosti. Pro provozovatele to však znamená nižší příjmy z pokut. Na úseky, kde se momentálně měří, upozorňují řidiče proměnné dopravní značky. Řidiči kamionů s překročenou hmotností jsou informováni prostřednictvím panelů.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Karel Hutr